Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: en presslunch på Spesso och min Karthago-mening

Äter presslunch på Spesso. Stureplansgruppens senaste tillskott på Malmskillnadsgatan 38. Tolv våningar upp finns en generös bar, en häftig matsal och en uteservering som andas Bangkok, London och Paris. Alltså urban in i märgen. Köket styrs av den heta kocken Desirée Jaks som blev Nordic Young Chef 2018. Bredvid henne finns Malin Olander som är restaurangchef, Janni Berndt Dahl är chefssommelier och Johanna Rampitsch är konditor. Jag intervjuar alla på Instagram Stories och du hittar de små filmerna här

Att öppna en ny krog i dessa tider är förstås totalt vansinne. Det smartaste hade varit att ta en dunk lådvin och lägga sig under en filt i sex månader. Det går förstås inte, men Spesso sätter sin luncher på paus och den personal som skulle jobbat med detta får leta andra jobb. Hotell- och restaurangindustrin genomgår just nu ett blodbad och det är uppenbart att finansminister Magdalena Andersson tycker att det är okej att 50 000 människor går ut i arbetslöshet och tiotusentals företag kämpar för sin existens och att många kommer att gå i konkurs. Jag undrar om reaktionen varit samma om krisen hade drabbat försvarsindustrin eller bilindustrin. Jag tror inte det. Statsmakterna i Sverige kämpade som djur för att rädda en liten bilfabrik i Trollhättan. Fabriken hade lika många anställda som BMW hade på sin utvecklingsavdelning. Alltså, verksamheten Saab var en myra jämfört med sina elefantkonkurrenter. Men som sagt, dåvarande näringsminister vek sig dubbel för att hjälpa Saab. Nu är det förstås en helt annan kris, men samtidigt är det i första hand rese-, krog och underhållningsindustrin som drabbas. Vi utgör bara 2-3 procent av BNP fick jag veta när jag lyssnade på Pandox hotellmarknadsdag. Enligt Nordeas chefsekonom Annika Winsth så kommer hjulen att börja snurra rejält igen i Q2 2021. Om det kommer ett vaccin de närmaste veckorna förstås. Men jag undrar hur många restauranger, flygbolag och hotell som då kommer att finnas kvar. 

Men allt är inte nattsvart i vår bransch. I veckan pratade jag med Sam Giertz i Kristianstad som är ordförande för nystartade Skåneflyg. Så fort det lättar vill han och de andra entreprenörerna flyga sträckan Kristianstad – Stockholm några gånger om dagen. 2019 var detta en av BRA:s bättre linjer med 40 000 resenärer. När vi pratas vid säger han att liknande bolag håller på att bildas runt om i Sverige. Det kommer att bli hela havet stormar inom svenskt inrikesflyg 2021 och ja, jag tycker det ska bli kul. Kris föder innovation som i bästa fall föder framgång. Det är ingen naturlag, de flesta startups går käpprätt åt helvete, men i bästa fall lär man sig något och förlorar inte allt för mycket pengar. Sverige är dock ett lysande land att starta bolag i. Det finns både fallskärm och livrem om vi jämför med många andra platser i världen och de flesta myndigheter är snabba och effektiva. Jag håller med Sam, om det är någon gång man ska starta nytt så är det nu. Det gäller förstås också Spesso. Om restaurangen överlever corona så kommer den att överleva allt. De fyra eldsjälarna på pressträffen var i alla fall mycket övertygande och passionerade. Lägg därtill mat som smakade finemang, viner som var utmärkta och en utsikt som är svindlande.

***

Finansministern löfte att hjälpa paketreseföretagen kvarstår dock. Är ganska övertygad om att man kommer att ta med SAS i dealen när den väl presenteras. Och tyvärr, det finns ingen rättvisa i detta. 

***

Swedavia lobbar för ett förstatligande av Arlanda express i Dagens Industri. Det är alltid konstigt när svansen säger till hunden att skälla. Men det är lite den svenska modellen. Alla får göra lite som de vill. Det är därför vi har 21 självständiga regioner som vägrar att bygga upp corona-testning trots att regeringen och Folkhälsomyndigheten ber dem att göra så. Arkitekten bakom detta var Axel Oxenstierna på 1600-talet. Jag tror att vi nu har kommit till vägs ände med denna modell. Jag håller med Swedavia om Arlanda Express, men tycker att de borde protesterat när regeringen förlängde avtalet med A-train till 2050 för arton månader sedan. Då var bara två personer som protesterade Vänsterpartiets Jens Holm och Travel News chefredaktör. De sista meningarna kan bli mina Karthago-meningar.  

***

Det var arbetsvecka 47. Vi hörs igen på måndag. Ha en underbart helg. 

 

En kommentar

  1. Borg: Spot on! Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.