Annons:

Annons:

Fredagskrönikan är tillbaka!

Först en ursäkt. Jag har inte skrivit fredagskrönika på några veckor. Förklaringen är att jag har skrivit en daglig road trip på Travel News systertidning RES. Läs gärna den här. Nu är MC-resan genom landet slut och jag ska återgå till att vara mer aktiv på Nordens största affärstidning för reseindustrin. 

Det råder minsann ingen nyhetstorka inom vårt bevakningsområde. Det pågår ett finansiellt rävspel på hög nivå när det gäller SAS. Man kan ifrågasätta hur klokt det var av landets regering och gå ut och lova att man ska rädda SAS. Runt nordens viktigaste bolag finns en mängd aktörer som vill ha pengar av flygbolaget. Leasingbolag, bränsleleverantörer och inte minst SAS-kunder som väntar på cash för inställda flygresor. 

I våras så trodde Etravelis grundare Johan Elwin att de statliga miljarderna till Europas flygbolag skulle villkoras med garantier till kunderna, men detta har det varit tyst om. Istället hör vi att SAS ska flyga mer miljövänligt och släppa ut mindre koldioxid. Dock är det oklart exakt hur detta ska gå till. Att fylla alla stolar i kabinen verkar inte populärt om jag ska tro de senaste artiklarna om SAS. Och var biojetbränslet som SAS behöver för att bli mer miljövänligt ska tillverkas är inte heller klart. Det kanske blir i Lysekil om ja, tio år möjligen… Men först måste regeringen fatta ett beslut. Miljöpartiet måste bestämma sig och det tar som vi alla vet låååång tid. Att sälja de gröna statsrådens fondinnehav i kärnkraft, kolkraft och flygplatser går däremot blixtsnabbt efter DI:s fina avslöjande i veckan. Att leva som man lär är alltid ett helvete när man är en världsförbättrare. 

Jag däremot vill bara vara en reseindustriförbättrare och som sådan har jag alltså åkt runt i Sverige på en äkta svemester eller hemester. Jag och min älskade fru har färdats på en Honda CB 650 från 1980.

Det är så kul att åka runt och träffa hotellägare och krögare som brinner för sitt kall. Att många har det tufft vet ni redan, men de flesta kämpar på och det stora miraklet är att inte fler bolag har gått i konkurs. Jag har svaga minnen av finanskrisen på nittiotalet och då stöptes hela Sveriges näringsliv om. Nu verkar det inte vara samma process som pågår. Jag vet att många bolag i reseindustrin ser om sin affärsmodell, men få vill kasta in handduken om de inte är absolut måste. 

Sommaren har på detta sätt varit en ljusning i det att många företag i Sverige fått nya kunder och gäster. Kanske kan man locka tillbaka dem i höst på en weekendresa? Jag är däremot mycket tveksam till om affärsresande kommer att nå upp till hälften av 2019 års nivå. Och jag är ännu mer skeptisk till konferensresandet. Små företag har inte råd och stora företag vågar inte göra aktiviteter tillsammans. Den konferens som bokades om i våras till hösten kommer troligen inte att äga rum alls. Det är beska besked till landets mötesanläggningar. Jag har haft förmånen att se flera under min svemester och kan konstatera att de fungerar ypperligt. Att hänga på SPA på Steam i Västerås, på Vann vid Gullmarsfjorden och på Nösund Havshotell på Orust är underbart oavsett om solen lyser eller om det regnar och blåser kallt. 

Det är bara en vecka kvar av sommartid här på Travel News. Alltså en vecka till med något färre uppdateringar och nyhetsbrev. Men från och med den 3 augusti kör vi full fart på Travel News. Då blir det nyhetsbrev varje morgon före klockan åtta och målet är förstås att slå vårens rekordsiffror med över 150 000 besökare i månaden. I november vill vi självklart arrangera Travel News Market för femte året i rad. Det går inte med dagens mötesregler om 50 personer, men Anders Tegnell kanske ändrar sig. Det har han ju gjort många gånger tidigare som vi vet. Hoppet är det sista som överger människan. Det tänker jag ofta på. Ha en skön helg så hör vi nästa vecka.

 

En kommentar

  1. Marvinrak: an portentous differential of profitР Р†itР Р†s senior arrange at 21 it. viagra online canada Vtwbfz dbkhss 20mg professional Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.