Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Ett radikalt förslag för att rädda reseindustrin!

Igår lyssnade jag på Lufthansas vd Carsten Spohr i samband med presentationen av den senaste kvartalsrapporten. Det var förstås många frågor om Lufthansas trafik och vad bolaget gör för att flyga hem människor från olika delar av världen. 

Men även andra aspekter kom upp när jag lyssnade online. 

Just nu står 80 procent av bolagets flotta på marken och det kommer förstås att krävas statliga krediter för att verksamheten inte ska gå i konkurs. Det är samma utveckling i hela världen. Idén om fri konkurrens i luften överges för att rädda de nationella flygbolagen. Igår kom beskedet att Norges regering skickar in pengar, idag kom beskedet att Finland gör samma sak. 

Vi är på väg mot en återgång till tiden före den avreglerade flygmarknaden. Jag är övertygad om att de statliga krediterna bara är början. Många av flygbolagen kommer att förstatligas på samma sätt som bankerna blev det under nittiotalskrisen. 

Flygbolagen är systemkritiska på samma sätt som bankerna är det. Kanske i ännu högre grad. Redan före coronakrisen var prognosen att problemen med Boeings flygplan 737 800 Max skulle leda till lägre tillväxt för USA. 

Att dagens kris kommer att leda till en global recession är det få som tvivlar på. 

Lufthansas Carsten Spohr tog upp problemet med att en massa flygplan står på marken just nu. Det kommer att ta tid att få upp dem i luften när väl restriktionerna hävs. Att starta ett flygplan är inte som att köra iväg med en parkerad bil. Det kommer att ta dagar och ja till och med veckor att få igång flygplanen som är parkerade på marken. Följaktligen kommer kapaciteten i luften att vara begränsad i flera veckor, även efter det att flygets restriktioner hävs. Det kommer att leda till högre biljettpriser vilket kommer att leda till färre resor och lägre intäkter för hotell och övriga besöksnäringen. Systemet kommer att lagga under lång tid. 

En av de få positiva effekterna med coronakrisen är att nu är det uppenbart för alla att reseindustrin består av två oskiljaktiga delar: transporter och upplevelser. I den senare kategorin räknar jag in allt från bungyjump till hotellrum och vandringsleder. Vi på Travel News vill ta ett helhetsgrepp om denna näring och utifrån våra besökssiffror så har vi många med oss. Jag vill tacka för all läsning och alla mejl. 

Många skriver om de statliga krediterna och uppskjuten skatt. Att detta är livsfarligt om du säljer hotellrum, krogmat eller flygresor är uppenbart. De förluster som görs idag på produkter och tjänster som ingen får köpa idag kommer inte att täckas upp av framtida vinster. En osåld liter mjölk i dag är värdelös i morgon när den är sur. Alla är överens om att det behövs friska pengar in i systemet och det bästa vore förstås om staten bjöd på skatt och arbetsgivaravgifter och skapade bidrag man kan söka. Men ett alternativ vore att företag fick låna pengar som man gör vid studier och sen får företagen betala tillbaka vid framtida vinster. Jag tänker mig att Almi kan hantera detta. Någon måste få uppgiften att rädda reseindustrin.

Jag förstår att det tar ett tag att bygga upp detta system, men det är väl bara att sätta igång. Om inget radikalt görs riskerar hela den turismnäring som vi känner och älskar idag att gå käpprätt åt helvete.

4 kommentarer

  1. TopGun: Viggo, du har helt rätt men ALMI är inte rätt instutition för detta tillfälle. ALMI har få anställda som drivit eget och vet därför ganska lite om företagandets villkor och nästan ingen har drivit eget. Tro mig, när jag själv en gång i tiden försökte utöka min hotellverksamhet genom ALMI. Dom jag hade kontakt med hade ofta bankbakgrund och man var bara intresserade om det var stensäker affär. Hoppas du inte ser detta som ett tillrättaläggande men ALMI; ett bestämt nej och jag vet att detta inte löser själva problemet men vill gärna påpeka det. Svara
  2. Anders P.: Jag säger det igen: Staten bör måste ge räntefria lån som bolagen sedan får betala tillbaka. I rådande situation måste staten rädda verksamheterna och framför allt anställningarna, men de ska inte rädda ägarnas kommande vinster, även om många i branschen tycker det. Ägare i besöksnäringen kommer att få betala för att behålla sina bolag genom att gå miste om kommande 3-5 års akiteutdelningar. Alternativet är konkurs och då ges andra/nya aktörer chansen att ta över. "The circle of life". Corona är tråkigt och blir jobbigt för ägarna men varför skall staten rädda kommande aktieutdelningar? Lån utan ränta till den som vill ha kvar sitt bolag är den beska corona medicinen. Svara
  3. Oscar: Instämmer med Anders P! Och Viggo är helt rätt på det! Varför ska statens/Riksbankens krediter gå via de giriga korrupta och ändå bankrutta bankerna som passar på att sko sig - vår tids största kravmaskin - inrätta en statlig investeringsbank istället som Tyskland hade efter Berlinmurens fall och låna ut direkt till företagen! Svara
  4. Uwe Löffler: Det är staten som tagit besluten och då tar man också ansvar. Att ge lån löser inget oavsett varifrån det kommer, eftersom med noll kan man inte betala tillbaka. ”Undantagstillståndet” som nu råder måste upphöra och staten skall kompensera sina beslut fullt ut. Allt handlar om tidigare dåliga beslut i vårdsektorn som gör att vi har underkapacitet för en större spridning och därför måste vi släcka ner. Men är denna planering verkligen besöksnäringens fel? Vi har betalt våra skatter och därmed gjort rätt för oss. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.