Annons:

Fredagskrönika: Var fan är visionerna?

Vi lever i en brytningstid. Förra gången det hände var jag tjugo år och jag lyckades vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Problemet var att jag inte fattade ett dugg. Sommaren 1989 var jag i Kiev med Next Stop Sovjet. Vårt mål var att riva järnridån och verka för demokrati. Vi var mot kärnvapen och för miljön, bland annat gjorde vi en protestmarsch mot Tjernobyl. En dag skulle det vara en demonstration för något, jag begrep inte riktigt vad, men när vi kom dit fick vi höra det var för ett fritt Ukraina. Det var max 50 personer som var där och jag fick höra att ett litet gäng i utkanten var KGB. De såg ut som ett gäng töntar. Den riktiga tönten var ju jag som inte fattade att nu kommer hela världen att förändras. När väl järnridå revs några månader senare tog jag emot det med en gäspning. När sen Göran Persson först som finansminister och sedermera som statsminister omskapade hela Sverige och avreglerade det mesta förstod jag inte heller något. Men när jag nu tittar i backspegeln ser jag det tydligt. Världen förändrades och Sverige blev ett helt nytt land. Vill man förstå det hur det var förr kan man titta på fyrtio års jubilerade Sällskapsresan. En lysande dokumentation av DDR-Sverige.

Nu står vi inför ett nytt skifte. 

Jag har i veckan läst Omstartkommissionens rapport om transporter. Jag är förvånad över den låga nivån av radikalitet. Jag saknar rösterna i debatten som säger att vi kan bygga nya höghastighetståget mellan landets tre största städer på högst tio år. Eller att vi ska sälja SAS och använda pengar till att bygga om Arlanda till världens bästa hubb för lågprisflyg. Vad sägs om att förstatliga alla kommunala flygplatser och trycka ner gasen för elflyget? Jag menar, var fan är visionerna som höjer sig en smula över den mentala järnridån som ligger som en tjock filt över landet? 

Omstartskommissionen tycker att vi ska sätta höghastighetståget på paus i tio år och avvakta vad som händer med elmotorvägarna. Kanske kan de senare innebär att behovet godstrafik på tåg minskar. Sverige har trots allt två globala företag som lever på att tillverka lastbilar. Det ligger inte i deras intresse att godstransporter på tåg funkar perfekt. Ja, nu är vi en bit från reseindustrins kärna, men var om inte i en fredagskrönika.  

I grunden är jag orolig för att vi ser en återgång till DDR-Sverige. De flesta statliga corona-åtgärder har ett tydligt drag av planekonomi. Det är djupt oroande. Men kanske jag har lika lite koll som när jag lämnade tonåren och drog till Kiev.

Låt oss hoppas det. Och ha en skön helg. Sverige blir inte vackrare än just nu.

5 kommentarer

  1. Thomas Larsson: En liten reflektion Japan hade höghastighets tåg redan på 60 talet. Japan är ungefär lika långt som Sverige med deras öar. Så ja vi ligger infrastruktur mässigt såååå efter, och det kan bara lastas på dåliga politiska beslut över tid. Svara
  2. Kalle: Vi har inte ekonomin idag att starta ett sådant projekt! Svara
  3. Stockholmar'n: Riktigt intressant krönika! Två exempel där man verkligen tog ut svängarna på ett sätt som inte skulle ske idag. - Stockholms vattenförsörjning säkerställdes 1904 (Norsborgs Vattenverk) resp 1933 (Lovö) - Skogskyrkogården - beslut fattades 1912! Snacka om visioner! Än idag fyller dessa en viktig funktion. Tack till tidigare generationer som vågade och insåg vikten av långsiktighet och storslagen planering. Svara
    • Travel News: Tack för bra feedback! Svara
  4. Thomas Larsson: Vi har visst ekonomi för höghastighets tåg, och det sen länge. Det är mkt. dyrare att bygga motorvägar. Skärpning, som redaktören skriver inga visioner, inget framåt tänkande har präglat Svensk infrastrukturpolitik sen 60 talet. Nu har politikerna dessutom tagit död på regionalflyget. Ungefär som Reinfeldt under åtta år ansåg försvaret vara ett särintresse, nu idag skramlar Ryssland med stora militärövningar i Östersjön, och Belarus (nästan ett grannland) får snart påhälsning. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 kommentarer Öppna
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024