Annons:

Annons:

Skistar vinner Wilhelmina Skogh-priser i kategorin reseföretag

Skistar har Sveriges bästa resesajt i kategorin: reseföretag.Vad är då framgångsreceptet? Jo att förenkla bolagets digitala flöden. Under 2019 genomförde man även en helt ny design. Resultatet: under 2020 räknar Skistar med en miljon registrerade kunder i systemet.

Grattis till förstaplatsen i Travel News och Nordic Bench ranking av de bästa digitala plattformarna i kategorin reseföretag. Varför tror ni att ni vinner?

Vi har under flera år haft en tydlig målbild att förenkla våra digitala flöden, förbättra användarupplevelsen och skapa en digital helhetstjänst som verkligen ger nytta för våra gäster. Vi har också haft en tydlig kanalstrategi där app och webb kompletterar varandra i kundresan. Även om vi har många system och avancerade tekniska lösningar på baksidan så har målbilden aldrig varit att ligga i framkant vad gäller avancerade tekniska lösningar utan vi digitaliserar för att förbättra upplevelsen för våra kunder och främja affären.

Vad har ni gjort för digitala innovationer under 2019?

Vi har implementerat ett nytt crm-system som möjliggör mer personligt anpassad information genom hela kundresan, både rekommendationer inför bokning, under vistelsen och efter och i samtliga kanaler. I takt med att mer och mer trafik kommer från sökmotorer har vi också integrerat ett SEO-verktyg i vår EPi-server-plattform för att hjälpa redaktörer att optimera sina texter i det dagliga arbetet.

Efter omfattande research, användartester och utvärdering av både interna och externa behov tog vi under 2019 fram en helt ny design och nya navigationslösningar för lift, pist och väderinformation. Information om öppna liftar och pister, snödjup, väder och status i skidområdet är den mest efterfrågade informationen på SkiStars digitala plattformar med fler än 4 miljoner besök per år.

Vi valde att gå ifrån de komplexa lösningar med interaktiva kartor och animation som för många skidorter är standard idag, för att istället fokusera på att visualisera den viktigaste informationen på ett enkelt sätt tidigt i flödet. På baksidan är det dock ett stort antal system som kommunicerar med varann för att ge gästen den bästa upplevelsen. Bland annat har vi gjort omfattande investeringar i egna väderstationer för att kunna leverera hyperlokala väderuppdateringar och därmed så korrekt väderdata som möjligt till våra kunder både på webb och i app.

Under 2019 utvecklade vi också MySkiStar från att vara en gamificationlösning till att bli en fullskalig kundklubb. Kunderna får poäng på sina köp, kan följa sin åkstatistik, får unika erbjudanden och mycket mer genom att registrera sig i MySkiStar. Under våren 2020 kommer kundklubben att nå 1 000 000 medlemmar. MySkiStar är även integrerat i samtliga digitala plattformar.

För att utöka boendeutbudet på skistar.com och för att på allvar kunna konkurrera med externa aktörer såsom Airbnb och Booking, har vi under 2019 gjort en integration med bokningssystemet Citibreak. Upplevelsen är sömlös för gästen som inte får någon skillnad i användarupplevelse oavsett om de bokar ett ”SkiStar-boende” eller ett boende från extern aktör på skistar.com.

Vad kan bli bättre 2020?

Vi har fortfarande mycket kvar i arbetet med att förenkla flöden och leverera rätt information till våra kunder i varje skede av kundresan. Utvecklingen går ständigt framåt vilket gör att vi hela tiden måste vara med och utvecklas för att kunna leverera det kunderna önskar i form av betalningslösningar, paketeringar och digitala tjänster. Under 2020 lanserar vi digital incheckning och ger våra gäster möjlighet att checka in med mobilen. Gästen kommer även att kunna välja att använda ”mobil nyckel” som är integrerad i SkiStar-appen

Hur ser en typisk digital kundresa på Skistar ut?

1.     Kunden nås av någon form av digital kommunikation från oss, ex annonser på facebook, köpt sök eller epostutskick.

2.     Kunden besöker skistar.com och gör sin bokning

3.     Kunden blir medlem i MySkiStar

4.     Kunden får mail från oss inför sin ankomst och gör kompletteringsbokningar.

5.     Kunden får ankomst-sms med uppmaning att ladda ner appen för att enklast få information om allt som händer under semestern.

6.     Kunden hittar all sin incheckningsinformation i appen när hen ankommer till resmålet.

7.     Kunden registrerar sitt SkiPass i appen och kan därefter följa sin åkstatistik och ta emot digitala erbjudanden och rabatter att utnyttja under vistelsen.

8.     Kunden får mail efter hemkomst med unika erbjudanden och möjlighet att boka sin nästa vistelse.

Hur stor del av er försäljning sker digitalt?

47 procent av alla bokningar och 71 procent av all logi (boendebokning)

Sköter ni utveckling internt eller extern, motivera gärna varför?

Sajten och appen är utvecklad inhouse tillsammans med ett antal byråer och konsulter.
Vi jobbar långsiktigt med tydliga strategier och mål i en liten dedikerad intern arbetsgrupp. Det skapar stor flexibilitet och snabbhet i arbetet istället för långdragna processer.

Reseindustrins största utmaning?

När vi tittar på vår bransch dvs skidresebranschen så ser vi väldigt ljust på framtiden. Flera omvärldsfaktorer och beteenden som stärker skidsemesterns position.  Tex att semestra på hemmaplan av både ekonomiska skäl men också så klart hållbarhetsskäl och trygghet dvs ”hemester”, ”svemester”. I en allt mer stillasittande vardag så söker människor en aktiv semester där man också får tid tillsammans vilket verkligen är vad en skidsemester är. Stort internationellt intresse för Skandinavien och allt vad vi står för som sund livsstil, design, fjällmiljön etc.

Namn: SkiStars digitala content- och utvecklings team
Titel: Digital utvecklare, digitala kommunikatörer, Optimeringschef försäljning mfl
Familj: Våra medarbetare inom SkiStar som också är en del av det hårda arbetet för detta pris!
Ålder: ca 25 år plus
Bor: Sälen
Senaste resa: Trysil, Hemsedal, Vemdalen, Åre och St. Johann in Tirol
Favorithotell: Radisson Blu hotellen i Trysil (ja, det finns 2!)
Favoritreseapp: Valles app
Flygbolag som jag åker helst med: BRA eller SAS
Favoritdestination: Trollskogen
Min drömresa: Alltid till snön
Detta vet vi inte om dig: Får energi av Valles kramar

 

Källa: Nordic Benchs undersökning bästa resesajt 2020.

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Kommentarer är stängda.