Annons:

Fredagskrönikan: Knuffa på reglerna är vägen fram för reseindustrin

”Det stora problemet med att knuffa på reglerna, alltså politik, är att det går så jävla långsamt”

Det finns två sätt att vara innovativ och i förlängningen bli förmögen. 1. Hitta på nya idéer. 2. Knuffa på reglerna. Det första anses finare. Vem vill inte sätta ihop nästa glödlampa, cykel eller Ajfön. Det andra känns ofta lite mer konstruerat, exempelvis byta namn, byta miljö och gå upp tre timmar tidigare eller sänka skatten på restaurangmat. 

Det slår mig när jag intervjuar Tobias Andersson, SD:s ordförande i näringsutskottet. Vi pratar om momssatserna på restaurang och nivå på sociala avgifter för unga som arbetar i besöksnäringen. Den sista sänktes under covid och har nu återställts utan stora protester i riksdagen, hos Visita eller ute på gator och torg. Att ge unga en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden borde vara ett prioriterat område kan man tycka i en värld där alla kräver bättre integration, men ingen gör något. Den näring som Travel News bevakar varje dag gör mycket de facto varje dag. Tillhandahåller en nyckel in i det svenska samhället och den stora gemenskapen. Integration på riktigt.

Tillbaka till Tobias Andersson i riksdagen, jag undrar hur viktigt han tycker att momsnivåerna är? Han svarar ärligt att hans väljare har ett annat fokus. De är mer intresserade av hur många invandrare som kommer hit, vad bensinen kostar och varför människor skjuts ner på öppen gata.  Och Andersson har bara ett enda fokus. Att de som röstat på honom ska känna sig sedda och lyssnade på. Så han blir återvald. 

”Mitt mål med våra regionala affärsforum för reseindustrin är att de ska bli en sorts Almedalen”

Det andra stora problemet med att knuffa på reglerna, alltså politik, är att det går så jävla långsamt. Effekten av politiska beslut syns ofta tydligt först efter flera år. 

Ett bra exempel är Arlanda Express. Beslutet att bygga denna privatfinansierade tåglinje fattades under Carl Bildts tid som statsminister. Vem hade då kunnat tro att tåget som tillhandahåller världens dyraste resa till en flygplats skulle ägas och drivas av kinesiska staten fram till 2050? Ett annat exempel är statsminister Göran Persson beslut att statliga Swedavia ska ta hand om bara tio flygplatser i landet och att resten ska skötas av kommuner och privata företag. Beslutet har haft overkligt stora effekter på tillgängligheten i vårt land. Det är ingen slump att Norge och Finland har ett annat system. Där äger staten nästan alla kommersiellt aktiva flygplatser och ja, där är tillgängligheten mycket bättre. 

Vad kan vi då lära av detta? Jo, att ha ännu mer koll på de som bestämmer över reglerna. Den bästa platsen för att göra detta är Almedalsveckan. Jag har varit där sedan hedenhös och sett politikerveckan i Visby gå från att vara ett sommarkollo för ungdomspolitiker till att bli världens bästa sommaruniversitet för politik till ja, vad ska hända nu när veckan är förkortad och intensifierad med två politiska tal per dag? (Ännu ett exempel på en regelförändring.) 

Jag är övertygad om att det kommer att bli bra. Kostnaderna för att vara i Almedalen en hel vecka blev med tiden astronomiska för små medier som Travel News. Men nu har vi råd att stanna distansen ut och jag uppmanar alla som vill vara med och påverka att åka till Almedalen. Speciellt i år när det inte är en hetsig valrörelse finns goda möjligheter att påverka i frågor som moms på restaurangmat och utbyggnaden av Arlanda. Nu kan de frågor som brinner för få lite lyskraft.  

Skriver dessa rader på Ruths i Malmö. En av de restauranger som är nominerade till vårt Wilhelmina Skoghpris som ska delas ut den 12 juni på Travel News Business Forum Sydvästra Skåne på Malmö Quality Hotel View i Hyllie. Målet är att samla alla i Sydvästra Skåne och prata om hur vi kan få fler turister till regionen. Och hur ska de företag som verkar i reseindustrin tjäna mer pengar? Självfallet skulle de kunna uppfinna en ny produkt som alla vill ha. Men mer troligt är att vi skruvar på förutsättningarna för att driva verksam och nå ett bättre resultat. Mitt mål med våra regionala affärsforum för reseindustrin är att de ska bli en sorts Almedalen och att vi långsamt men säkert knuffar reglerna så allt blir bättre för dem vi skriver om. 

Ja, det var stora pompösa ord. Intervjun med Tobias Andersson kommer som en podcast i början på nästa vecka. Nu är det snart helg och vi hörs igen på måndag morgon när nyhetsbrevet dyker upp strax efter sju. 

 

En kommentar

  1. Roland: Är det bara ett rykte att framför allt Stockholmspolitikerna i högre utsträckning satsar på Järvaveckan i Stockholmsförorten Spånga i stället för att behöva ta sig till Gotland? Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024