Annons:

Fredagskrönikan: Livet i rutan och en nördbok för killar och moderna tjejer

I veckan var jag en av tre panelgäster i SVT:s program Ekonomibyrån. Det är alltid kul att vara med i tv. Många verkar titta på tv. Det spelar ingen roll att tittarsiffrorna går ner enlig alla mätningar, det är fortfarande många som har tv-apparaten på från morgon till kväll. “Mitt” program hade 260 000 tittare i broadcast. Overkligt. 

Förra gången jag var med i tv som representant för Travel News hade jag inte börjat som chefredaktör. Nu tre år senare är jag lite mer varm i kläderna och har hyfsad koll på läget. Första gången i SVT:s debatt blev i ärlighetens namn ett magplask. 

Den här gången kändes det bättre, men det är klart att allt alltid kan bli bättre. 

Ämnet för dagen och ja för hela året var förstås flygets överlevnad under corona. 

Ett årtal i programmet fick mig att haja till. Flyget är just nu på samma nivå som 2003 enligt IATA. Det är en minskning med 60 procent. Men hallå, 2003 var ju bara nyss. 

Min bild är att jag har flugit oavbrutet sedan nittiotalet och flygets avreglering. Men sanningen är att jag har flugit mer de senaste tio åren än någonsin tidigare. Grejen är att flyget fördubblas var tjugonde år. Hur många andra branscher kan skryta med samma overkliga tillväxt?

Att det kommer att bli en rekyl tillbaka för flyget när vaccinet finns i var och ens kropp är jag övertygad om. Frågan i programmet var hur snabbt det kommer att gå. 

Jag måste säga att jag är mer positiv nu än någonsin tidigare under corona. Jag tror att sommaren 2021 kan bli magisk om vaccinet funkar. Och sommaren 2022 kan bli en all time high inom privatresor. 

Inrikesflyget har en dyster prognos och jag trodde i programmet att BRA flyg inte skulle överleva, men fick genast mejl av ägaren Per G Braathen som hävdade motsatsen. Det är hans bror Erik G Braathen som ska starta nya flygbolaget Flyr i Norge och rekryterar för fullt från Norwegian. En modig familj med högt flygande planer är väl en underdrift. 

Min övergripande prognos är dock att de välkända lågprisbolagen kommer att bli de stora vinnarna efter corona när det kommer till flygresor. 

Pratar vi semesterarrangörer så ser bilden annorlunda ut. Semesterresandet drivs av tre krafter: trygghet, budget och vilja att se något nytt och speciellt. Det sista är alltså fåfänga och när det gäller detta finns få ekonomiska begränsningar. Enligt en undersökning av Amadeus från förra året är fördelningen att 32 procent vill ha trygghet, hela 51 procent drivs av budget och statusjägarna som jag är en av är bara 17 procent. 

Jag tror att corona förändrar detta. 

Min tes är att trygghet kommer att vara otroligt viktigt det närmaste året. Statusjägarna kommer att tagga ner och trygghetsmänniskorna kommer att bli fler. Det bäddar för att den traditionella chartern kommer att få en revansch. Inte så att den har legat på rygg, men när jag intervjuade Vings vd Magnus Wikner i veckan sa han våra nya kunder är par 25-35 år. De har tidigare inte tyckt om att semestra med ett charterbolag, men nu när de har testat är de Vings mest nöjda kunder. De vill inte kompromissa med sin upplevelse. 

Min panelkollega i SVT Jan Ohlsson dömde ut charterbranschen som stendöd. Jag är inte lika säker efter mitt möte med Magnus Wikner. 

Hans prognos för sommaren 2022 är en omsättning på 15 miljarder i Norden. Kan man sälja för så mycket är man i verkligen vid liv. Att Rolfs Flyg och buss köper Solresor är ett tecken på samma sak. Det finns ett utrymme under Ving, TUI och Apollo för någon som erbjuder billiga charterresor. Solresor är ett starkt varumärke om än en smula nersölat. Men jag menar, kan SAS stärka sitt varumärke under corona, samtidigt som bolaget gör 10 miljarder i förlust och har hundratusentals missnöjda kunder som väntar återbetalning så kan man nog få liv i Solresor. 

***

I veckan har jag gjort en paus i mitt läsande av Lars Noréns “En dramatikers dagbok 2015-2019” och ägnat mig åt Mats Nybloms bok “En dröm som jag en gång fått drömma”. Den handlar om tåg. Mats Nyblom är en uppskattad skribent här på Travel News, senast skrev han en briljant analys om SAS som blev månadens mest lästa artikel. 

Mats Nybloms bok innehåller svartvita och poetiska texter om lok, stationer och rälsbussar från sjuttiotalet. Det är en nördbok med otroliga kvalitéer. 

Det handlar lika mycket om teknisk utveckling som svensk modern historia och hur det var att vara ung i Åkersberg i början sjuttiotalet. Om ni undrar så var det sjukt långtråkigt.  

I tonåren blev Mats besatt av tåg och åkte land och rike runt och fotograferade lok, vagnar och stationer. I svartvitt förstås. 

Boken är som ett brev från annan tid långt borta, men samtidigt så nära. Detta är en den perfekta julklappen till alla pappor. 

I boken skriver Mats att få kvinnor är tågnördar, han har inte ett enda exempel. Men även här kanske tidens pendel svänger. Tåg är ju fortfarande på modet och ett utmärkt sätt att transportera sig. 

Ska dock ge boken i julklapp till min kära svärfar. Han älskar jazz och Jan Lööf och nej, han har inget körkort. 

***

Just nu på Travel News arbetar vi hårt med att dra igång vår premiumtjänst. Målet är att skapa ännu mer oberoende självständig affärsjournalistik om reseindustrin. Vi siktar på lansering i januari 2021. 

Det kan tyckas vansinne att göra detta nu mitt i den djupaste krisen, men jag tror det är helt rätt. De aktörer som vill komma tillbaka till toppen kommer att behöva bra analyser och fördjupning. Har du förslag på vad vi ska göra under Travel News Premium? Mejla gärna mig eller vd Nils Norberg.    

***

Och med dessa ord tar vi helg och ses igen på måndag. Ha en bra helg.

3 kommentarer

  1. Johan Magnus Eriksson, Aeroflot Russian Airlines: Vill igen gratulera Travel News för den uppryckning som skett, man har satt resebranschen på kartan åter igen. Var skeptisk i början men Viggo och Nils era marknadsföringsaktiviter ger resultat, kul att se Travel News och Viggos närvaro i olika media👍☀️ Svara
  2. Charlotta: Mats får helt klart kika förbi Facebook-gruppen Tågsemester för där är vi definitivt en del kvinnliga tågnördar. Svara
    • Travel News: Bra tips! Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 kommentarer Öppna
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024