Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: I krig med staten slåss man med analys, makroperspektiv och tydliga siffror

Tittade på Aktuellt igår. Det var krögaren Danyel Couet mot finansminister Magdalena Andersson. Det blev en ojämn match. Danyel pratade om sin lilla restaurang på Östermalm som riskerar att gå i konkurs. Statsrådet Andersson pratade om sjukvården som går på knäna. Han var arg på att hans krog Allegrine i princip har fått näringsförbud och efterlyste fler riktade stödåtgärder. 

Magdalena Andersson kunde enkelt parera med att man inte ska slösa med skattebetalarnas pengar. Plus att hon redan gjort mycket. Plus att sjukvården kämpar…

Jag har inget emot Danyel Couet, han gör ett jättebra jobb och är en fantastisk krögare vars krogar jag har älskat att besöka sedan nittiotalet. 

Men när reseindustrin och besöksnäringen ska slåss mot finansministern och landets högsta ledning behövs starkare kanoner. Var är Visitas vd Jonas Siljhammar? Var håller Visitas ordförande Maud Olofsson hus när hon behövs som bäst? Varför tar inte de stora företagsledarna som Scandic vd Jens Mathiesen eller Elites ägare Bicky Chakraborty fajten med regeringen och förklarar att hundratusentals jobb riskerar att gå upp i rök. 

Hallå Petter Stordalen, det räcker inte att skriva en enda debattartikel och bli arg på en finansanalytiker. 

Du behövs på barrikaderna. 

Varje dag. 

I månader.

Det är i turist- och reseindustrin som många unga och ännu fler nysvenskar får sitt första jobb. Vi är tyvärr bara några få procent av BNP, men det är vi som tar hela smällen för corona. Övriga samhället tuffar på ungefär som vanligt. Trots corona och restriktioner.

Det räcker inte med ilska och tårar i politiken. 

Det krävs analys, makroperspektiv och tydliga siffror. 

Den här striden handlar inte om en ensam duktig krögare med fyra anställda. Det handlar om värld som håller på att gå förlorad. Den gren i vårt samhällsträd som ger mest frukt i form av arbete, välstånd och ja lycka. När mår vi bättre än på krogen eller på resa?

Travel News bevakningsområde är inte den tjockaste och mest effektiva grenen i näringslivet, men ändå. 

Det är i hotell- och krogvärlden som vanligt folk jobbar och ja, en gång tiden röstade alla på sossarna och det var självklart att vara med i facket. Hallå Magda, du kan inte släppa oss som en sten havet bara för att det är corona. 

Ja, ni fattar. Jag är gärna med och coachar från bänken. 

***

Flygexperten Jan Ohlsson väcker många reaktioner bland Travel News läsare. Det gillar jag. Ska ärligt säga att jag letade ganska länge efter en entreprenör eller näringslivsprofil norr om Uppsala som kunde rasa mot det faktum att SAS fyrdubblat priserna till Norrland. 

När jag inte fick napp mejlade jag Ohlsson som förklarade allt på några minuter.

Hans analyser slår det mesta. 

Därför intervjuar vi honom gärna i Travel News. Vill du också bli intervjuad eller har tips på vem vi ska prata med. Mejla mig.

***

Om ni undrar så håller vi på med både resebyråtoppen, researrangörstoppen, hotelltoppen och löneligan. De kommer förhoppningsvis före tomten. Men jag vill inte lova något.  

***

Att det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden väljer Forsman Bodenfors som sin reklambyrå är… jättetråkigt. Det är tryggt, klanderfritt och ja, perfekt om man vill ha ryggdunkningar och helt slippa överraskningar. Tyvärr dog den kreativa reklamen på nittiotalet och ersattes av Google, Facebook och Ai. 

***

Att ställa om från sommar- till vinterturism är svårare sagt än gjort. Tycker TUI. Det tycker jag med. 

***

Jag tror inte att varannan svensk tänker ändra sitt resmönster som ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Schyst resande visar. Vår längtan efter sol och bad sitter djupt. Att i en enkät säga något annat är lätt. Men när det väl blir juli och det regnar längtar alla efter Medelhavet.  

 ***

Viking Line går just nu sin tuffaste match någonsin.

***

Det är kul att SAS vd Rickard Gustafson tar över klubban i IATA om något år. Det är ett tecken på att han planerar att sitta kvar även som vd på SAS. Jag har svårt att tänka mig att någon annan person i världen kan gör det sista jobbet bättre. SAS ska vara glada att de har en vd med stor kunskap och unik erfarenhet. I dessa tider behövs det en extrem räknenisse. Om SAS överlever corona behövs det en visionär och innovatör nästa steg. Men inte nu. Kanske om tre år. Tidigast. 

***

Och ja, med detta tar vi helg i Travel News-butik. Vi hörs på måndag igen. 

 

3 kommentarer

  1. Hans: Undrar hur du kan påstå att SAS fyrdubblat priserna till Norrland när det inte stämmer 🧐. Dessutom var det flera andra som påpekade det tidigare idag. Svara
  2. Mats: Jag är gammaldags och konservativ, jag har en stark tro på att man ska tala sanning. Inte bara det, man ska uttala hela sanningen, inga halvsanningar, de är i praktiken lögner. Om man bygger en kommersiell sida på nätet på halvsanningar och tar in texter från likasinnade tror jag att man byggt ett luftslott. Jag har säkert fel, men jag tycker inte barnarbete är ok, inte slaveri heller, därför bör en tröja kosta mer 250 spänn. En parkering på flygplatsen bör kosta mindre än 5 % av flygbiljetten, det är ju trots allt bara en bit asfalt( i bästa fall). Men om man tycker att biljetten till LLA ska kosta en hundring, det är ok med 350kr/ dygn i parkeringsavgift, ja då ska man fortsätta driva butiken som man brukar. Att inte fundera på varför biljetten är billig är ren naivitet, eller dumhet. Listpriset på en A320NEO är ca 700 miljoner sek, asfalt betalar du ca 200kr/ kvm, om du inte tar in Irländarna, då är det mycket billigare. Sedan behöver du besättning, tekniker, tid för underhåll, avgifter, bränsle, en godkänd organisation me diverse NPHs. Du ska ha en säljplattform och marknadsföring mm. En bit asfalt kräver möjligtvis underhåll när det snöar och en upprustning vart 10e år. När Jan Ohlsson skriver att en kapten på WIZZ kan tjäna 85000 euro om året är det utopi. Det hade varit mer ärligt att säga att hen inte tjänar något idag, för det finns inga flygningar. Eller så har hen fått Covid, vilket innebär sjukskrivning och troligtvis att hen inte längre har ett kontrakt. Du som passagerarskaran fundera på vilken press detta lägger på den som sitter längst fram. Ja, alla har ett regelverk att följa, men följs det? Varför köper inte alla en Dacia? Varför är folk så korkade att de kör BMW, som är så dyra? Båda är ju bilar... Svara
  3. Tobbe Nilsson: Jag tycker att det är dags att syna de som sitter i TV eller "skriker ut i pressen" om hur dåligt deras restauranger går och att dom i princip säger att dom är konkursmässiga, att deras krogar inte går runt... just nu ja. Hur har det sett ut de senaste åren??? Ser man på krögaren Danyel Couet som sitter och "gråter ut i TV" och i princip säger att det är finansminister Magdalena Anderssons fel att han inte tjänar pengar..... Själv bor han på Karlavägen där lägenheterna är värderade till 13- 20 miljoner, han har 4 bilar ....... Hur mycket har han inte tjänat under de senaste åren?? Är det inte rätt att han tar av sina "aktieutdelningar" först och använder dem i bolaget istället för att sitta och klaga på staten i TV? Tycket det är horribelt men denna dubbelmoral, anser att krögare som denna typ av levnadsstandard inte skall säga ett ord utan använd de pengar som tjänats in under goda åren till att använda nu. En vanlig löntagare har ingen möjlighet att få tid i TV för att klaga då denne blivit av med sitt jobb... Det är inget synd om de flesta krögare dom har haft det alldeles för gott ställt under många år. Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.