Igår lyssnade jag på Lufthansas vd Carsten Spohr i samband med presentationen av den senaste kvartalsrapporten. Det var förstås många frågor om Lufthansas trafik och vad bolaget gör för att flyga hem människor från olika delar av världen.
Men även andra aspekter kom upp när jag lyssnade online.
Just nu står 80 procent av bolagets flotta på marken och det kommer förstås att krävas statliga krediter för att verksamheten inte ska gå i konkurs. Det är samma utveckling i hela världen. Idén om fri konkurrens i luften överges för att rädda de nationella flygbolagen. Igår kom beskedet att Norges regering skickar in pengar, idag kom beskedet att Finland gör samma sak.
Vi är på väg mot en återgång till tiden före den avreglerade flygmarknaden. Jag är övertygad om att de statliga krediterna bara är början. Många av flygbolagen kommer att förstatligas på samma sätt som bankerna blev det under nittiotalskrisen.
Flygbolagen är systemkritiska på samma sätt som bankerna är det. Kanske i ännu högre grad. Redan före coronakrisen var prognosen att problemen med Boeings flygplan 737 800 Max skulle leda till lägre tillväxt för USA.
Att dagens kris kommer att leda till en global recession är det få som tvivlar på.
Lufthansas Carsten Spohr tog upp problemet med att en massa flygplan står på marken just nu. Det kommer att ta tid att få upp dem i luften när väl restriktionerna hävs. Att starta ett flygplan är inte som att köra iväg med en parkerad bil. Det kommer att ta dagar och ja till och med veckor att få igång flygplanen som är parkerade på marken. Följaktligen kommer kapaciteten i luften att vara begränsad i flera veckor, även efter det att flygets restriktioner hävs. Det kommer att leda till högre biljettpriser vilket kommer att leda till färre resor och lägre intäkter för hotell och övriga besöksnäringen. Systemet kommer att lagga under lång tid.
En av de få positiva effekterna med coronakrisen är att nu är det uppenbart för alla att reseindustrin består av två oskiljaktiga delar: transporter och upplevelser. I den senare kategorin räknar jag in allt från bungyjump till hotellrum och vandringsleder. Vi på Travel News vill ta ett helhetsgrepp om denna näring och utifrån våra besökssiffror så har vi många med oss. Jag vill tacka för all läsning och alla mejl.
Många skriver om de statliga krediterna och uppskjuten skatt. Att detta är livsfarligt om du säljer hotellrum, krogmat eller flygresor är uppenbart. De förluster som görs idag på produkter och tjänster som ingen får köpa idag kommer inte att täckas upp av framtida vinster. En osåld liter mjölk i dag är värdelös i morgon när den är sur. Alla är överens om att det behövs friska pengar in i systemet och det bästa vore förstås om staten bjöd på skatt och arbetsgivaravgifter och skapade bidrag man kan söka. Men ett alternativ vore att företag fick låna pengar som man gör vid studier och sen får företagen betala tillbaka vid framtida vinster. Jag tänker mig att Almi kan hantera detta. Någon måste få uppgiften att rädda reseindustrin.
Jag förstår att det tar ett tag att bygga upp detta system, men det är väl bara att sätta igång. Om inget radikalt görs riskerar hela den turismnäring som vi känner och älskar idag att gå käpprätt åt helvete.
6 kommentarer