Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Rapport från ett tåg

Skriver dessa rader på Snälltåget mot Skåne. Jag är stamgäst på detta tågbolag och personalen tittar på mig som om jag är del av inredningen. Jag älskar det.

Ska till Helsingborg och titta på Petter Stordalens nya hotell Sea U. 

Ser verkligen fram emot detta. 

Rapport om detta inom kort förstås.

Att titta på nya hotell var en stor del av mitt liv före corona. Nu händer det mer sällan, men denna vecka kommer jag att pricka in två nya hotell. 

Det som ligger framför mig och så Ten Hotel som jag besökte i början på veckan. Det senare är ett budgethotell bestående av fabriksfärdiga rum som monteras på och bredvid varandra till en enorm plåtlåda. Platsen är Upplands Väsby precis bredvid motorvägen till Arlanda. Om ni längtar efter ett mysigt boutique-hotell kan detta inte bli mer fel. Å andra sidan, ibland vill man bara sov i en skön säng och att kostnaden ska vara lägre än man kan föreställa sig. 400 kronor ska det billigaste rummet på Ten Hotel kosta. 

Jag intervjuade Joakim Gip som ska driva stället. 

Återkommer till honom snart i en längre intervju på Travel News Premium. 

Just nu är jag mer upptagen av Skanskas och NCC:s kampanjer för att vi ska bygga det nya höghastighetståget på höga cementstolpar. Enligt experterna ska detta hålla nere kostnaderna till strax över 200 miljarder. Ändå en svindlande summa detta projekt. 

Men det finns ett litet aber, tågen ska inte passera genom stadskärnorna utan ute på en åker utanför platser som Borås, Jönköping och Hässleholm. 

Det låter vanskligt, eftersom jag tror att trafiken kommer att bli lika mycket långpendling som affärsresande mellan landets tre stora städer. Man behöver inte vara nationalekonom för att inse att den stora kostnaden för en ny tåglinje är att bygga den i ett tätbefolkat område. 

Vad ska vi med svindyr infrastruktur på vischan?

Det säger sig självt att höghastighetståget MÅSTE gå genom städerna och jag tror att när NCC och Skanska räknat klart på detta kommer prislappen att bli nästan lika hög som trafikverkets förra prislapp. 

Alltså över 300 miljarder. 

Statsminister Stefan Löfven är inte en handlingens man utan en förhandlingens. I hela sitt vuxna liv har han suttit i fackliga förhandlingar. Det finns en metod att lösa alla världens problem. Man skjuter de svåra frågorna framför sig och hoppas att de försvinner. 

Detta gäller exempelvis personer som inte sköter sig på jobbet. Placerar man hen i en frysbox brukar de förr eller senare att säga upp sig. Oklart om denna (fackliga) metod kommer att fungera på höghastighetståget, jag tror snarare att det blir det omvända. 

Efter pandemin då kommer byggandet att gå ner och byggindustrins behov av att ha något att göra kommer vara akut. 

Det är inte någon slump att frågan om höghastighetståg just nu drivs av två byggbolag. De vet var vinden blåser. 

Det hade varit intressant att få reda vilka lobbyfirmor som driver frågan om höghastighetståg på pelare. Och vem de träffar i regeringen och Sveriges riksdag. Detta är en grannlaga uppgift för exempelvis min gamla arbetsgivare Resumé eller veckomagasinet Fokus.

Efter corona kommer Travel News att börja arrangera event igen under namnet Travel News Studio. En sammankomst där vi pratar om framtidens infrastruktur på räls i allmänhet och det nya snabbtåget i synnerhet ligger högt upp på agendan.

Jag var på en dylik träff i Almedalen året före corona och då var det halleluja-stämning i den gamla skolan. Gruppen, ett hundratal män och ett fåtal kvinnor i beiga kläder, hade färdats i mörker sedan femtiotalet då bilen slog ut det mesta av svensk tågtrafik. Men nu hade en Messias i form av Greta Thunberg förbytt allt i ett trollslag. 

Tåg är 2021 högsta politiska mode.

Jag blev något av en Judas på mötet i Visby när jag undrade hur lång tid det skulle ta att bygga det nya höghastighetståget med ett “normalt” budgetuttag ur statskassan. 

Svaret blev runt 2070. 

Politik är som bekant de omöjligas konst. 

Att åka Snälltåget är i alla fall som på sjuttiotalet. Vagnar och lok mal och kränger fram genom landskapet och det gör inget om tåget blir försenat för vi har inte bråttom. 

Under nästa vecka kommer Travel News att verka från Skåne. Jag ska förhoppningsvis träffa Björn-Pilot i Båstad och intervjua honom för en podcast. Har du tips på vem jag bör träffa? Hör av dig. 

Och ha skön helg. 

 

2 kommentarer

  1. Miss Tripadviser: När du är i Helsingborg, fråga om H22 och kanske träffa uppstickaren inom hotellnäringen i Skåne, Kjell Jacobsson? (The Vault bl a) Kolla in lyxkonferensstället Kåseholm Slott i Tomelilla. Svara
    • Travel News: Tack för tips! Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.