Annons:

BIG Travel är i rekonstruktion: “Det är sorgligt”

BIG Travel är en av landets större resebyråer med kontor på flera platser i Sverige. Man har nyligen gjort en omorganisation och bestämt sig för att fokusera på affärsresor. Men på hemsidan beskriver man sig som en fullservice resebyrå. Bolaget är sedan den 23 april i rekonstruktion.  Fredrik Skarke är tf vd på BIG Travel. Han har tagit över efter att Stig Sjöholm gick bort i början på april.   - Vi har tyvärr gått i rekonstruktion. Det hänger främst ihop med Corona samt att vi hade ett svagare försäljningsresultat bland offentliga kunder i Q4 än förväntat. I mars hade vi en utebliven budgeterad försäljning på långt över hundra miljoner kr som blev till noll kronor. Det var efter långa samtal med banken som vi fick deras rekommendation att gå i rekonstruktion.

En rekonstruktion innebär att den statliga lönegarantin går in och täcker en lön framåt och två löner bakåt för alla anställda. Det innebär att både april och maj månads löner är säkrad. Fredrik Skarke säger sig ha finansiering till de anställdas löner över sommaren genom tillskott från ägare och banken och därefter borde resandet komma igång igen.

– Vi servar fortsatt alla våra kunder, offentligt som privat näringsliv, så verksamheten, även om det är i liten skala just nu kan rulla på under och efter sommaren. Det är dock väldigt sorgligt det som händer i vår marknad just nu.

8 kommentarer

  1. Umeå: Misstänkt länge...Som litet hotell har det sedan länge varit svårt att få betalt för utförda tjänster av dem, tråkigt när gästerna betalt till BIG, men där stannade pengarna.
  2. Anna: Det är länge känt att många leverantörer väntat på obetalda fakturor från Big Travel
  3. Maria: Inte förvånad alls.. Inte en enda faktura blir betald och det blir pinsamt för gästerna.
  4. Susanne: De har tyvärr inte skött relationer med sina återförsäljare där vi inte fått betalt för flera konferensarrangemang, vi tvingade dem till inkasso redan i januari och till slut fick vi betalt. Inte ett enda svar från ekonomiavdelningen fick vi. Dåligt skött.
  5. Sofia: Stackars personal som länge fått stå ut med samtal gällande fakturor som aldrig blir betalda . Här tänker man mer på de andra bolagen i samma koncern så de blir börsnoterade . Skamligt
  6. John Doe: Bigtravels problem började inte med Coronaviruset. Bigtravel måste ju säga något till kundtjänstmedarbetarna "på golvet" - Coronamonstrets fel. Jättebra svepskäl som är en sanning med modifikation. Mycket bättre att skylla på något osynligt monster långt borta. Många resebyråer har liknande problem som Bigtravel. De skall vara överallt inom reseförsäljning. (1) Resebyråen skall vara bra på allt från fullserviceresebyrån till kunder som bara letar billigast pris, (2) resebyråen skall vara bra på online till offline, (3) resebyråen skall sälja allt från affärsresor till familjeresor, (4) resebyråen skall sälja flyg, hotell, paket, semesterbostäder, skidresor, kryssningar samt (5) resebyrån skall sälja presentkort, vara bra på adwords, facebook marknadsföring, bloggar och meta etc. Då blir varken hackat eller malet. Det går liksom inte att vara bra på allt därför då kommer resebyrån bli utkonkurrerad av Spetsnazresebyrån som är bra på sin nischade grej. Det är just det som händer nu. Bigtravel är bara första offret. Egentligen är inte Coronamonstret den skyldiga. Men Coronamonstret är en bra syndabock.
  7. Uffe: Det har gått utför för BIG sedan grundaren sålde för några år sedan då de nya ägarna bara ville mjölka ut så mycket pengar som möjligt. Som man säger som man brukar säga.
  8. Tid för ändring?: Om man ska tänka optimstiskt, om än kanske naivt, så skulle man kunna hoppas på att en positiv effekt som kan komma av Corona-krisen är att offentlig sektor - som nämns specifikt i uttalandet i artikeln - kraftigare börjar ifrågastätta orimliga prisnivåer hos resebyråerna. Det är bara att se här som exempel där en av Sveriges största offentliga inköpare har publicerat sin prislista med aktuell resebyrå där arvodena är vida understigande kostnadsnivån: https://contracts.tendsign.com/Contract/Details/1317422?eId=kq%2b5h2w299zK8tNtxVAV2QA%3d En tågbokning genom personlig service ska inte kunna kosta 16 kronor, och en interkontinental flygbokning ska inte kunna kosta 50 kronor - särskilt inte när samtliga övriga arvoden är lika låga. Dessutom ska det betalas en kick-back till inköpscentralen på dessa extremt låga arvoden. Ovan är ett exempel, men om det faktiskt kan bli så att bokningsarvoden kan bli något mer rimliga efter Coronakrisen gynnar det inte bara resebyråerna utan även leverantörerna och inte minst kunderna som kan känna sig tryggare i leverantörernas ekonomiska stabilitet.