Annons:

Svensk turism har tappat 85 miljarder

Coronakrisen har slagit hårt mot svensk turistnäring – och den är långt ifrån över. Det säger Visitas vd Jonas Siljhammar, som vill se förlängda stödåtgärder för branschen. – Behovet är akut, säger han.

Svensk turism har tappat 85 miljarder, bara under första halvåret i år. Det är en minskning av omsättningen med 51 procent jämfört med samma period förra året, visar nya siffror från branschorganisationen Visita.

Enligt vd:n Jonas Siljhammar finns det ett tydligt budskap bakom siffrorna: Krisen är långt ifrån över.

– Det visar tydligt hur pass hårt den har slagit mot turismnäringen i Sverige. Det är otroligt allvarligt, vi ser hur företag efter företag lägger ner och framför allt så ser vi det på arbetslöshetssiffrorna. Det är enormt många människor som är utan jobb, säger han.

Ingen livboj

Samtidigt duggar rapporter tätt om att svenskarna slappnar av gentemot restriktionerna. Fler reser och rör sig ute i samhället. Men enligt Jonas Siljhammar är det ingen livboj för branschen.

– Det är en väldigt liten del. Tar man till exempel hotellen så är det extremt låga nivåer, man ska ha 70 till 80 procents beläggningsgrad och nu ligger man på 20. Det är fortfarande ett katastrofalt läge, säger han.

Beskedet att landets nöjesparker inte får öppna i sommar blev ytterligare en smäll. Liseberg, Gröna Lund och Skara Sommarland är alla tydliga draglok som inte bara lockar tivolibesökare – utan även hotellgäster, restaurangbesökare och shoppingsugna till området.

Dessutom präglas samhället fortfarande av social distansering. Sittplatser glesas ut, bord stängs av.

– Det gör att även den omsättning som faktiskt kommer in blir mindre oavsett. Men framför allt har inte bokningsläget kickat igång, hela juni har passerat utan att det har hänt något säger Jonas Siljhammar.

”Går på knäna”

Branschen är i ”akut behov” av förlängda stödåtgärder från regeringen, enligt Siljhammar. Han vill se att det hyresstöd som funnits under årets andra kvartal förlängs även till det tredje – men framför allt menar han att omställningsstödet måste förlängas.

– Omställningsstödet riktar sig till just de verksamheter som har tappat störst del av sin omsättning. Det blir ett indirekt riktat stöd vilket träffar väldigt bra, säger han och tillägger:

– Jag har respekt för att man inte vill gå ut med breda åtgärder som kostar väldigt mycket. Då är omställningsstödet väldigt träffsäkert.

Som minst vill Visita se att stödet förlängs för maj och juni – men helst för hela sommaren. Allt annat ”vore vansinne”, säger Jonas Siljhammar.

– De få positiva signaler vi får här och där är givetvis alltid trevliga, men de är väldigt få. Den största delen av besöksnäringen går fortfarande på knäna. Det måste man komma ihåg, säger han.

Fakta: Tappet i turismen

Totalt sett beräknas turismomsättningen ha minskat med 51 procent under första halvåret 2020. Det motsvarar 85 miljarder kronor under första halvåret 2020 jämfört med motsvarande period 2019.

Omsättningen från utländsk turism beräknas ha minskat med 62 procent, vilket motsvarar 44 miljarder kronor. Samma siffra för inrikes turism är 43 procent, vilket motsvarar 40 miljarder kronor.

Källa: Visita

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024