Annons:

Annons:

DAGENS ANALYS: Att skjuta världsekonomin i sank kommer inte att rädda oss från undergång

Vi befinner oss i ett helt nytt läge i världsekonomin. En rörelse som har pågått från början av nittiotalet går mot ett abrupt slut. Vi har de senaste trettio åren sett en enorm våg av avregleringar av allt från skolor till flygplan och finansmarknader. Denna våg har varit enormt framgångsrik. I stora delar av världen har ekonomierna blomstrat och miljontals och åter miljontals människor har lyfts ur fattigdom. 

Reseindustrin sägs ofta utgöra tio procent av världens BNP och sysselsättning. Turism har skapat möjlighet för människor över hela världen att få en inkomst och sysselsättning. Det är oerhörda värden som nu riskeras när land efter land släcker ner allt resande. 

Jag håller med Johan Hakelius i måndagens Fokus om att detta är en mycket farlig rörelse. På många sätt farligare än själva viruset. 

“Att skjuta världsekonomin i sank för att hejda coronaviruset är en dålig idé. Havererar ekonomin kräver det antagligen fler offer än sjukdomen.”

Det vi nu ser är en rörelse mot planekonomi och nationell protektionism. Italien har redan aviserat att man vill rädda Al Italia från konkurs. I Norge finns konkreta planer på att ta över Norwegian. Danska staten kommer inte att släppa ner SAS i avgrunden och Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni sa i helgen att den svenska regeringen inte kommer att överge SAS. 

På finansdepartementets pressträff i går när regeringens krispaket presenterades fanns inga direkta åtgärder för SAS, men det uteslöts inte heller. Jag är övertygad om att dessa övertagande av flygbolag kommer inom några dagar, men det är otroligt viktigt att det finns en snabb plan för hur statligt ägande ska avvecklas. 

Stater ska inte driva kommersiella företag. Om staten räddar SAS måste man göra det samma med BRA flyg och andra flygbolag. Detta är en farlig väg. 

Stater ska ge förutsättningar för fri konkurrens, då kommer marknaden att utvecklas till sin maximala potential. Europa hade före corona en fantastisk tillgänglighet när det gäller resande och flyg. Lågprisflyget har gett människor över hela världen en frihet de före nittiotalet inte ens kunde drömma om. Det har skapat en otroligt dynamisk och flexibel arbetsmarknad. Easyjets prognos för 2020 före krisen var 100 miljoner resenärer. Fri rörlighet är inte bara en mänsklig nåd, det är ett balsam för världsekonomin. 

När nu vinden vänder 90 grader och allt fler länder låser in sig kommer det leda till en ekonomisk depression av oanade slag. Hur många människor kommer inte att gå under av detta? 

Jag tror det är viktigt att ställa detta i relation till de åtgärder som nu görs för att stoppa viruset. Att ett land står till i flera månader kommer att leda en ekonomisk katastrof av oanade mått. Att få ekonomin att rulla igen efter den senaste finanskrisen tog två år. Tanken svindlar. 

Parallellt med de åtgärder som görs för att stoppa viruset måste det in en ekonomisk jetmotor som håller systemet vid liv. Annars hotar, som Dagens Industris Andreas Cervenka skrev för några dagar, sedan ett ekonomiskt armagedon. 

5 kommentarer

  1. Anders P.: Det gör ont att riva av ett plåster. Ta staten ta hand om människorna, och ta han om dem ordentligt. Det är därför vi har staten och skatten Bolagen får gott låna sig till en överlevnad, på samma sätt ägarna av besöksnäringen har skördat stora vinster sedan 2012. Bolagen skulle ha sparat mer i ladorna inför en dålig dag. Ägarna får nu välja, investera eller lämna. Hotellen står kvar, flygplanen finns på backen. Vill inte nuvarande ägare rädda bolagen så kommer det in nya som köper upp konkursen. Precis som Stordalen gjorde med Ving. Ty den enes död är den andres bröd. Svara
  2. Dan Blomberg: Solen går upp i öster. Bildligt talat just nu när tillfrisknandet börjar skönjas i Asien. Det finns hopp. Vi kommer åter. Är det något människan gjort från dag 1 så är det att nyfiket kika runt hörnet och ta sig en bit till. Men nu är det övervintring som gäller. Staten kan ge oss likviditet men affären måste vi klara själva. Det är rimligt. Resebranschen består av många taggtrådstuggande entrepenörer, vana att hanka sig fram på små marginaler. Nu ger vi allt och ses på andra sidan ! Svara
  3. JAkob: Visst finns det ett antal ägare som tjänat en hel del i besöksnäringen men den absoluta majoriteten av företagen är små och har extremt små marginaler och kommer att få det extremt tufft om de ens överlever! Många verksamheter består heller inte av fysiska ägodelar utan tjänster som man inte kan belåna eller bara öppna dörren till eller vrida om nyckeln på så är de igång. Jag vet inte vad du jobbar med, Anders P, men jag antar att det är en verksamhet som klarar sig utmärkt utan intäkter i ett halvår och sedan bara kan tuffa på som om inget hänt. Det är bara att gratulera! Svara
  4. Jan Mosander: Notera gärna arr tyska staten under tisdagen beslöt att flyga hem alla strandsatta tyska turister ute i världen. Det handlar om 1000-tals resenärer. Första Lufthansaplanet lyfte på statens bekostnad mot Filippinerna redan under dagen. Svara
  5. Benjamin: Du talar om "världsekonomin" som om den vore en levande entitet. Inom filosofin kallas detta för animism, det är att tillskriva döda objekt de levandes egenskaper. Denna liberalideologiska misstag är just vad som har lett till Covid 19 krisen. Fram till nu har vi levt i en utopi (eller dystopi) beroende på vem man frågar. Nu är det dags att vi återinför nationalstatens suveränitet och skyddar oss mot hoten. Att du är beredd att offra människoliv för en abstrakt företeelse som "ekonomi", ja det är djupt beklagligt. Turismen kommer klara sig fint, precis som den gjort innan nyliberalerna började spela Monopol med världen som insats. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.