Annons:

Fredagskrönika: Rapport från GSTC

I veckan har det varit GSTC konferens i Stockholm. Travel News var en av fyra mediapartners och jag var självfallet på plats i Cirkus på Djurgården den första dagen. Det var jag och 500 delegater från 57 länder. Uppdraget: att nå nettonollutsläpp i reseindustrin till 2050. 

Det började dåligt direkt på morgonen när jag förklarade för min stolsgranne från Tyskland att Travel News tyckte att pengar var viktigare än klimatet. Kvinnan från Tyskland drog alla argument från stigande havsnivåer till att vi får i oss plast, ungefär ett kreditkort i månaden, till att medeltemperaturen i världen stiger alldeles för fort. 

– Hur kan du tänka på pengar framför klimatet? 

Jag sa att utan pengar kan vi inte lösa dessa problem och att det är bara när det finns en ekonomisk motor som vi kan köra mot nollutsläpp 2050.

Sen kom kronprinsessan Victoria in i salen och alla reste sig upp och gav henne en applåd. Hon var med under den första sejouren som leddes förtjänstfullt av Visit Swedens vd Susanne Andersson.

 ”Det pågår en tävling, åtminstone här i Norden, om att bli den första huvudstaden som når klimatneutralitet. 2030 är året då detta ska ske” 

GSTC som står för Global Sustainable Tourism Council. Det är en fristående organisation som fötts på FN, men som idag är självständig. Styrelsen består av medlemmar från både det offentliga och privata företag som Booking och Easy Jet. Man utbildar människor inom turism att bli mer hållbara och man försöker skapa standarder och policys som hotell och destinationer kan följa för att minska utsläpp. Det är förstås ett sisyfosarbete eftersom det idag finns nio (9) sätt att mäta utsläpp, EU har ett, FN har ett, Storbritannien har ett och så vidare. Sen mäter vi även vatten, hur mycket forsar igenom ett hotell… Även här kan man mäta på fler olika sätt. 

GSTC kan inte stifta några lagar eller tvinga företag eller länder att följa dem. Men på konferenser som denna skapas ändå en form av samförstånd. Det pågår en tävling, åtminstone här i Norden, om att bli den första huvudstaden som når klimatneutralitet. 2030 är året då detta ska ske. Säger Stockholm, Köpenhamn och Helsingfors. Vad de andra huvudstäderna i Norden har som mål, har jag ännu inte hört med mina egna öron, men jag gissar att det är något liknande. 

För mig framstår dessa mål som helt orimliga, men det är samma känsla som när jag inspekterar ett hotell dagarna före en invigning. Det ser alltid ut att vara kaos, men sen minuterna före öppningen brukar det alltid lösa sig. Vi får helt enkelt hoppas att de som har ansvar för hållbarheten vet vad de håller på med. En sak är dock säker, det kommer inte att vara gratis och det är därför som vi på Travel News fortsätter att bevaka ekonomin i reseindustrin med lupp. 

Den bästa talaren på konferensen jag hörde var Visitas ordförande Fredrik Reinfeldt. Han har hittat in i sin nya roll som ambassadör för reseindustrin med både fina argument och fyndiga poänger. Han frälste alla på Cirkus med ett långt tal utan fusklapp, men det är i Sveriges riksdag han ska övertyga flertalet att reseindustrin är den bästa integrationsmotorn vi kan få. 

Där går det inte lika bra. 

När Reinfeldt var statsminister sågade han särintresset vid fotknölarna. De tog inte ansvar för landet och allmänintresset bara för sig själva. Och särintresset var enligt statsministern omättligt. De vill bara ha mer och mer och mer av statens kassa. Statsminister Reinfeldt lovade på Almedalens stora scen att sätta stopp för dessa särintressen. Nu representerar han själv två särintressen: reseindustrin och fotbollen som ordförande i dess förbund. Ja, när fan blir gammal blir han soldat i frälsningsarmen. Eller om det är tvärtom.  

Mer fakta från konferensen.  Det var två tredjedelar kvinnor i den stora aulan och det är samma fördelning i GSTC styrelse. Det serverades bara vegetarisk och vegansk mat, men de delegater som ville ha kött och fisk kunde gå till Hasselbacken restaurang och beställa. Det var det flera delegater som gjorde förstås. 

Det bästa sättet för en destination att få ner sina utsläpp per besökare är att få dem att stanna längre. Det näst bästa är att få dem att shoppa mindre. Här sticker affärsresenärerna ut som män till 70 procent. 65 procent av dem reser ensamma och de köper gärna med sig en eller flera presenter till dem som förhoppningsvis väntar hemma. 

Hade de haft med sig en partner hade de troligen köpt en upplevelse tillsammans och på så sätt sparat en smula på miljön. De sista siffrorna kommer från Helsingfors turistchef. 

Huruvida någon annan destination mäter på samma sätt har jag ingen aning. 

Jag är lika osäker nu som innan konferensen när det gäller möjligheten att nå de högt svävande målen. Men jag vet att tusentals små steg är mycket bättre än ingenting. På detta sätt fyller GSTC konferens i Stockholm en viktig uppgift. 

I höst ska samma gäng träffas igen i Singapore. Då fortsätter arbetet. Och ja, att sluta resa och flyga tycks inte vara vägen fram ens för världens hållbarhetschefer. 

Och med dessa ord tar vi helg och hörs igen på måndag. 

 

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024