Annons:

Annons:

Vd Jonas Siljhammar om Visitas största kris någonsin

Travel News träffar Visitas vd Jonas Siljhammar på huvudkontoret på Sveavägen mitt i centrala Stockholm. Vi ses precis dagarna före regeringen presenterar sitt ekonomiska stöd till företag som tappat omsättning i mars och april. Ett stöd som förhoppningsvis kommer att rädda många företag i besöksnäringen från akut likviditetsbrist och konkurs.

På väggarna hänger porträtt av medlemmarna i Visitas hall of fame, det är många män och några få kvinnor. Men man har också porträtt på kvinnliga stjärnor i branschen i en korridor. Visita är en arbetsgivaroch branschorganisation för besöksnäringen. I denna roll har man varit framgångsrik när det gäller att få ner restaurangmomsen och målet är minskad regelbörda för landets krogar och hotell. 

Just nu genomgår Visitas medlemmar den största krisen någonsin. Corona-viruset har slagit hårt mot landets restaurang- och hotellägare. Beläggningen på hotellen är ner med 75 till 90 procent enligt Benchmarking Alliance. Restauranger och hotell ligger i topp i konkurs-statistiken för april. Enligt Visitas siffror har antalet konkurser ökat med 167 procent i mars jämfört med samma period förra året. Många tror att detta bara är början, Hotellfastighetsbolagets Pandox vd Anders Nissen sa nyligen att han tror att Q2 2020 kommer att bli det sämsta någonsin. 

Vi börjar med frågan vad är Visita egentligen?

– Vi representerar stora delar den svenska besöksnäringen, bland annat hotell, restauranger, konferensanläggningar, skidanläggningar och campingar. Men även transporter och handeln är en del av det som har med turism och besöksnäring att göra. 

Jonas Siljhammar har ett 35-årigt förflutet i restaurangbranschen. Han var på Compass Group i tjugo år och var vd de sista fjorton åren. Bolaget driver bland annat konferensanläggningar och företagsrestauranger. 

Beskriv läget just nu?

– Det har sagts av många. Det är väldigt, väldigt mörkt. Hela besöksnäringen går ut på att vi ska mötas. Men nu ska vi ha social distansering och undvika att just mötas och resa. Till det kommer att inga utländska besökare reser till Sverige. Allt i samhället går ut på att vi inte ska träffas. Då blir det väldigt tufft. Hotell och konferensanläggningar är hårt drabbade, likaså restaurangerna, och det finns en stor oro inför sommaren även för campingar och nöjesparker

Berätta om permitteringsläget i besöksnäringen?

– Det som har varit bra med detta är att vi tidigt fick vara med och göra justeringar. När det kom från början var det helt och hållet anpassat efter tillverkningsindustrin där du lätt kan styra och planera verksamheten. Så ser inte vår näring ut. Den går upp och ner hela tiden. Men tack vare att vi fick fram ett system där man kunde nyttja det under uppsägningstiden och att man fick med ägare och familjeföretag, så har det träffat näringen bättre. Vår fackliga motpart har verkligen ställt upp på ett bra sätt. Vi har haft en bra diskussion med dem hela tiden. Vi har redan skrivit 3100 lokala avtal som omfattar över 35 000 permitterade medarbetare. 

Vad krävs för att få skriva ett sånt avtal?

-Det ska finnas ett kollektivavtal i botten. Sen är det Tillväxtverkets regelverk som gäller

Hur började detta, ge oss en historik? 

– Coronakrisen började för fullt ut i andra veckan i mars. Den 11 mars kom restriktionerna att vi inte skulle träffas fler än 500 personer. Då gick luften ur stora delar av näringen, men framför allt mötes- och hotellnäringen. Sen fick det effekt på restauranger och andra delar av näringen. Hotell och mötesindustrin är tom. Restaurangerna är ner i snitt sjuttio procent över landet. Det började i storstäderna och spred sig utåt. Nu är det nattsvart över hela riket. Det finns inga bokningar framåt vilket också är väldigt oroande. 

Visita har idag 5500 medlemmar som representerar 8000 arbetsplatser. Den största gruppen är restauranger följt av hotell och campingar. Man har även skidanläggningar som medlemmar. I Sverige utgör besöksnäringen mindre än tre procent av BNP och till skillnad från många europeiska länder har vi ingen turistminister. 

– Vi är en växande näring och vi tar större och större plats. Vi har ett exportvärde på 144 miljarder så det är klart att vi borde ha en turistminister. Men vi har inte ministrar för olika näringsgrenar i Sverige överlag. Besöksnäringen går under näringsministern. Det är tråkigt att vi kom så tydligt på kartan i krisen, men det är positivt att våra frågor har kommit i ljuset. Det har blivit uppenbart hur viktiga vi är för jobb, men också för ekonomin i stort.

Att krisen bara skulle drabba storstäderna och speciellt krogarna runt Stureplan håller Jonas Siljhammar inte med om.

– Jag satt precis i möte med campingarna. De är oroade hur detta ska drabba deras säsong. När man stängdener liftarna i skidsystemet så drabbas alla runt omkringockså. Men de som har det tuffast är hotellenoch konferensanläggningarna. Restauranger som kan ta emot gäster på säkert sätt, erbjuda takeaway och har uteservering kan i vissa fall klara sig lite bättre ett tag. Cityområden har blivit hårt drabbade i det att vi tömt arbetsplatsernaoch att den utländska turismen och affärsresandet har försvunnit

Ser ingen boom i sommar

Vi pratar om sommaren som kan bli en boom för den inhemska turismen när många som planerar att åka utomlands inte kan, får eller vill göra det.  

– Jag tror inte på en boom, men att vissa företagkanske kan hämta hem lite. De internationella turisterna är en viktig grupp. Under sommarmånaderna har vi nio miljoner gästnätterfrån de utländska besökarna. De ska hämtas hem och svenskar måste ta några extra hotellnätter per personför att väga upp det tappet. Restriktionerna säger att man ska undvika onödigt resandeoch därför sitter många och väntar medatt boka. Jag vill därför uppmana våra medborgare där ute att boka. Dels sänder man en signal, man kan ju alltid avbokasenare. Men också för anläggningarnas planerings skull. De vill veta var vi tänker röra oss. De som brukar ha många svenska gäster ligger naturligt bäst till. Men jag hoppas att vi får börja resa. Jag är väldigt oroad för sommaren om vi ska stanna inne som vi gör nu.    

Visita har en lång tradition av politiker i högsta ledningen och styrelsen. Tidigare vd har varit socialdemokraten Mats Hulth och moderaten Eva Östling.Densenare är numera bosatt i Portugal. Nuvarande styrelseordförande är Centerpartietsföre detta ordförande Maud Olofsson. Under sin tid som näringsminister var hon drivande i sänkningen av restaurangmomsen. Det borgar för täta kontakter med regeringen och riksdag. 

– Både jag och Maud har tätakontakter med inte bara näringsdepartementet utan även med finansdepartementet. Vi är i tät dialog. De trycktestar saker på oss. Vi får inte veta allt, men de förstår att vi är hårt drabbade. Man vill hjälpa till på ett balanserat sätt. Jag tycker att man kunde göra mer och fortare, men det ligger väl i sakens natur. 

Det finns många som tycker att om skattebetalarna ska satsa in pengar i bolag ska de få något tillbaka. Vad tycker du?

– Företagen har betalt skatt i alla år. Den här krisen är inget man kunde förutse. Ingen har förberett sig för detta. Med tanke på alla skatteintäkter som dessa bolag har genererat kan man få tillbaka lite i en sån här krissituation. Jag förstår inte diskussionen att man inte ska få hjälp. 

”Ser inte koppling mellan stöd och statligt ägande”

Det har funnitsf örslag från vänster att staten ska ha ägande eller insyn i bolag. Vad säger du om det? 

– Det vore fel väg att gå. Vi har en marknadsekonomi som fungerar. Det måste finnas incitament för att starta, driva och investera i bolag. Jag ser inte koppling mellan stöd och statligt ägande. 

Visita äger och kontrollerar nyhetssajten Besöksliv. Där bloggar hotellexperten Anders Johansson och nyligen skrev han ett inlägg där han tyckte att besöksnäringen behövde en ny affärsmodell med mycket mer rörliga kostnader. Det kräver också i förlängningen en ny sorts entreprenörer som drivs mer av jakt på siffror än längtan efter god mat och bra service. I valet mellan att skaffa ett bättre ekonomisystem eller köpa in en ny och godare olivolja väljer många krögare det senare. 

– Som bransch- och arbetsgivarorganisation ger vi oss inte in i hur bolagen ska driva sina affärer. Det är upp till dem själva. Men jag tycker att det Anders skriver är intressant. Företagen kan bli bättre på digitalisering och flexiblare lösningar när det gäller hyressättning och andra saker. Hastiga dalar som det här kan komma snabbt, då måste man dela på risker.

Många företag i besöksnäringen kämpar med mycket tunna marginaler. Är det ert ansvar att se till detta blir bättre?

-I vårt ansvar ligger att skapa så bra förutsättningar som möjligt i näringen. Att arbeta mot regelkrångel och lägre arbetsgivaravgifter till exempel. Sådant kan vi påverka, men sen måste marknaden styra själv.

Bara under tvåtusentalet så har restaurangekonomin i Stockholm fördubblats. Det är inte dubbelt så många krogar, omsättningen har gått upp och antalet platser på krogarna har ökat mycket. Vad kommer att hända nu?

– Tidsaspekten är central. Om detta varar länge och stöden från regeringen är otillräckliga kommer det tyvärr att bli färre företag. Och det kommer att vara färre som vill och kan starta företag.

4 kommentarer

  1. Erin: Medans medlemsföretagen går på knäna så har Jonas givetvis dragit sitt strå till stacken och sänkt sin lön? Svara
  2. JTB: Erin, med tanke på ditt förslag till Jonas så kan du väl bara bekräfta att du har krävt/medgivit sänkning av din lön eller annan ersättning (A-kassa eller annat) för att dra ditt solidariska strå till stacken. Därefter kan du önska av andra att agera på liknande sätt. Svara
  3. Erin: @JTB. Nu är jag inte VD för en branschorganisation vars medlemmar försvinner en efter en. Det är ju lätt att sitta och tycka si och så när man själv har det på sitt torra. Fast det är ju klart, färre medlemmar i Visita, sämre lön för Jonas. Förövrigt så är A-kassa något som inte påverkar varken företag eller skattebetalare. Svara
  4. Nisse G: Och med Maud Olofsson sittande i styrelsen på sina gamla meriter av Nuon-avtal och som ytterst ansvarig för det katastrofala bildandet av PostNord lär det inte bli mycket bättre även när pandemin börja tyna bort. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.