Annons:

Fredagskrönikan: EU-domstolen kommer att få ge sig!

Det är en intensiv vecka i reseindustrin. Både vad det gäller nyheter och event. De två viktigaste organisationerna i vårt universum har haft stora möten: SRF och Visita. Men den absolut största händelsen i veckan är förstås att EU-domstolen drog kommissionen i örat när det gäller statligt stöd till SAS och även andra flygbolag som exempelvis Lufthansa. Men den lilla skillnaden att Lufthansa har betalat tillbaka pengarna man lånade av tyska staten. SAS har som bekant inte gjort detta. Nu ska beslutet överklagas. 

Men kärnan i denna konflikt är intressant och på många sätt EU:s ödesfråga. Vem är det som bestämmer i EU? Och vems intressen väger tyngst? Ska EU stå över de nationella intressena så innebär det slutet för SAS och ja, även SJ. För det är två i Sverige extremt prioriterade bolag. Bägge har som gamla statliga monopol fått behålla en del av sina privilegier när vi gick in i den gemensamma marknaden. Såtillvida har Ryanair är helt rätt när man anmälde de statliga lånen till de nationella flygbolagen i EU-domstolen. Men ska detta innebära att SAS kommer att gå i konkurs? Är det verkligen rimligt, speciellt nu när SAS bara är några månader från att få sin finansiering under rekonstruktionen i hamn? 

Vore jag en av de finansiärer som satt och räknade på om jag skulle investera 9,5 miljarder i bolaget så skulle jag uppskatta om denna fråga var löst. Även utan en negativ dom för SAS i Bryssel så är läget ganska osäkert. Jag menar att om det blir fackligt storbråk i SAS om vem som ska städa toaletterna i kabinen så har man fler än en utmaning när det kommer till kultur. Hur kommer då detta att sluta? 

Jo, EU-domstolen kommer att få ge sig. 

En organisation som EU kan inte vara i öppet krig med sina medlemsländer. Principer och lagar är viktiga, men nationsbyggen och dess nationella flygbolag är ännu viktigare. 

Med detta sagt kan det ändå gå åt helvete för SAS eftersom det är så många olika faktorer bolaget inte kan påverka. Allt från domaren i USA till investerare över hela världen till Michael O’Leary på Irland till vem ska städa toaletterna i kabinen till SAS vd Anko van der Werffs otillräckliga nattsömn. Kedjans svagaste länk är inte lätt att identifiera våren 2023 när vi går mot sommaren och den årstid då flygbolag faktiskt tjänar pengar. Kalkylen bygger på att det kommer in så mycket att man kan gå med miljardförluster resten av året och ändå uppvisa svarta siffror vid räkenskapsårets slut. 

Vad har mer hänt i veckan? Jo, på Visitadagen fick jag lära mig av ordförande Fredrik Reinfeldt att det vi har nu inte är en riktig kris. Det som hände på nittiotalet när fastighetsbolag och banker gick i konkurs var en kris. Räntan låg på 500 procent och en halv miljon blev arbetslösa. Det som händer nu är förstås inte behagligt, men världen håller inte på att rasa ihop i Sverige. Sen kom justitieministern och pratade om skjutningar och bomber. Och lovade att danstillståndet ska försvinna, liksom hotell- och pensionatreglerna. Oklart vad de är, men uppenbarligen en form av byråkrati som ingen behöver. Jag undrar dock när Visita ska gå i krig mot de svenska alkohollagarna på allvar. Här snackar vi riktig byråkrati och en rättsosäkerhet som är alarmerande. Enskilda tjänstemän är Gudar med oinskränkt makt om hur en bartender ska förbereda sitt bas med pre batch eller inte. Alltså att blanda drinkar i förväg kan uppfattas som spritproduktion…

Det var en debatt i tv om dessa lagar, men ingen från besöksnäringen fick vara med. 

Nyligen var jag i Finland, närmare bestämt på Åland. Ni vet landet som är med i Nato och får hjälp om ryssen kommer. Där har man börjat att liberaliserat spritlagarna. Gårdsförsäljning är tillåtet. I affären kan du köpa STARKöl, upp till 6,5 procent. Och vet ni vad, samhället har inte rasat ihop. Jag såg inte en enda A-lagare i Mariehamn. Vem ligger bakom denna revolution? Svaret är Sannfinländarna. Det är alltså möjligt att förändra världen. 

Jag var också på SRF:s vårmöte och pratade om tåg, flyg och resegarantilagen. Men en rapport om detta får vänta till nästa vecka. Idag ska vi flytta in i familjens nya radhus och måste fokusera på detta. Men vi hörs nästa vecka i gryningen. Tills dess ha en fin helg. 

 

3 kommentarer

  1. FQTV: På tal om att kabinbesättningar ska torka av handfatet och fylla på med toarullar är ju löjligt självklart. Flög med ett annat Star Alliance bolag häromdagen och crew gjorde snyggt o prydligt toaletten för nästa flygning, inget att snacka om m a o. SAS crew är sedan JCs tid fullständigt bortskämda som gav crew både guld o gröna skogar jfm markpersonalen och därmed bäddade i sus o dus och borde veta bättre för att överleva i denna konkurrens. Skärpning behövs här o nu. Svara
  2. Werner: Kul att du belyser detta med Åland. Ett utmärkt exempel på att det går att vara normal europé och tala svenska. En intressant erfarenhet. De har gårdsförsäljning, Euro och är med i NATO. Och talar svenska! Samtidigt! ;-) Gårdsförsäljningen, och även öl och vin i livsmedelsaffärer, den enda del där svenska staten ännu kan lägga ned total kraft, frenesi och energi för att upprätthålla ordning. Infrastrukturen i landet har brakat samman sen länge, universiteten litar inte på betygssystemen, energiförsörjningen är oförutsägbar, skjutningar ett inslag i kulturlivet... Men alkoholmonopol - det fredas med näbbar och klor! Allt i syfte att slippa bli --- normala européer... Svara
    • Travel News: Tack! Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 kommentarer Öppna
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024