Annons:

Fredagskrönikan: Air Gotland, Brommas nedläggning och elflyg

Tack för alla tips till Gotland efter min förra fredagskrönika. Nu har jag varit på plats på Sveriges vackraste ö och sett det mesta från Norsta Auren i norr till Hoburgsgubben i söder. Alltså, det mesta var stängt eftersom det är en kort säsong på Gotland, men jag har sett, ätit och druckit mig igenom det som var öppet. Resultatet kommer i Travel News systertidning RES inom kort.

Blev transporterad runt av The Line som är ett produktionsbolag som sköter grundservice och transport vid film- och reklaminspelningar. Allt fungerade suveränt för oss så jag kan verkligen rekommendera detta bolag. 

Vi flög till Visby med Air Leap och hem med Air Gotland. De senare har kontor på Visby flygplats och bakom en liten skärm sitter vd Tiina Mykkänen. Alltså en direktör som sitter och kan tjuvlyssna på kunderna när de checkar in och köper biljetter borde alla flygbolag ha. Tiina brukar också räkna hur många som går ombord i konkurrenternas maskiner. Det är svårt att inte älska ett sånt engagemang. Bägge resorna skedde i små maskiner och ja, det är ganska obekvämt att åka i ett propellerplan med mycket ljud och trånga utrymme. Att man måste ha munskydd när man ombord, men inte när man är i avgångs- eller ankomsthallen är mycket konstigt. Men å andra sidan tar resan över Östersjön bara 35 minuter. 

Tänk när man kan göra denna resa med Hearts elflygplan ES-19 med plats för 19 passagerare. Jag tror inte att kabinen blir större, men ljudet kommer att bli helt annorlunda. Man kommer att höra himlen sjunga inbillar jag mig. 

I onsdags var H.K.H Prins Daniel och infrastrukturminister Tomas Enerot och inspekterade det som förhoppningsvis kommer att bli Sveriges svar på Tesla – Heart Aerospace på Säve Flygplats i Göteborg. 

Jag har intervjuat Hearts vd Anders Forslund flera gånger här i Travel News och tycker verkligen om projektet. På sätt och vis tror jag att corona faktiskt är bra för detta svenska initiativ eftersom Airbus och Boeing blöder så mycket i krisen att de inte kan satsa på något nytt. De måste satsa allt på att överleva med sina gamla affär, att utveckla en ny finns det inte pengar till. Det gör Heart Aerospace mer intressant för riskkapital och det lär behövas många miljarder för att få upp Sveriges första elflygplan i luften. Jag har hela tiden varit skeptisk till Forslunds tidsplan om ett plan i luften inom några år, men jag har gärna fel i detta fall. 

Några flygresor med elplan från Bromma lär det dock inte bli av. 

Igår träffade Swedavia Trafik- och Näringsutskottet och de efterlyser en snabb avveckling och flytt av trafiken till Arlanda. 

Det är ett trist beslut, men jag tror att alla förstår att det är nödvändigt i dessa tider. Reseindustrins stora problem är att efterfrågan på flygresor är ner svindlade 87 procent i år jämfört med 2019. En flytt av all flygtrafik i Stockholmsområdet till Arlanda sätter en blåslampa på regeringsbeslutet att ge Arlanda Express monopol på tågtrafiken till Arlanda fram till 2050. Världens dyraste tåglinje ägd till största delen av kinesiska staten är en anomali som heter duga om Arlanda ska bli Nordens ledande flygplats.  

Och med dessa ord tackar vi för intresset denna vecka. Ha en skön helg så hörs vi igen på måndag morgon.

 

4 kommentarer

  1. Thomas Larsson: På bilden är det inte så många i Gotlands flyget. Det verkar tyvärr vara normen nu för allt inrikesflyg. Det var inte många passagerare idag 25/9 i Brommas avgångs/ankomst hall nu vid 15.30. Överlever de tre mindre flygbolagen som nu trafikerar inrikes? Är Svenskt inrikes på väg att dö ut helt? Svara
  2. Lars J: Thomas, har du missat att vi befinner oss i en pandemi? Tacka f-n att flygen är tomma. Svara
  3. Thomas Larsson: Jo Coronan ja men frågan jag ställde överlever de här mindre bolagen denna svåra kris? De förlorar miljoner dagligen. Svara
  4. Elsa: @Thomas Varför kan tåg o bussar då vara fulla? Obegripligt för mig! Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 kommentarer Öppna