Annons:

Elflyg är framtiden, men det finns mörka moln

Vi befinner oss i ett skifte. Siffrorna haglar in på redaktionen. Flyget ner 10 procent i sommar. Chartern ner ännu mer. SJ är upp 10 procent bara i år. Viking Line upp 10 procent. Turistbussen upp 10 procent. Folk väntar in i det längsta att boka en resa. Det leder till prispress och de redan smala marginalerna i reseindustrin krymper. Addera paketreselagens groteska garantier och EU:s regler om ersättning vid inställt flyg och vi har en industri som trots att det varit tillväxt sedan andra världskriget slut hackar betänkligt. Myrorna blev länge uppköpta av elefanter, men nu ser vi tecken på en motreaktion. Krisande Thomas Cook Europe vill eller måste sälja verksamheten i Norden, Ving kan åter bli svenskt. Ett riskkapital lär i alla fall räkna på affären. Det lär finnas mycket att skriva om i Travel News de närmaste månaderna och jag ser som min uppgift att ge er läsare de senaste siffrorna och att försöka analysera vad som händer.

Jag tror det är viktigt att se de stora utmaningarna tydligt och inte skönmåla i onödan. Människor vill resa och se allt mer av världen, men de vill göra detta så billigt och flexibelt som möjligt. Miljöaspekten är fortfarande mycket en läpparnas bekännelse. Jag tänker på detta när Arnold träffade Greta här om veckan i Wien. Arnold har under hela sin karriär bott i en privatjet och släppt ut mer Co2 än ett mindre afrikanskt land. Hans klimatavtryck blir inte mindre för att han lägger ut bilder på Instagram med Greta. Vill han verkligen göra något för miljön hade det varit bättre att stanna hemma i Kalifornien. Att åka privatjet till möte för att rädda miljön är lika smart som att skjuta sig själv i foten.

I veckan var jag på ett möte i Linköping om elflygets framtid. Anders Forslund som driver projektet HEART har fått 20 miljoner kronor i seed-pengar för att bygga ett elplan för 19 passagerare, två piloter och två kabinpersonal. 2023 är tanken att planet ska kunna börja säljas. Bakom investeringen finns bland annat EQT och Norrsken. Det finns redan letter of intent med SAS, BRA och Widerøe. Norden har unikt bra förutsättningar för elflygplan. Vi har tekniken, historiken och politiken som gör tummen upp. Ungefär 200 bolag i världen håller på att utveckla elflygplan. Från Boeing och Airbus ner till pyttesmå elplan som Katla. Jag tror detta kommer att bli en stor del av framtidens resande. Men inte för Atlanten under min livstid. Jag satt på första raden och lyssnade och försökte lära mig allt. Bredvid mig satte tre gubbar som sågade allt. Det är härligt att leva i en demokrati med yttrandefrihet. I HBO-serien Chernobyl ser man tydligt att låsta system och prestige framför öppen dialog leder rakt ner i helvetet. De som tror att totalitära vägar fram för att “rädda miljön” är en lösning borde åtminstone skjuta sig i foten. Snart kommer det en längre podcast-intervju med Anders Forslund om elflygets framtid här på Travel News och ni som är emot elflyg får gärna höra av er så ska jag försöka begripa något.

 

Och med dessa ord tackar jag för visat intresse och önskar alla läsare en underbar helg. I morgon klockan 13 ska jag gifta mig och längre fram i sommar blir det förstås en bröllopsresa. Att i princip alla människor vill fira sin kärlek med en resa säger att även om det är fler mörka moln på vår himmel så är framtiden för reseindustrin ändå ljus.  

 

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024