Annons:

Fredagskrönikan: Reseindustrin har mycket att lära av Bianca Ingrosso

Ett stort kliv för Travel News och ett mycket litet för reseindustrin i Stockholm, men i alla fall. I måndags körde vi Travel News Business Forum för första gången på Sheraton i vår huvudstad. Jag som en av ansvariga tycker att det gick helt okej. Det kom över 200 personer och det var många bekanta ansikten på scenen och i salongen om du arbetar med turism. På plats hade vi också våra partners: SHR, BRA flyg, Planet, Mews, Fiber Protector, Dahléns och Safe Hotels. Utan deras engagemang och bidrag hade det aldrig gått. 

Syftet med TNBF är att alla på plats ska tjäna mer pengar. Besöksnäringen och reseindustrin sysselsätter många, men lönsamheten på sista raden kan bli bättre om vi jämför med exempelvis finansbranschen eller skönhetsindustrin. Tänker ofta på att Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics sålde för 400 miljoner kronor år 2022 och gjorde en vinst på 130 miljoner. När man tar del av dessa siffror är det svårt att förstå varför någon vill investera i reseindustrin. Men det finns trots allt några som gör detta. 

En är finansmannen Per Taube som häller ner miljarder i att bland annat utveckla Arlanda och showbusiness i Sverige. Hans ägarbolag heter Gelba och har en vd som heter Leif West. Han var en av de medverkande på våra hearings i måndags. Leif reser runt i världen och tar de bästa idéerna tillbaka till huvudstaden, men han pratar också med internationella investerare. Leif berättade att deras bild av vårt land har blivit betydligt mörkare av de senaste årens många gängskjutningar och de senaste månadernas koranbränningar. Om dessa bilder verkligen får fäste i världen är det illavarslande för besöksnäringen och reseindustrin. 

Det finns alltså mörka moln på vår himmel, men också mycket sol. Ett tecken på detta är att vi hittade ett gäng fantastiska nytillskott när vi letade nominerade till kategorin nya turistmotorer i Stockholm. Vårt Wilhelmina Skoghpris gick till Paradox Museet. De har på sitt första år lockat över 250 000 besökare. Det är grymt imponerande. I samma kategori finns också Skistars stora satsningar i Hammarbybacken, Gröna Lunds stora vintersatsning Winter Wonderland, Avicii Experience och Soho House. Samtliga bidrar på ett fantastiskt sätt till att utveckla staden och locka hit fler människor. Ingen annan stad i Sverige kan skryta med lika många satsningar. Hävdar detta, även om jag inte glömt bort att förra veckan öppnade Liseberg sitt nya hotell med över 2500 bäddar och nästa år kommer det stora vattenlandet. Det sista skulle förstås behövas även i Stockholm. Det är bara bra att landets två stora ständer hela tiden vill överträffa sig själv och varandra. 

Jag bad en av mina paneler att avsluta sejouren med att önska sig något. Det blev ganska bleka förslag om mer pengar till Visit Sweden och mindre trafikkaos på stadens gator. Jag som chefredaktör gillar tydliga förslag som kan bli en rubrik. Det fick jag av Kungliga Djurgårdens intressenters vd Camilla Zedendahl, hon vill ha ytterligare en bro mellan Strandvägen och Djurgården. För länge sedan fanns det två, men de ena revs efter Stockholmsutställningen 1930. Så dumt. I torsdags cyklade jag på den kvarvarande bron och kunde konstatera att trots att det regnade och blåste iskallt var det så trångt på bron att barnfamiljer riskerade livet när jag cyklade på min Vanmoof. Hur ska det då bli i sommar när alla attraktioner på kungens ö lockar tiotusentals människor? Jag var på väg till Gröna Lunds årliga pressträff. Den är alltid två dagar före premiären på lördag. Årets stora nyhet är att också fegisar är välkomna. Här hittar du den smarta reklamfilmen. Den andra stora nyheten är att tivolit fyller 140 år. Stort grattis. Pratade med Gröna Lunds nya vd som tror på 1,5 miljoner besökare i år. 2027 när parken blir 30 procent större vill nya chefen nå 2 miljoner besökare. Häftigt. Det är sådana turistmotorer som gör att stadens många hotell är fyllda och att restaurangerna har fullsatt trots tuffa ekonomiska tider. Den näring som Travel News bevakar har blivit lika självklar och nödvändig för oss som bor här som smink är för kvinnor. Nu ska vi bara lära oss att ta vettigt betalt…

 

Skriver dessa rader i en hytt på Finnlines färja på väg till Åland. Ska författa ett litet reportage om Nordens Monaco till vår systertidning RES. Och ja, undrar ni hur det var att träffa SAS vd Anko van de Werff samma dag som flygbolaget skickade ut en rapport att man gått med tre miljarder i förlust de senaste fyra månaderna? Då får ni som har Travel News Premium hålla er till nästa vecka. 

Ha nu en skön helg och glöm inte att demonstrera mot alla orättvisor på första maj. Vi hörs igen på tisdag den andra maj.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna