Annons:

Fredagskrönika: Därför blev Anders Nissen så framgångsrik och andra insikter

Det har varit en häftig vecka i reseindustrin. Som ett mörkt raster på alla kul händelser har Anders Nissens bortgång varit. Pandox vd var ju nyss här så levande och smart, nu finns han inte längre. Jag träffade honom flera gånger under mina nu drygt tre år på Travel News. Min övertygelse var ju förstås att någon som överlever och blir starkare av fastighetskrisen på nittiotalet, IT-bubblan vid millennieskiftet och finanskrisen 2006-07 självfallet kommer att klara även pandemin.

Men tillvaron är nyckfull och livet tar ofta svängar som man aldrig kan förutse fullt ut. 

Det har varit många fina och välförtjänta ord om Anders Nissen i veckan. Några som fastnat hos mig är att han fick en påse med grus och förvandlade den till en diamant. 

Pandox är idag en fastighetsjuvel på Stockholmsbörsen. Värdet just nu är drygt 28 miljarder. 

Den utveckling kunde få se i början på nittiotalet när fastighetsmarknaden rasade med 35 procent och fastighetsbolag gick konkurs varenda dag.

Hur kunde Anders Nissen, en levnadsglad hotellkille från Kristianstad, överleva så många kriser och bli finansvärldens näst mest lånlivade börs-vd? 

Jag tror två saker har varit avgörande. 

Anders förstod tidigt att det är inte vad man häller in i en fastighet som ger den värde utan vad man kan ta ut av driften. Den insikten ledde till att man gjorde om hyresavtalen från fasta hyror till omsättningsbaserade. 

Bara den som är beredd att ta risk kan vinna något. För att göra detta krävs tre saker: tajming och tur. Och den viktigaste av dem alla är mod. Den sista egenskap är förstås den svåraste, men det är som allt annat en övningssak. 

I veckan träffade jag en branschpersonlighet som uppskattade förra veckans krönika om Lottie Knutson. Han sa: “du skrev att det behövs tio Lottie Knutson, men det behövs också trettio Anders Nissen i vår bransch.” 

Alltså, vill vi i reseindustrin hedra Anders Nissen bör vi i första hand bli ännu bättre på att räkna. Vi måste se realistiskt på våra möjligheter att tjäna pengar och vara noga när vi kalkylerar på nya projekt. Det är enkelt att sätta igång stora byggen, men när väl den gröna knappen är nedtryckt är den nästan omöjlig att få upp igen. 

Anders brukade säga till mig att Pandox köpte nya hotell för 70 procent av byggkostnaden. Det är inte ett tecken på en sund näring. Först när räkneoperationen är avklarad och dubbelcheckad är det tid att var modig och sedan hoppas på tur och tajming.

***

Vad har mer hänt i veckan? Jo, jag har bott en natt på Travel News granne Hotel Rival vid Mariatorget. Vilket underbart hotell. Min fru sa att det var skönt att bo på ett hotell som inte är helt nybyggt. Det säger en del om vårt liv. Hotell Rival har åldrats på ett fint sätt. Det är inte alla hotell som erbjuder Blu Ray-spelare och filmer på DVD. Men det finns något generöst över detta som jag gillar. 

En byggnad som kan åldras vackert har förutsättningar att bli magisk.

Det bästa var förstås att sitta på balkongen och blicka ut över gröna trädtoppar och hustak. Höra ljudet av en porlande fontän och barn som leker. Hit återvänder vi gärna även på vår nästa bröllopsdag.

***

Har också bott en natt på nya Scandic Landvetter. Här var nästan inga ljud alls, tre gånger under vår kväll landade plan på landningsbanan precis utanför fönstret. Det finns något sorgligt med en nästan öde flygplats. 

Men samtidigt kan man se det som en overklig resurs. 

Snart är jag övertygad om att det blir fullt både på landningsbanan och i hotellet som arkitekt Gert Wingårdh har ritat. Den stora aluminiumlådan smälter in fint i den låga plåtbyggnaden. Jag gillar flaggorna som är liksom tatuerade in i fasaden. De färgglada sitter under den stora skärmen som skyddar från regn och snö. Här vill man inte bo en vecka, men det kommer att funka fint en natt när du ska ut i världen. 

***

Hur Landvetter ska utvecklas återkommer jag till om någon vecka i ett längre reportage. Och vill du veta mer om hur mycket hotellet kostade att köpa för Midstar och mina tankar om hotellutveckligen i Göteborg ska du läsa veckans wild & crazy

***

Vi hörs förstås på måndag morgon igen. Ha en skön helg.

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024