Annons:

Annons:

Fredagskrönika: Varför finns det inte tio Lottie Knutson?

Hur ska reseindustrin få mer uppmärksamhet i allmänmedia och i förlängningen en starkare ställning i samhället i stort? Den frågan intresserar förstås mig som arbetar på en affärstidning med ett tydligt avgränsat bevakningsområde. 

Först: vad har reseindustrin att vinna på detta? Svaret är förstås att det är bra om regering och riksdag i tider av kris vet vad reseindustrin pysslar med och kan räcka ut en hjälpande hand. De som arbetar på regeringskansliet och olika departement är förstås välutbildade hårt arbetande tjänstemän och politiker, men de är också populister och kappvändare av rang. 

Deras verklighet styrs av SVT:s Rapport och DI:s nyhetschefer. Tycker de senare att en näring eller bransch behöver stöd och uppmärksamhet så kommer de att skriva och göra reportage om detta. Och medierna i sin tur styrs av två saker. 

  1. Man vill fylla sina sändningar och sina vita förr papperssidor med något vettigt. 
  2. Man vill inte att de ska vara tomma.

Följaktligen, de personer och branscher i näringslivet som som kan leverera bra innehåll och svarar när medierna fråga får uppmärksamhet.

(Det bästa exempel i Sverige är rennäringen som omsätter ynkliga 230 miljoner kronor per år.)

Detta leder till att det skapas nationella profiler som medierna kan ringa till när det är tomt i rutan eller på sidan. 

Reseindustrins bästa exempel de senaste tjugofem åren är Lottie Knutson. Hon har gjort ett lysande jobb, inte bara för sitt eget varumärke utan för hela reseindustrin. Det som förvånar mig som är ganska ny i branschen efter bara tre år på posten som chefredaktör är att hon är så ensam. Varför finns det inte tio personer som vill bli minst lika kända som Lottie. Ja, jag vet att Petter Stordalen också syns och hörs mycket. Det ska han ha en elogé för. Men sen är det ganska tomt. 

Ja, som ni märker är jag irriterad. 

Och förklaringen är att jag under våren har försökt fylla vårt veckoprogram Travel News Talks med profiler från reseindustrin. Jag vänder mig till stora börsbolag, jag vänder mig till små operatörer, jag vänder mig till varumärkes- och marknadschefer, jag ringer lobbyorganisationer och får ofta samma kvar. Det är för kort framförhållning. De prioriterar interna möten och processer. Alltså lobbyorganisationer och stora företag som har hundratusentals kunder. 

Alltså, detta duger inte om man vill var en näring som är viktig och betydelsefull. 

Är det någon som undrar varför Zlatan har blivit en av världens bästa fotbollsspelare? Jo när det kommer en boll mot honom så gör han något fantastiskt –  blixtsnabbt. 

Så måste den som vill synas och höras i dagens samhällsdebatt också agera. Att ställa upp och tacka ja när jag mejlar eller ringer från Travel News och vill ha en kommentar eller en uppgift är ruta ett.

Nu tycker jag ändå att det har blivit bra program och att vi haft många häftiga och smarta gäster som sagt mycket klokt och vettigt. 

Tack alla gäster som varit med. 

Nästa vecka kör vi säsongens sista program med två gäster: Parks & Resorts vd Christer Fogelmarck och bokaktuella Jn Carlzon. 

Att den senare vid 80 års ålder fortfarande är en av reseindustrins mest kända profiler är inte ett styrkebesked för näringen. 

Men det ska bli faschinerade att höra vad Janne säger. 

Jag träffar ständigt människor som under åren mött Jan Carlzon i olika epoker och situationer. Alla berättar om en extrem social kompetens.

Det är som om han har service i blodet. 

Jag kan inte tänka mig något finare.  

 

 

16 kommentarer

  1. Gudrun: Lite ledsamt bara att Lottie oftast inte har många rätt. I Nyhetsmorgon härom dagen när programledaren frågade; -Om man INTE HAR NÅGRA PENGAR och vill åka på semester, vad gör man då? Lottie; - Köp en husvagn. Svara
  2. Sverigeexperten: Kan hålla med, till viss del. Jag såg inte inslaget men det låter rätt korkat. Innan pandemin hade hon inte en susning om svensk turism och att turista i Sverige, men då blev hon tvungen att "snabbinhämta" den kunskapen.... Sedan har hon gjort ett ganska bra jobb med att lyfta fram vad Sverige har att erbjuda. När det blir fritt fram att resa utomlands skulle jag dock tro att hon att hon kommer fokusera på utlandsresor till 99%. Svara
  3. Travelman: Oj, vet hon vad en husvagn kostar ? & för det måste man ha en rätt schysst bil med dragkrok. Man kan alltid resa på nåt sätt till en lägre kostnad. Resa är lätt med god fantasi. Jag tog cykel när jag var fattig student, kom rätt långt. Svara
  4. Inte bara charter...: Lottie är otroligt karismatisk och väldigt bra o duktig på att synas och höras MEN det är ofta väldigt många fel i hennes uttalanden. Hon verkar exempelvis vara av tron att en en paketresa bara är detsamma som en charterresa. När hon uppmanar kunder som vill resa utomlands att det är viktigt att boka en paketresa, dvs charter, och absolut inte reguljärflyg så blir det ju helt åt skogen och totalt felaktigt. En charterresa är absolut en paketresa men även en resa med reguljärflyg tillsammans med andra produkter är en paketresa och kan vara minst lika flexibel som en charter. Hon är såklart färgad av sina många år inom fd Fritidsresor men skjut inte ner hela den andra delen av resebranschen för det. Många i Sverige lyssnar på henne och har ett stort förtroende för henne - kanske dags att hon får lite bättre utbildning och insikt i resterande del av resebranschen och hur den funkar? Svara
  5. Jens Pettersson: Man behöver inte nödvändigtvis nöta byxbaken trådsliten i några TV-soffor. - Betänk hur ett framgångsrikt börsnoterat panskandinaviskt flygbolag, utan några större mediala åthävor, lyckas inhämta i storleksordningen tio (10) GSEK om året i nyemissioner och borgensåttaganden. Det är lobbying av klass värd att lyfta på hatten för. Svara
  6. Kalle: Oj vad kul/jobbigt det vore för Mats K om det fanns 10 Lottie! Svara
  7. Lottie Knutson: Oj oj oj om det jag anklagas för att ha ”fel” kring är ett inslag i P3 och nöjesprogrammet Morgonpasset (alltså inte TV) där jag som tips om man är pank föreslog couch surfing, skaffa skåpbil (så kallad ”van” bland unga entusiaster) eller byta bostad på semestern, så har jag nog stött på större felaktigheter både hos mig själv men också bland branschföreträdare. Men det måste vara härligt att ha gått felfri genom livet och i stället göra meningsfulla saker som att skriva annonyma kommentarer i Travel News ;) Däremot är det helt korrekt att jag och många andra som skriver om resor - som en direkt effekt av pandemin - rest mycket mer inom landet, vilket personligen har varit en mycket positiv bieffekt mitt i eländet. Jag tror att Viggos poäng inte var vem som har rätt eller fel, är ”bra eller dålig” utan att fler borde entusiasmera (om man vill ha fart på industrin, konsumentintresset och lyfta dess betydelse) - i stället för att bara prata i negativa termer. Han gör ju det ofta själv, Viggo, i media men det har vad jag inte har sett lett till några hurrarop från branschen. Trevlig helg allihopa. Jag tror att det vänder nu och det lär vara positivt för alla :) Svara
  8. Ann O Andersson: Kan bara understyrka Viggo Cavlings reflexioner: Hur kommer det sig att vi inte har fler företrädare i reseindustrin som lyfter betydelsen av resebranschen i så oerhört många aspekter. Lottie Knutson är utan tvekan en av Sveriges mest kunniga branschföreträdare, som alltid lyfter möjligheterna i hur resandet kan skapa både en ekonomisk tillväxt och inspirera till glädje och upplevelser. Hon har bidragit till en konstant utveckling både i hållbarhetens tecken och alltid funnits steget före i utveckling av nya koncept: Alltid med ett positivt och kunnigt perspektiv. Resebranschen står för många länders absolut viktigaste inkomstkälla, vilket skapar inte bara arbetstillfällen utan öppnar för möjligheten till att stärka både människor och länder socio-ekonomiskt. Lottie är en av få personer i branschen som stått upp på nationell nivå i både extremt utsatta lägen och fått akuta insatser på plats. Samtidigt har hon varit en fantastisk inspiratör och nyskapare som generöst delar med sig av genuina upplevelser och tips till hela Sveriges folk. Ja, vi behöver många fler Lottie Knutson och vi behöver få Sveriges regering att stötta drabbade bolag i resebranschen precis som man gjort för andra branscher. Gemensamt representerar branschen oerhört många arbetstillfällen både i Sverige och internationellt, skapar möjligheter för tillväxt både nationellt och globalt och ger oss alla möjlighet till avkoppling, glädje, upplevelser som sätter guldkant på våra liv! Svara
  9. Marie Malmros: Håller med Viggo Cavling. Branschen behöver fler kunniga talespersoner och företrädare som lyfter de positiva aspekterna av resandet. Både inom-och utomlands, med eller utan husbil. Som berättar, förklarar, inspirerar och är tillgängliga. Det gör Lottie, och just därför behöver vi fler av henne. Det gagnar en viktig näring och alla som jobbar i den. Svara
    • Travel News: Tack för ett bra inlägg. Svara
  10. Marie Malmros: Tycker också det är trevligare med icke-anonyma kommentarer, småaktiga eller sakliga, positiva och negativa. Svara
  11. Johan Magnus Eriksson, Aeroflot Russian Airlines: Lottie, en journalist som vägrar inbjudan att besöka ett av världens mest spännande, största och vackraste länder, Ryska Federationen. Detta med egna ord och hänvisning till att hennes ”uppdragsgivare inte skulle acceptera det”. Finner det högst anmärkningsvärt att blanda in politik i vilka länder man är intresserad av att belysa, samtidigt som man marknadsför andra länder i Asien och Mellan Östern som ifrågasätts gällande både mänskliga rättigheter och tortyr. Russfobin fortsätter blomstra i det politiskt korrekta Sverige. Svara
  12. Reseräven: Lottie är ett föredöme för branschen. Se och lär säger jag. Gör Lottie till reseminister i nästa regering, med ansvar för branschen och besöksnäringen. Svara
  13. Fredrik Wallin: Där har Lottie (eller hennes uppdragsgivare) helt rätt. Vi ska inte främja folk att besöka länder med totalitära politiska system som fänglsar sina politiska motståndare. Det är heller ingen ursäkt att det händer i andra delar av världen. Ryssland är del av Europa och det är inte acceptabelt. Svara
  14. Johan Magnus Eriksson, Aeroflot Russian Airlines: Fredrik Wallin, du menar att en resejournalist ska avgöra vilka länder man ska besöka, kvalificerat skitsnack. Om människor från olika länder aldrig träffas, hur ska dom kunna komma att förstå varandra. Typisk svensk dubbelmoral och politisk korrekthet. Svara
  15. Gudrun: Återigen har jag sett Lottie i Nyhetsmorgon och som "branschrepresentant" - vilket hon absolut inte är - uttalat sig. Efter att ha sett detta med Tobias på UD funderar jag mest på om Lottie jobbar på Konsumentverket - i resebranschen jobbar hon absolut INTE. Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

16 KOMMENTARER ÖPPNA
STRICCT TRAVEL expanderar!
Sista ansökningsdag:
8 oktober 2021
Room Republic söker VD
Sista ansökningsdag:
15 oktober 2021

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.