Annons:

Fredagskrönikan: Detta händer 2022 och lite om året som gick…

Årets sista fredagskrönika är ett faktum. Tid att summera 2021. Det har varit ett omtumlande år. Pandemin släpper inte sitt grepp om världen och speciellt reseindustrin. Vi på Travel News har kämpat som djur för vår överlevnad. Precis som många andra hotell, flygbolag, researrangörer och resebyråer som vi skriver om. Det är ingen nyhet att det var vi som fick den stora ekonomiska smällen av covid. När detta satte igång såg jag framför mig en lavin av konkurser. 

Men så har det inte blivit. 

Än. 

Förklaringarna är flera. Staten sträckte ut en hand till många. Det gavs skattekrediter som jag uppfattade som livsfarliga men många tog. Vi är trots pandemin mitt i en högkonjunktur vilket gjorde att andra sektorer än reseindustrin rusade som tåget. Den energin gav inte pengar till vår sektor, men visst hopp. Och när restriktionerna försvann och människors reslust återvände blev det mer ljus i tunneln än många hade trott. Sommaren och hösten var fram till ordet omikron en lisa. 

Nu känns det som om många pillar på dimmern, men än är det inte katastrof. Jag tycker faktiskt att det är ganska hyfsat. Det faktum att vi har klarat hos ända hit är en enorm bedrift. Det kanske blir några veckor i ide, men inte när det kommer till skidturism i Sverige. Jag tror att det blir all time high för både Skistar, Branäsgruppen och de andra på Slaos tio i topp lista. 

(SLAO = Svenska Skidanläggningars Organisation är sedan 1978 skidanläggningarnas bransch- och intresseorganisation.)

Jag tror även att många som suktar efter sol under helgerna kommer att dra till Kanarieöarna. Thailand har skrämt bort många med sina konstiga restriktioner och appar som man ska registrera sig i. Dock verkar de som är på plats i Phuket ha det fint. Själv har jag en resa till Sydafrika i februari inbokad och ja, jag tänker åka. Jag vill se det som alla säger är Afrikas vackraste land.     

Tillbaka till 2021. 

Det största som hände här på Travel News är att vi drog i gång Premium. I veckan passerade vi 400 publicerade artiklar. Det tycker jag är bra jobbat på drygt tio månader. Just nu är vi inne i spurten med våra genomgångar av bokslut. Vi granskar över 1200 företag i reseindustrin i kategorierna hotell, resebyrå, researrangör och övrig logi, alltså camping och konferenser. Inom kort kommer även lönetoppen med över 300 makthavares årsinkomst för förra året. 

Hur mycket ett bolag har i omsättning och vinst och vad ledningen och nyckelpersoner får i lön är basen i all ekonomijournalistik. Det är förstås golvet i vår bevakning av reseindustrin. På det lägger vi ett stort antal artiklar om allt från hotellbråk i Skövde till hur Boris Johnson påverkar brittiska nöjesparker till varför AMF nu är delägare i Gröna Lund. Mitt mål med Travel News är att våra läsare ska tjäna mer pengar så att de köper fler medlemskap i Travel News Premium, deltar på vår mässa och köper annonser här på sajten. Det gör vi inte genom att skänka bort något utan genom att ta bra betalt. Jag vill uppmana reseindustrin att höja sina priser 2022 för den produkt vi levererar är av hög kvalitet. Och när väl människor vågar resa på riktigt kommer efterfrågan att bli enorm. 

Mitt mål är att alla som läser Travel News Premium varje dag ska tjäna mer pengar. Det är genom kunskap och data som vi blir bättre och smartare.

Ja, ja. 

Jag ska inte tjata mer om detta. 

Nu går vi in i jul- och nyårstempo. Det innebär att vårt dagliga nyhetsbrev tar sovmorgon och dyker upp vid lunch istället för som brukligt klockan 8 på morgonen. Så kommer det att vara fram till trettonhelgen då vi åter trycker gasen i botten redan när du vaknat. 

2022 har vi en mängd nyheter att se framemot. 

Travel News Business Forum kommer att göra 10 nedslag över hela landet. Vi kommer att lansera två nya rapporter: Travel News finans och Travel News konjunktur. I den först sammanställer vi de noterade bolagens kvartalsrapporter i reseindustrin och gör en grundlig analys. I den andra rapporten blir det en sammanställning av Swedbanks och SCB:s data om reseindustrin och besöksnäringen i Sverige och en analys och prognos för framtiden. Med dessa underlag är jag övertygad om att våra läsare kommer att kunna fatta ännu bättre beslut för expansion och tillväxt. 

Och nu återstår bara för mig att önska alla läsare en riktigt god jul och ett gott nytt år. Vi är bara i början och allt kan faktiskt bara bli bättre. 

Kram!

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024