Annons:

Fredagskrönika: Matlycka i Palestina och taxifusk i Sverige

På Travel News arbetar vi hårt för att inom kort kunna presentera Travel News Premium, en tjänst för dig som arbetar professionellt i reseindustrin och vill ha analyser, fördjupning och unik data om resebranschen. 

Vi kommer inte att använda ordet medlem i vår marknadsföring eftersom vi inte är en förening utan ett kommersiellt företag. Jag ser att några våra systertidningar använder ordet medlem när de säljer sina premium-tjänster. Jag tycker det är vilseledande marknadsföring eftersom det inte sker några möten där “medlemmarna” kan rösta fram en ordförande eller mål. Travel News är inget fackförbund eller någon organisation, vi är ingen branschtidning utan en affärstidning som bevakar reseindustrin.

Jag tror det är viktigt att definiera tydligt för en själv och sina läsare: vad är vår uppgift? Mitt svar är att Travel News ska leverera beslutsunderlag till dig som arbetar i reseindustrin. Vart är näringen på väg? Ser vi ljuset i corona-tunneln eller inte? Hur påverkar myndighetsbeslut som förbud mot alkoholservering och reserestriktioner efterfrågan? Vem har fått nytt jobb och vad vill hen? Det Travel News gör hela tiden ska vi göra ännu bättre med premium.

***

I veckan skickade Nordens största charterbolag ut ett pressmeddelande med data från Vings resepanel. 

43 procent svarar att de är mer benägna eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan. Panelen har fått in 8 167 svar. 

73 procent säger att de kommer boka med en researrangör, 14 procent svarar att de inte vet, medan nära 10 procent bokar resa och boende själva. 3 procent väljer att boka en flygstol och arrangerar resten själva. 

Det borde alltså vara ljusa tider för charterbranschen med stöd av dessa siffror, men samma vecka kom mer relevant data.

Swedbank mäter hur mycket pengar människor i Sverige spenderar på sina kreditkort varje vecka, en kategori är flygbolag och resebyråer. 

Som ni ser är det inget ljus i tunneln. 

Människor vill säkert resa, gärna med bolag som Ving, men ännu har de inte tagit fram sina kreditkort och börjat boka sina semesterresor. 

De företag i reseindustrin som alltså annonsera nu för att sälja resor eldar för kråkorna. Det är för tidigt. Det kan förstås vara relevant att synas med varumärkesannonsering: “glöm inte bort att vi finns”, men jag tror att de flesta svenskar kan rabbla upp åtminstone tre charterbolag om man väcker dem mitt i natten.

Ving, TUI och Apollo. 

Behovet av varumärkesannonsering i reseindustrin är fortsatt begränsat så länge corona-trycket är kvar. 

Det är min analys.

***

En annan näring som haft det mycket tufft under pandemin som vi inte har pratat mycket om här i Travel News är taxibranschen. Efter flyg och resebyråer som minskat mest kommer taxi med nästan lika dramatiska siffror. 

Taxi är ner 70 procent sedan i mars och det ser inte ut att ljusna här heller. 

I veckan intervjuade jag Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla på hans kontor på Karlavägen 73. 

Den långa intervjun kommer snart i vår premiumtjänst.

Men jag kan reda nu avslöja att taxi är en näring i djup kris. Inte nog med att efterfrågan mer än halverats. Näringen är också utsatt för en bisarr mängd fusk. Så har det varit sedan avregleringen 1990. Svarttaxi är utbrett och fungerar på två sätt. Uber och Bolt redovisar inte sina intäkter i Sverige. Förarna i dessa bilar fuskar med sin taxameter. Jag tippar att minst en miljard försvinner från Magdalena Anderssons skattekonto på detta sätt. 

Vill du göra något åt detta? Be om ett kassakvitto när du åker med Uber och Bolt och jämför sedan beloppet med vad som står i din app. 

Den andra formen är fusk är helsvart taxinäring via Facebook och Whatsapp. Hundratusentals svenskar är idag med i slutna grupper på nätet som erbjuder taxi mot swishbetalning. Här åker man i vanliga bilar med människor som helt saknar utbildning för uppgiften. 

Skatteverket får visserligen spionera på dessa grupper på fejjan, men gör man inte detta i realtid så raderas all konversation efter avslutad taxiresa och då kvarstår bara Swish som bevis. 

Det räcker inte för att fälla någon i domstol. 

Skulle det mot all förmodan bli en fällande dom i tingsrätten så slutar det med dagsböter på max några tusenlappar de som kör svarttaxi. 

Men varken polisen eller Skatteverket bryr sig om detta. 

Fusket är en institution. Alltså en del av det svenska samhället. 

Jag tänker att detta är en central faktor för att förstå varför integrationen i Sverige är så usel. Många nysvenskar får sitt första jobb som taxichaufförer. De lär sig svenska, pluggar till taxichaufför, söker dyra tillstånd hos Trafikverket och blir medlem i en taxiväxel som kräver dem på pengar varje månad. De köper en dyr leasingbil. 

Och sen kan de sitta i sitt fina fordon och bli omkörda av Uber- och Bolt-åkerier som fuskar och redovisar sina intäkter i ett främmande land.

Eller så kommer det riktiga svarttaxibilar via Facebook som inte betalar en krona i skatt och kör runt i ruckel. 

Varför ska denna yrkesgrupp inte lura turister att det kostar 1000 kronor att köra från Stockholms central till Grand Hôtel om det går och är lagligt. 

Taxi är en av svenska samhällets blinda fläckar och en central del av en reseupplevelse. 

Om Sverige på allvar menar att vi ska bli ett stort turistland borde taxibranschen omedelbart städas upp. Och om Sverige ska bli ett land där spänningar och kriminalitet ska minska måste vi göra något åt detta. Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla har ett bra förslag: licensavgift på själva taxibilen.

***

Avslutningsvis har jag tittat på Tareq Taylors matresa på SVT de senaste dagarna med min son. Stjärnkocken från Malmö åker till Israel och Palestina och går tillsammans med sin pappa och sin bror i familjens fotspår.

Det är genialisk res-tv från magisk del av världen.

Programmet bevisar tesen att det bästa med mångkultur är att olika sorters mat blandas och berikar varandra. Israel och Palestina är en krutdurk och flera gånger i programmet hör man skott från maskingevär. 

Men programmet visar också vilket fantastiskt turistland Israel är och Palestina skulle kunna vara. Jag har varit i Israel väldigt många gånger och rest in på Västbanken och sett exakt det som Tareq får uppleva i programmet för första gången. 

Det är precis som överallt annars, 99,9 procent av alla människor vill bara leva i fred och frihet, se sina barn växa upp och få en bättre framtid. 

Denna verklighet kidnappas av ett litet gäng extremister som vill driva sin sak. 

Jag har lovat min älskade fru Anna att det första land vi ska resa till när corona släpper är Israel och Palestina. 

Det heliga landet är inte heligt på något sätt, men det skulle kunna vara så. Det blir uppenbart när jag och min älskade son Ib ser hur lyckliga Tareq och hans familj blir av att äta tillsammans i Jerusalem. 

***

Och med dessa ord önskar jag alla läsare en skön helg. 

9 kommentarer

  1. Nisse: Det bokas och söks mycket mer resor de senaste veckorna, men det är inte för avresa nu utan för senare under året och nästa vinter. Därför syns det inte i kreditkortsstatistiken nu. Jag tror reseföretagen är mycket försiktiga med sina investeringar i nuläget, och vet precis vad de gör ! Svara
  2. Tim: Vad är belägger för att Uber och Bolt fuskar? Du beställer och betalar i appen till ett mer eller mindre fast pris. Taxametern kör de inte på Svara
  3. Gurra: Tydligt att Viggo fått sin bild om taxibranschen av Skubla som alltid varit hatisk mot Uber. Viggo hade kunnat skriva om allt fusk som sker i traditionella taxiåkerier men ger här en obalanserad bild av Uber och Bolt som gränsar till förtal. Svara
  4. Thomas: Taxibranschen i England övervakas regleras av Scotland yard, här bara släpptes det fritt med astronomisk lurendrejeri notor många fick betala. Ulf Adelsohn borde betala dessa. Naiva Sverige gör allt fel. Svara
  5. Andreas K: Hej Viggo & all, Vilja ” långtgående ” och allmängiltiga slutsatser om reseplaneringen generellt kan man dra från en ” vingpanel”??? Klart att de som är med ” bokar charter ” ! SUGET att äntligen resa finns säkert men inte realistiskt de kommande halvåret, tycker Svara
  6. Vägs ände: Uber är i praktiken ett bokningssystem. För att bedriva persontransport måste det finnas ett tillstånd, taxiregistrerade bilar, lagen om kör och vilotider måste följas, inkomster för körningar måste redovisas, skatt ska betalas bla löneskatt och arbetsgivaravgifter. Svara
  7. Vägs ände: Dessutom måste föraren ha körkort för taxi Svara
  8. Tobbe Nilsson: Angående Bolt: jag ansvarar för resor på ett stort internationellt bolag. Jag blev strax innan jul uppringd av en säljare från Bolt som undrade om inte "mitt bolag" ville ha avtal med Bolt. Hon berättade att Bolt har 40% lägra priser och det var "superenkelt" att boka, mao allt var bättre än övriga taxibolag. Jag tyckte det lät bra och bad om bolagsuppgifter för Bolt och berättade om att jag alltid gör en grundlig undersökning av bolagsstrukturen, ägarskap, finansiella läget och det var Ok men när jag nämnde att jag även kommer att kontrollera inbetalda skatter och arbetsgivaravgifter så blev det inte lita roligt utan då bad dom att få återkomma. Samtalet ägde rum för ca 7 veckor sedan och jag har ingen förhoppning om att det återkopplar. Mao Bolt är inget seriöst bolag, använd er av bolag som gör rätt för sig i Sverige Svara
    • Travel News: Tack värdefull input. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

9 kommentarer Öppna
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024