Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Så mycket har vi sålt för första veckan med premium

Första veckan med Travel News Premium är avklarad. Puh. Skönt. Vi överlevde. Att skapa en ny produkt på nätet är svårt. Vi på Travel News är vana att publicera artiklar och sälja annonser online. Men att sälja en premiumtjänst är något helt annat. Det är e-handel i sin renaste form och här konkurrera vi både med Bonnier och Schibsted, men också med Zalando och H&M. Alltså, ni kunder, nuvarande och framtida, är vana vid att köpa på nätet är en sömlös upplevelse. Ni ska utan att märka det hoppa mellan olika datasystem och helst landa i ett köp, men om inte komma tillbaka där ni började.

Jag förstår att det är irriterande att gå från att få allt gratis här på Travel News till att det viktigaste och mest intressanta kostar 299 kronor i månaden. Sedan starten har Travel News affärsmodell utvecklats i takt med tiden och den tekniska utvecklingen. Från början var affärsidén att dela ut en papperstidning gratis till alla som arbetar på en resebyrå och fylla den med leverantörsannonser. 

De första tio åren hade SAS en stående helsida. Liksom många andra flygbolag, rederier och hotell. I många av annonserna fanns en Iata-kod som resebyråsäljaren skrev in i sin dator när hen sålde en biljett med exempelvis Lufthansa. Det gav rabatt och en kickback. Ungefär som OTA:er funkar idag, fast utan pappersannons och ja utan fysisk resebyrå och pengar till Travel News. Idag går pengarna till Silicon Valley och ibland till svenska Etraveli. 

2019 gjorde de senare en vinst på 372 miljoner enligt resebyråtoppen som vi publicerade i tisdags. Totalt innehåller listan 100 resebyråer och jag anser den är ett viktigt verktyg om du vill förstå reseindustrin i Sverige. 

De senaste 25 åren har vi publicerat våra toppar i papperstidningen och tagit betalt. Nu i vår nya produkt Travel News Premium är listan digital och presenterad med Infogram som är suveränt digitalt verktyg. Du kan själv bolla runt med siffrorna som om det var excel. 

Till hösten kommer vi att lägga på 2020 års siffror på de gamla och då kan du ännu bättre följa utvecklingen på marknaden. 

Några av våra läsare har varit upprörda över att priset går från noll till 299 kronor i månaden. Men jag tycker att vi säljer en unik produkt som inte går att köpa någon annanstans. Att göra resebyråtoppen, hotelltoppen, researrangörstoppen och lönetoppen är ett mycket stort arbete och då måste vi tjäna lite pengar för att inte gå med förlust.

Jag förstår att alla i reseindustrin inte har råd att köpa Travel News Premium första veckan, men är stolt att kunna berätta vi trots extremt tuffa tider ändå har sålt för över 100 000 kronor sedan i fredags. De flesta väljer årsprenumeration. Det tar jag som ett styrkebesked, när branschen är på botten av botten och nere i källaren finns det ändå några som är beredd att betala en ansenlig summa för relevant information. När det vänder, vilket det gör om några månader, hoppas jag att många företag och institutioner i resebranschen kommer att belöna sig själva med Premium. 

Vårt mål är att varje dag leverera en produkt som är lika självklar som morgonkaffet på jobbet och excel-siffrorna på ekonomimötet. Nästa vecka analyserar Leif Holmkvist de hundra största researrangörerna och jag har intervjuat Emanuel Karlsson på Rolfs flyg & Buss som med sitt nyinköpta bolaget Solresor vill utmana Ving, TUI och Apollo om översta positionerna inom svensk charter. Han har redan gjort resan med Rolfs flyg & buss från 40 miljoner till 700 miljoner på tio år. Det är respekt. 

Jag är övertygad om att vägen till framgång för reseindustrin är större bolag. Att omsätta en miljard är något helt annat än att vara ett litet eller medelstort bolag. 

Och omsätter man 100 miljarder har man en helt annan gräddfil till systemet än små företag. Att Volvo lastvagnar kan dela ut 20 miljarder till aktieägarna samtidigt som de tagit emot en miljard i permitteringsstöd av staten är sanslöst. Det svenska systemet är utformat för globala bolag, inte för småföretag i reseindustrin. Att föra reseindustrins talan i Sverige är en annan av Travel News viktiga uppgifter. Premium är en motorväg till detta. Vi vill växa genom att våra kunders affär går bättre.

***

Funderar du på att sälja abonnemang på nätet. Kontakta då våra samarbetspartners Recuro och Tulo. De är RIKTIGT duktiga och kan en massa som jag knappt förstår. Utan er hade det aldrig blivit något vi hade vågat kalla premium. 

***

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Ni har väl inte missat att vi i veckan presenterade rankningen reseindustrins bästa sajter för tredje gången. Bakom undersökningen finns analysbolaget Nordic Bench som i år undersöker 52 sajter på femton olika parametrar enligt NPS. Nästa vecka börjar vi dela ut Wilhelmina Skogh-diplom till vinnarna i varje kategori och jag kan redan nu avslöja att det hänt saker på toppen. 

***

Och med dessa ord tar vi helg här på Travel News och hörs nästa vecka. Har du premium kan du också läsa Viggos wild och crazy vecka där jag analyserar veckans händelser i reseindustrin och tittar in i framtiden som ingen annan. Bara i premium.

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.