Annons:

Annika Fredriksson tf vd för Swedish Lapland Visitors Board

En av Sveriges mest rutinerade ledare inom besöksnäringen är ny tillförordnad vd för Swedish Laplands Visitors Board; Annika Fredriksson är tillbaka med ännu mer erfarenhet och kompetens, enligt ett pressmeddelande.

En enhällig styrelse har utsett Annika Fredriksson till tillförordnad vd för Swedish Laplands Visitors Board. Fredriksson var vd för organisationen 2012-2016. Under hennes ledning växte verksamheten och drev det största regionala projektet inom besöksnäringen i Sveriges historia. Hon var även med och startade det gränsöverskridande projektet Visit Arctic Europe tillsammans med regionala besöksnäringsorganisationerna i Nordnorge och Finska Lappland. Den arktiska dimensionen kom att bli ett viktigt internationellt värde för det regionala platsvarumärket Swedish Lapland.

– Det var en otroligt rolig tid med ett fantastiskt gäng av spetskompetenser, men verkligheten ser helt annorlunda ut nu och vi måste anpassa oss efter det. Mitt i allt detta känner jag mig positiv. Jag är övertygad om att våra värden som hållbar destination kommer vara ännu mer attraktiva i den nya värld som växer fram, säger Annika Fredriksson i ett pressmeddelande.

Hon tar över taktpinnen igen under tiden som arbetet med att hitta en långsiktig lösning fortgår. Fredrikssons rutin och kunskap om besöksnäringen blir särskilt betydelsefull i en tid när branschen genomgår en prövning av aldrig tidigare skådat slag.

– Det betyder mycket att Annika tar vid. Inte nog med att hon kan organisationen och branschen – hennes lugn och pondus är precis vad vi behöver för att mobilisera krafterna i den här situationen, säger Jalle Svanberg, styrelseordförande för Swedish Laplands Visitors Board i ett pressmeddelande.

Sedan 2016 har Fredriksson såväl arbetat nationellt som regionalt och lokalt med uppdrag för bland annat Naturturismföretagen, Jokkmokks kommun och som delägare i flera bolag inom besöksnäringen. Som ordförande har hon lett arbetet med att bygga upp den nationella branschföreträdaren för natur- och kulturturismföretagare samt agerat huvudman för Nationell strategi för naturturism. Hon har även arbetat med uppgraderingen och relanseringen av hållbarhetsmärkningen för upplevelser i svensk natur – Nature’s Best samt projektlett framtagandet av efterfrågade handboken ”Turism på annans mark”. Annika Fredriksson kommer med andra ord tillbaka till Swedish Lapland Visitors med ännu mer erfarenhet och kompetens.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024