Annons:

Annons:

”Det är svårt att inte älska resebranschen”

Jim Hofverberg har arbetat i reseindustrin i hela sitt yrkesliv. Första augusti börjar han som ny kommunikationschef på Visit Sweden. Här svarar han på Travel News på nytt jobb-enkät.

Varför valde de dig?
Det bör de som rekryterat mig svara på, men jag har lång erfarenhet av både intern och extern kommunikation både ifrån större och mindre organisationer och resor. Och så är jag nog rätt trevlig också.

Du var tidigare på BRA och TUI, varför är du i reseindustrin?
Det är den mest fantastiska bransch som finns med de allra härligaste människorna och medarbetarna. Det är svårt att inte älska resebranschen.

Viktigaste lärdom på BRA?
Något som blev extra tydligt i de utmaningar som BRA ställdes inför under min tid där, var hur viktigt samsyn, öppenhet och gemensamma ansträngningar är.

Och vad lärde du dig på TUI?
Från mina 16 år, med olika roller inom TUI har jag med mig många lärdomar, det går inte att specificera.
Men allt som allt har jag nog förmodligen dubbelt ”svart bälte” i kriskommunikation vid detta laget. Det händer alltid oväntade saker när man arbetar i flyg- och resebranschen.

Vad gör en kommunikationschef på Visit Sweden hela dagarna?
Jag har ju inte börjat än, men det liknar nog det kommunikationschefer gör i andra verksamheter, det vill säga att strategiskt och praktiskt säkerställa att information når de man vill nå samt säkerställa möjlighet till kommunikation genom dialog.

Från kommersiella företag till statlig planekonomi, tryggt men tråkigt eller…
Så tänker inte jag. Kommunikationsutmaningarna liknar ändå varandra oavsett verksamhetsformat: Att förklara och försvara varumärket samt tillsammans med ledarna lotsa och driva verksamheten mot gemensamma mål. Sedan handlar mycket om förutsättningar, kollegor och kompetens. Det är utmaningen att göra detta så bra som möjligt med de förutsättningar som finns som lockar.

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?
Jag har störst erfarenhet från flygsidan men turismen har stor betydelse för väldigt många. Även för människor som inte direkt verkar inom turism. De flesta inom turism- och resebranschen känner fortsatt stor framtidsoro. En osäkerhet. Men trots allt känner jag flera i branschen i Sverige som från ett stillastående läge nu ändå vågar börja ana en svag ljusning.

Har ni en kickstart-plan när corona-restriktionerna när detta släpper?
Jag har inte börjat än. Ewa Lagerqvist som är VD för Visit Sweden kan ge ett mycket bättre svar på den frågan.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Jag har ju inte ens börjat än 🙂 …

Reseindustrins största utmaning?
Fortsatt handlar det om överlevnad för alla de många små företag och verksamheter som branschen består av. En återstart av resandet, så snart det är hållbart och möjligt är viktigt – inte minst som en signal om att det möjligtvis håller på att vända.

Namn: Jim
Titel: fr 1 aug: Head of Corporate Communications, Visit Sweden.
Familj: Gift med Helene, två barn.
Ålder: 47.
Bor: Solhem, Spånga.
Senaste resa: Malta.
Favorithotell: Många!
Favoritfärjebolag: Trafikverkets Färjerederi, vars bilfärjor ökar tillgängligheten.
Favoritreseapp: UD:s Resklar.
Flygbolag som jag åker helst med: BRA + SAS.
Favoritdestination: En folktom ö i värmländska Vänerskärgåden.
Min drömresa: Alla resor med familjen är drömresor, långt bort eller nära.
Detta vet vi inte om dig: Jag är faktiskt rackarns händig. Jag bygger, murar, planterar och bakar gärna.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.