Annons:

Annons:

Swedavia hoppas på ett snabbt regeringsbeslut om Brommas nedläggning

Igår torsdag informerade statliga Swedavia Trafikutskottet och Näringsutskottet i Sveriges riksdag om situationen på Bromma och landets övriga statliga flygplatser. Med på mötet från det svenska flygplatsbolaget var Jonas Abrahamsson vd, Fredrik Elgh ansvarig public affairs och Fredrik Jaresved avdelningschef strategisk planering från Swedavia. Det framkom på mötet att Bromma är den flygplats som tappat mest i trafik och intäkter. Swedavias totala intäkterna har minskat med en 500 miljoner kronor i månaden under corona.  - Det är tydligt att Swedavia förväntar sig ett snabbt beslut av regering om nedläggning av Bromma. Det är en akut fråga och man vill komma igång så fort som möjligt, säger Trafikutskottets ordförande Vänsterpartisten Jens Holm till Travel News. 

– Enligt Swedavia är det inga kapacitetsproblem att flytta över Brommas trafik till Arlanda. Idag finns det gott om plats och behovet av en tredje rullbana ligger långt fram. Att driva Bromma vidare skulle leda till kraftigt höjda flygplatsavgifter vilket skulle drabba de bolag som flyger på Bromma. 

Fredrik Jaresved på Swedavia säger till Travel News att man hoppas på ett snabbt beslut. Men om snabbt innebär tre, sex eller tolv månader eller ännu längre vill han inte precisera. 

– De samhälleliga konsekvenserna får regeringen titta på, men det är inte affärsmässigt att driva Bromma vidare. Vi har levererat ett svar på en fråga från regeringen utifrån ett affärsmässigt perspektiv.

10 kommentarer

  1. Patrick.A: Ännu ett resultat av extremistpartiet MP och deras strävan att stänga ned resebranschen. Svara
  2. Tim: Bara till att stänga, majoriteten i Stockholm stadshus vill det liksom Stockholmarna. Svara
  3. Joakim: Det hoppas jag också. Lägg ner och bygg stad istället! Svara
  4. Dragan: Corona varar inte för evigt. Minnet är lite väl kort ibland. Bromma är överlägset med sitt läge. Spårvagn är dragen,nya och uppfräschade terminaler mm. Kasta bort allt detta? Swedavia är ett symptom på en sjukdom.. Svara
  5. dr M.: Bara politiskt trams. Dom vet att inom ett par år är inrikestrafiken fossilfri , så därför skriker dom med megafon om att lägga ned. Sen att visa stadsområden i sverige idag är rena krigszoner , då skriks det ingenting från samma personer .... konstigt ..... Svara
  6. Joakim: Inrikestrafiken är redan fossilfri - tåg kallas det. Att inrikesflyget skulle vara fossilfritt inom ett par år att bara trams. Kom gärna med faktabaserade påståenden. Svara
  7. Linjärprogrammering: @Pratrick.A: ett synnerligen osakligt svar. Swedavia blöder pengar. Då gör man något åt det. Eller så får skattebetalarna, dvs du, gå in. Svara
  8. Elias: Det är ÖVERDRIVET att påstå att man inte kan klara sig i Stockholm utan Bromma flygplats. Arlanda ÄR MYCKET MER ÄN TILLRÄCKLIGT FÖR ATT TILLFREDSSTÄLLA HELLA Stockholmregionens flyg behöv utan att nödvändigtvis ha Bromma i bruk. Bromma är bara ett lyx och exklusiv flygcenter för somliga bortskämda elits passagere som inte vill förstå det faktumt att det ÄR rent OMÖJLIG att försvara en ICKE hålbar flygplats som Bromma har blivit och förbli efter Coronavirus pandemin. Bromma har ingen framtid! Skattebetalarnas pengar ska användas för att utveckla Arlanda. Skattebetalarnas värdefulla pengar kan INTE gå till spillo för att upprätthålla till vilket pris som helst en ekonomisk ohållbar flygplats som Bromma är. Svara
  9. R Forsberg: Bromma flygplats har tjänat ut sin roll med råge. Arlanda blir mer konkurrenskraftigt med den trafik som tillförs från Bromma. Och att det är så bekvämt med Bromma har jag aldrig förstått, det är betydligt bekvämare att sätta sig på Arlanda Express och susa ut till Arlanda på 18 minuter! Använd Bromma för att bygga ny stad, nya grönområden, stadsodlingar, kolonilotter m m. Bromma flygplats utgör en gigantisk barriär i Västra Stockholm och försvårar ny bebyggelse i stora delar av norra Stockholm, inte bara i dess närhet. Svara
  10. Jesus: Jag tycker att R Foirsberg och hans gelikar som ser med dollartecknen som ersatt deras ögon över potentiella miljardaffärer i fastighetsindustrin kan gå och vara tysta. Deras argument är inte relevanta. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

10 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.