Annons:

Krönika: Bli vinnare i rätt tävling

Skriver dessa rader utanför pressrummet i Sveriges riksdag. Jag är här för att bevaka Tomas Eneroths svar på Jens Holm interpellation om Arlanda Express. Mer om detta kommer på en annan plats på denna sajt.

Det har som vanligt varit en intensiv vecka på Travel News. I måndag flög jag ner till Berlin för att vara med på IATA:s konferens Wings of Change. En längre rapport om vad som sades på scen kommer också i annan artikel.

Här tänkte jag ta upp det faktum att många människor som går på debatter och konferenser tycks gå dit för att sova alternativt kolla i sin mobil. Det är ytterst få som verkligen lyssnar och som jag alltid gör, tar anteckningar. Jag menar, har man rest från Stockholm till Berlin i många timmar för att lyssna och vara närvarande, varför är människor då inte det?

Länge gjorde jag en podcast med hjärnforskaren och läkaren Katarina Gospic. Hon lärde mig många saker om hjärnan och den viktigaste är att hjärnans kapacitet inte är oändlig. Den är 100 procent. Väljer du att titta i din mobil samtidigt som du lyssnar på ett föredrag så blir du splittrad. Du svarar på mejl med 40 procent och lyssnar med 60 procent. Resultatet är att du hör ingenting och dina mejl framstår som obegripliga för mottagarna.

Gör en sak i taget. Jag brukar lyssna och anteckna för hand och sedan skriver jag ihop en rapport. Eller en krönika. Eller gör en podcast. Genom att vara aktiv när jag lyssnar och sedan repetera det jag varit med blir jag en vinnare. För min tävling handlar inte om att göra allt samtidigt utan att göra en sak riktigt bra. En sak i taget.

Min andra spaning på denna konferens är alla människor som går innan det är slut. Självfallet är allt inte lika intressant på en konferens, men när man väl är på plats tycker jag det är vettigt att ta in allt som sker. Andra dagen på IATA-konferensen hade hälften av svenskarna som var på plats dag ett åkt hem. Alla ska flyga hem dag två, men varför resa en hel dag när du kan inhämta unik kunskap under förmiddagen?

Jag noterade att många av flygplansdirektörerna drog snabbare än ett jetplan när de “finaste” panelgästerna gick av scen. En som stannade kvar var Norwegians huvudägare Bjørn Kjos. Han undrade bland annat hur blockchain kommer att påverka flygindustrins innovationsgrad i en fråga från publiken. Vad vill jag säga med allt detta? Jo, att den som är mest nyfiken vinner. Kanske inte alltid ekonomiskt och statusmässigt, men i livskvalité. Att vara nyfiken är den häftigaste känslan efter förälskelse.

***

Jag flög ner och upp till Berlin med Easyjet. Det var med en gammal kärra utan wifi och trötta säten, men resan gick bra och planet var i tid. Berlins flygplats Tegel känns som att besöka en barack, men det tar bara tjugo minuter att komma till stadens centrum med taxi. Jag åkte kommunalt tillbaka och det tog en knapp halvtimme. I Berlin bodde jag på Scandic för en tusenlapp natten. Hotellet var lika upphetsande som ett glas ljummet vatten. Tiden mellan konferensens slut och planets avgång fördrev jag med att åka elscooter runt i Tysklands huvudstad. Att på detta sätt uppleva en stad är helt fantastiskt. Inom kort skriver jag ihop mina fem bästa tips till Berlin i Travel News systertidning RES. Berlin är till skillnad från många huvudstäder inte en megastad. Du kan se det mesta utan att som i London och New York sitta fast i långa bilköer. Jag är övertygad om att megastäderna går mot sin undergång i form av trafikinfarkter och galopperande huspriser. På middagen träffade jag två EY-konsulter från Paris som berättade att i deras stad precis som i London finns en massa tomma hus som ägs av människor i Kina och Mellanöstern. Husen är tänkta som investeringar, men på sikt tror jag att de kan sänka hela stadsdelar. För vem vill bo bredvid ett hus som är övergivet och dött? Är du intresserad av detta ämne tycker jag att du ska titta på min kompis Fredrik Gerttens senaste dokumentärfilm ”PUSH”.

***

Och med dessa ord närmar vi oss helgen med tillförsikt.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth ville inte svara på mina frågor, eftersom han och hans pressnisse trodde att jag skulle fråga om förbifart Stockholm. (Jag hade mejlat att mina frågor skulle handla om Arlanda och höghastighetståget.)

Svarade däremot gjorde Vänsterpartiets Jens Holm som hoppades att det skulle bli ett uppror mot Arlanda Express-priser.

Jag åkte med tåget hem efter mitt besök i Berlin.

Att var perfekt om vi bortser från prislappen på 299 kronor. Det är världens dyraste tågresa från en flygplats. Tomas Eneroth säger ofta att Sverige ska vara som en världsutställning. Det är först nu som jag förstår vad han menar.

5 kommentarer

  1. Danne B: Tack för bra & tänkvärda ord. Svara
    • Travel News: Tack själv för fina ord! Kul att du vill läsa Travel News. Svara
  2. Jan: Pendeltåg från Knivsta station till Arlanda.Restid 8 minuter.Pris 197:kr.Måste vara Europas dyraste tågbiljett med tanke på restid. Svara
  3. TopGun2: Att titta i sin mobil under pågående föredrag? So typical middle management...! Svara
    • Travel News: Även högsta ledningen håller på med detta. Närvaro är det svåraste som finns 2019. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 kommentarer Öppna
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024