Annons:

Fredagskrönikan: Flygskammen är död och begraven!

De flesta av Travel News läsare vet att flygskammen är död och begraven. Det blev uppenbart efter pandemin när resandet sköt fart igen, samtidigt som vi fick en lågkonjunktur, ett brutalt anfallskrig i Ukraina och en rekordsvag krona. Flygresandet är tillbaka på 80 procent jämfört med 2019, de flesta stora researrangörer rapporterar om utsålda charterprogram och när människor vinner på Triss i TV4 säger 100 av 100 att de ska ut och resa för miljonerna. 

Denna trend att resa, äta på restaurang och söka sig till upplevelser ska ses i ljuset av att byggindustrin närmar sig en kollaps. Byggbolag går i konkurs i parti och minut, bostadsbyggandet står still, hus- och bostadsrättspriserna har sjunkit och många nybyggen förblir osålda. Reseindustrin boomar, samtidigt som andra sektorer i samhället går bakåt. Även retail går kräftgång. 

Vi just nu ser ett trendbrott. Efter pandemin köper svenska folket hellre tjänster än prylar. 

När vice riksbanksdirektören Anna Breman var på Grand Travel Award för en dryg vecka sedan undrade hon om detta kommer att fortsätta eller avstanna med åren, när vi rest i kapp efter pandemins stugsittande. 

Jag tror att detta bara är början. 

När konjunkturen återhämtar sig och kronan sträcks kommer vi att se ännu fler resor och restaurangbesök. Den viktigaste förklaringen är att människors liv nu styrs av sociala medier. I vårt nya kollektiva medvetande är upplevelser som man kan dela på Instagram och Facebook det nya svarta. Det ger inte många tummen upp att köpa en ny diskmaskin och lägga upp en bild på fejjan. Men några semesterbilder från en kryssning och en Story från en middag på restaurang med partner och vänner ger bättre feedback. Och fungerar som inspiration till de stackare som fortfarande sitter hemma och ugglar och beundrar sin nya garagedörr.  

”När konjunkturen återhämtar sig och kronan sträcks kommer vi att se ännu fler resor och restaurangbesök”

Att flygskammen är död blev uppenbart även för bredare allmänhet i veckan när Svenska Dagbladets bästa skribent Björn Werner skrev en lång artikel om semestern med flickvännen Sandra Beijer. Hon är en av landets mest kända bloggare och under vistelsen på Maldiverna utspelade sig en kamp i hennes kommentarsfält. De få hatarna av flygresor mobbades ut av en majoritet av läsare som tyckte att de två småbarnsföräldrarna var värda en härlig semester. Blixtsnabbt kom förstås två surpuppor med andra besked, den ena i Dagens Nyheter och den andra i Aftonbladet. Världen är på väg mot undergång och det enda sättet att lösa detta är att vi alla lägger oss under en filt i fosterställning och väntar på att klimatförändringarna ska avstanna. 

Det är krönikor som vi alla läst tusentals gånger redan. Ofta författade av DN:s överstepräst.

Jag slås av att turismens positiva effekter aldrig kommer med. 10 procent av världens befolkning arbetar med turism. Reseindustrin är en hävstång som lyfter miljontals människor ur fattigdom. De bästa veckorna på året eller en fjällsemester gör också att en familj samlas och att en gemenskap uppstår. Dessa dagar blir en ljuspunkt i ett mörkt och kallt land vid polcirkelns rand. 

”Synden är uppfunnen av kyrkan för att hålla människor i schack.  Flygskammen likaså”

Det är som om vi 2024 äntligen kastar av oss Martin Luthers tunga kors och går ut i världen utan skuld och skam. Synden är uppfunnen av kyrkan för att hålla människor i schack.  Flygskammen likaså. Vårt ekonomiska system är skapat för att understödja produktionen av prylar, det är i systemets ögon “finare” än upplevelser och tjänster. Ett bra exempel är att papper alltid lyfts fram som bättre än det digitala, trots att de senare är betydligt skonsammare för miljön. Reseindustrin i Sverige var en av de första att slå igen sina butiker och lägga ner kataloger och satsa allt på nätet. Jag är övertygad om att flyget med tiden kommer att nå nettonollutsläpp med hjälp av elflyg och vätgasbränsle och annat som ännu bara anas. Men det kommer att ta längre tid än 2055. Men inget av detta skulle ske om det inte fanns en rejäl efterfrågan på resor eftersom omställningen måste finansieras av oss som reser. Jag säger inte att marknaden kommer att fixa detta utan politiken, de måste gå hand i hand. Men jag är övertygad om att reseindustrin går en strålande framtid till mötes. Vi är bara i början. 

Och med dessa ord tar vi helg. Nästa vecka är det sportlov i Stockholmsområdet och då håller vi ett lite lägre tempo på travelnews.se, men självfallet blir det en fredagskrönika om exakt sju dagar precis som vanligt. 

2 kommentarer

  1. Peter: Tack för den! Viggos krönikor har blivit alltmer insiktsfulla och satirspetsat roliga att läsa. Det senare är inte minst viktigt. Om man förlorar sitt sinne för humor är man död, ty då förmår man inte längre betrakta sin omvärld med friska, optimistiska ögon. Ett bra exempel på dylika zombies är de förvirrade misantroper som klistrar sig fast tvärs över motorvägen för att kunna ligga orubbliga och bröla ut sin lika orubbliga domedagsreligion. Allfarlederna har blivit defaitisternas predikstol för budskapet om hur (särskilt svenskarnas) flygande leder till global undergång. Med glimten i ögat och en klack i skrevet förpassar Viggo dessa lagstridiga cykloper ner i diket. Jag håller helt med om den självklara roll och positiva biståndseffekt som resandet har för mänsklighetens utveckling och välbefinnande, inklusive utjämningen av klyftorna i världen, samtidigt som turismen lika självklart måste kontrolleras, regleras, kanaliseras och miljöanpassas till absolut optimal hållbarhetsnivå. Viggos resonemang är därför inne på helt rätt väg. Svara
  2. Tomas: Flyget i Sverige har minskat med 31% sedan 2017. Speciellt inrikesflyget. Tåget har däremot ökat. Hur förklarar man det? Kan smarta människor insett att det svenska flyget släpper ut lika mycket växthusgaser som all vår samlade biltrafik? Att det inte håller? Att vi har ett stort reellt klimathot där varje människa måste ta sitt ansvar? Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024