Annons:

Annons:

En världsnyhet och några mindre nyheter om Arlanda, Gröna Lund, Ving och XPO

Vi börjar med det viktigaste. 

Inte riktigt alla Travel News 100 000 läsare i månaden har förstått att det är Travel News Market den 7 november på Stockholm Waterfront Congress Centre. Detta är den största professionella mötesplatsen i Sverige för reseindustrin. 

Du som läser detta är i vår absoluta målgrupp och du är hjärtligt välkommen till mässan, det är helt gratis och du anmäler dig här

Jag är stolt över mycket på mässan, men allra stoltast är jag över vår debatt om svenskt flyg. Hur ska detta växa och frodas och samtidigt utvecklas mot marknadens ökade krav på minskade utsläpp? Det blir en debatt med enkom kvinnor i panelen. Jag är övertygad om att detta är en världshistorisk händelse att denna fråga debatteras utan inblandning av män. När jag var i Linköping och lärde mig om mer av elflyg var det hundra manliga ingenjörer i rummet och högst fem kvinnor i salen. 

När jag tittar på ett nytt hotell är situationen den omvända. Då är det femtio kvinnor och jag på plats. 

Det händer då och då att jag får mejl av läsare som arg för att det står 737 Max i rubriken, men det är en Dreamliner på bilden. Detta är ett bevis på att jag en SJUKT OKUNNIG OCH VÄRDELÖS CHEFREDAKTÖR. Då brukar jag byta ut bilden så att rätt ska vara rätt. Självfallet ska det inte vara fel i Travel News. Men behöver jag skriva att jag aldrig fått ett flygmejl från en kvinna. 

Det är lite samma logik som säger att en kvinna aldrig skulle slå en annan kvinna blodig för att hon håller på fel fotbollslag. Jag tror inte att kvinnor är mindre galna än män. Det tror jag inte, faktum är att jag har bevis på motsatsen. 

Men när det kommer till flygplan och ja även fotboll kan det vara intressant att lyssna på vad kvinnor tycker och tänker. Jag vet att jag nu befinner mig djupt in på minerad mark. Följaktligen går vi vidare till ett annat av mina favoritämnen. Arlandas framtid. 

I veckan fick jag en guidad tur på det område som om tolv månader ska bli Scandinavian XPO. Alltså ett nytt gigantiskt mässområde på den plats som idag går under namnet Eurostop Arlanda. Idag är området en ganska luggsliten byggarbetsplats, men snart ska allt se nytt och fint ut. Hotellet ska bli dubbelt så stort och till detta kommer två väldiga mässhallar och enorma konferensytor. 

Jag tillhör inte dem som drömmer om att åka på konferens bredvid vid en gigantisk motorväg, fem minuter från Nordens största flygplan. Jag drömmer alltid om att sitta på den hippaste baren i stadens hjärta. 

Men jag kan förstå att om Volvo och Scania ska visa upp en ny lastbil för världen är det smart att göra detta i hus som har riktigt stor dörr så att lastbilen kommer in. 

Den nya mässan blir förstås en tuff konkurrent till Kistamässan och Stockholmsmässan. Men vd Dieter Sand lovade vid mitt besök att han i första hand ska ta marknadsandelar från övriga nordiska storstäders mässområden. 

I den första etappen häller man in en miljard i projektet. Man är i det här fallet fastighetsmagnaten Per Taube. I bakgrund finns Petter Stordalen som kör både hotellet och snart longstay i den gamla gallerian. En mycket kvalificerad gissning är att Petter snart också är delägare i Arlandastad Holding AB. 

Nyckeln för att detta ska fungera är förstås att transporterna till XPO fungerar. I första hand från Arlanda. Det ska byggas en ny tunnel under E4:an som ska underlätta busstrafiken. På andra sidan motorvägen passerar världens dyraste tåglinje Arlanda Express. Enligt Trafikverkets nationella plan ska linjen snart få ett dubbelspår. Det innebär att det kan bli en pendeltågsstation på östra sidan om E4:an. Det innebär att du i framtiden kan resa till XPO smidigt och utan att köra bil. Men detta kommer att bli om klart om ungefär tio år… 

Den andra vägen att komma hit utan Co2 är förstås att ta pendeln till flygplatsen och sen hoppa på en shuttle-buss. XPO vill ta över driften av de fyra-fem olika bussbolag som idag slussar runt från folk på flygplatsen.

Enligt alla jag pratade med vid mitt besök blir restiden från Arlanda till XPO då bara fem minuter. Men jag, som varit på ganska många stora flygplatser, vet att ingen transport i terminalmiljö, oavsett var det gäller, sällan tar mindre tid än en halvtimme. 

Att ljuga om när man är framme är inbyggt i flygindustrin. Ni vet väl att världens flygbolag anser att de är tid när hjulen slår i landningsbanan. Att det sedan tar minst en halvtimme innan du ser din resväska och oftast minst två timmar innan du är hemma eller checkar in på ditt hotellrum är liksom en del av lögnen. 

Självfallet finns det inget smidigare alternativ. Att resa är bökigt när du ska trängas med miljontals andra. 

XPO är i alla fall en gigantisk satsning och jag är övertygad om att fysiska möten blir allt viktigare i vår digitala era. Att ta, känna, lukta och gå är det som gör oss till människor. 

***

Vi går vidare till försäljningen av Ving. Just nu står ett kinesiskt megabolag mot ett svensk riskkapitalbolag. Jag är övertygad om att de första har mer pengar. Men om Vings ledning fick välja är jag övertygad om att de helst vill styras från Stockholm. Kinesiska ägare är ju inte högsta mode just nu om vi säger så. Vem vill egentligen styras av en kommunistisk regim? Det har ju hänt lite sedan statsminister Göran Persson gick på muren och pratade om politisk stabilitet. 

Men den intressanta frågan är förstås vad Thomas Cooks konkursförvaltare anser. Hen vill förstås ha så mycket pengar som möjligt. 

Vings ledning vet också hur kul det är att driva ett framgångsrik bolag och skicka en miljard rakt in i ett svart hål. Det är inte kul alls och jag är övertygad om att några i högsta ledningen kommer att lämna skeppet om det fjärrstyrs från Hong Kong. 

Och då är förstås frågan hur mycket Ving är värt egentligen? Säkert några miljarder, men inte speciellt många. 

Är denna fråga inte löst innan Travel News Market den 7 november är övertygad om att vi kommer att se avhopp från Vings högsta ledning. Jag tror inte att kapten kommer vara den sista som lämnar det sjunkande skeppet. Å andra sidan kan hen bli en vinnare om hen håller ut. Ibland är gränsen mellan succé och fiasko hårfin.   

Och med dessa ord hoppas jag att alla får en fin helg. Är du i Stockholm med kids besök då gärna Gröna Lunds halloween-firande. Jag var där i veckan på pressvisning och blev både riktigt rädd och fick magknip av karusellerna. Två känslor som är värda en egen resa.

8 kommentarer

  1. Stefan: Vilka spekulationer om VIng tagna direkt ur luften...... Svara
    • Redaktionen: Jag har skrivit en krönika med åsikter inte en nyhetsartikel. Svara
  2. Hans o Greta: Eller hur ? Tänk att alla vet så mycket , och tror så mycket.... Svara
  3. Lasse: Förstår att du jagar klick genom att utmana och provocera. Oftast bra reflektioner och läsvärt. Men, flera av dina helt ogrundade spekulationer om saker som du tydligt inte har en aning om (läs Ving) bör kanske undvikas. Med tiden kommer det att bli tydligt hur himla fel dina påhitt faktiskt är vilket bara kommer att urholkar din trovärdighet. Kämpa vidare Viggo genom att hålla dig till fakta. Blir bäst så. Svara
    • Redaktionen: Det var många "experter" som sa att Thomas Cook ALDRIG skulle gå i konkurs. Jag var inte en av dem. Vi får fel se vad som händer med Ving. Svara
  4. Subscriber User: Häng i Viggo. Det är ju uppfriskande med någon som kan vara lite rundhänt och slugger. Flyggubbar är alltid lite von-oben och kommer så alltid förbli. Det är bättre med oss bussa-gubbar. Vi är på jorden ;) och rullar på. Vill bara säga att "trots" att jag har varit i branschen i plus 30 år så läser jag Din ledare med glädje. Uppfriskande. Keep up. Göran Grell Svara
    • Redaktionen: Stort tack Göran. Du har ett gott hjärta. Och en fin hjärna. Svara
  5. Jens: För att inte tala om alla som "ska göra sin grej resa till u-land och visa att jag är duktig" gråta lite och visa alla på instragram hur duktig man är. Inte fan jobbade man gratis innan eller, haha. Dom som råkade bli chef då ingen fanns och tror dom vet allt sen är mycket besser-w och sitter gärna på läktaren och talar om hur allt ska vara trots det var just 30 år sedan "man" jobbade branschen. :-) Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 KOMMENTARER ÖPPNA