Annons:

Fredagskrönikan: Därför är Travel News ett torg

Jag tänker ofta på Travel News som ett torg. Det är till oss man går för att få senaste nytt och skvaller. Det är hit man går när man vill sälja något. Och det är hit man går när man fundera på att köpa något eller exempelvis leta efter ett nytt jobb. 

Kort sagt, vi är en mötesplats. 

Det kan man vara i digital form, men det är ännu häftigare att vara det IRL. Ett videomöte kommer aldrig att bli lika häftigt som ett RIKTIGT möte där man se någon in i ögonen och höra en människas skratt. 

Det är också bara på den senare formen av sammankomster som det oväntade mötet uppstår. 

– Oj, där är min gamla kollega, tänk om vi skulle öppna ett hotell tillsammans eller kanske bara följa varandra på Instagram. Eller förändra världen för evigt.

Ofta när en läser om människors liv så står det att de träffade sin älskade livskamrat av en sinkadus på en skola. Alltså, det är ingen tillfällighet att man träffar någon som tänker som en själv på en utbildning. Man söker till en skola för att man vill utvecklas och förändra sitt liv. Då är man öppen även för annat. 

Det är ingen tillfällighet. Det är förutbestämt att man ska utvecklas när man går i en skola. Och ja, det är på skolgården, alltså på torget, som det riktigt roliga händer.

***

Just nu laddar vi på Travel News upp för årets två roligaste torgmöten: Travel News Business Forum (#TNBF2021) i nordvästra Skåne den 28 oktober och Travel News Market (#TNM2021) på Stockholm Waterfront den 11 november. När jag skriver detta är vi 135 anmälda i Helsingborg och 532 anmälda i Stockholm. Det är en hisnande känsla att bakom varje siffra finns en människa av kött och blod som tänker och agerar självständigt. Att ni är beredda att ge av er tid och ert engagemang till Travel News är ett förtroende. Jag tar detta på största allvar och mitt mål är att ge alla den bästa upplevelsen vi kan skapa. Det är lika nervöst som pirrigt. 

Vårt mål är förstås att detta ska bli en rejäl återstart av reseindustrin. 

***

Jag går varje vecka på grejer som påminner om våra arrangemang. Ibland kan det kännas som slöseri med tid. Men då har jag kommit på att det är upp till mig att göra det intressant. Det gör jag genom två metoder: 

  1. Jag dokumenterar vad som händer. Jag filmar med min mobil och jag antecknar i en liten svart bok. Sen tittar jag igenom detta och försöker förstå vad som hände. Ibland blir det en krönika som denna. Ofta ingenting. Men jag använder tiden. Jag sitter inte och sover. En människa har bara hundra procents kapacitet. Tittar man i mobilen och mejlar samtidigt som man lyssnar på en föreläsare blir allt halvdant. Gör man en sak åt gången så blir det bra. 
  2. Jag försöker hitta nya kontakter och försöka fördjupa de jag har. Jag brukar försöka börja med en komplimang och få vederbörande att berätta om sig själv. Jag älskar förstås att tala om min egen förträfflighet. Men jag tänker i alla fall att jag ska lyssna så mycket det går. Här har jag en förbättringspotential. 

 

Kanske sveper jag med en för bred pensel när jag går på ett event? Det är kanske bättre att bara fokusera på en enda sak när man går på ett event. Men oavsett hur du gör ska du veta att du alltid är välkommen till Travel News torg. 

 

Om några timmar lägger jag ut Wild & Crazy om näringsminister Ibrahim Baylans senaste snömos och mina förväntningar inför Scandics Q-rapport nästa vecka. 

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024