Annons:

Fredagskrönikan: Vår bästa tid är nu!

Vi är i skolavslutningstider. De mest magiska veckorna på året när det kommer till grönska och fest för livet. Solen vill aldrig gå ner och natten förgylls av skratt och ibland skrik. 

Travel News kommer att köra för fullt fram till midsommar, sen blir det lite lägre tempo med ett nyhetsbrev vid lunchtid och något färre nyhetsartiklar på sajten fram till början på augusti. 

Jag kommer att vara i Almedalen under politikerveckan och vill du ha någon som har åsikter i din panel om reseindustrin så är det bara att ringa: 0760384066. 

Vi har ingenstans att bo heller, så har du en dubbelsäng ledig i närheten av Visby vecka 27 är det också mycket intressant. 

Mejla gärna mig om du har plats över.

I veckan kom ett besked som jag väntat på länge. Regeringen vill inte längre hålla SAS under vingarna. Jag har i år tjatat om att vi borde ge flygbolaget SAS till Danmark. Nu tycks jag bli bönhörd. 

Men SAS kanske också landar i Lufthansa eller Kina. Det senare har ju funkat bra för Volvo Cars tycks det mig, utan att vara någon expert på bilbranschen. 

Jag vet att SAS varumärke har en stark ställning, speciellt hos gruppen med Eurobonuskort i olika valörer. På en studentmottagning i går pratade jag med en man som hade Life Time Gold Card. Det lär krävas 150 resdagar i tio år för att nå detta ”mål”. Dock trodde vederbörande att hans flygande i framtiden skulle bli något mer sparsamt. Han var också upprörd över att alla numera får använda fast track. Vad är då poängen om Ryanair kan ge dig samma fördelar som en national carrier… Ja, här har vi en av SAS många utmaningar. Orkar inte slösa ord på piloternas krav eller den spretiga flottan.

”Jag är säker på att danskarna kan spara någon miljard på att lägga ner huvudkontoret i Stockholm”

Det troligaste är dock att SAS landar i Lufthamnen i Köpenhamn. Jag är säker på att danskarna kan spara någon miljard på att lägga ner huvudkontoret i Stockholm och flytta så mycket kapacitet som möjligt till Kastrup. Det är slående hur mycket den danska regeringen gillar att krama SAS, speciellt när man jämför med den svenska regeringen som gör allt för att distansera sig från flyget. Alla biljetter när det kommer till resande ska in i samma system, med ett stort UNDANTAG – flyget. Det är svensk infrastruktur när den är som bäst enligt Magdalena Anderssons regering.   

”Det gick fullständigt åt helvete och jag förlorade några hundratusen”

Under sommaren kommer vi att fortsätta att skriva om alla nya bolag inom Travel Tech. Vår reporter Joakim Rådström har gjort en stor mängd reportage och intervjuer som kommer att portioneras ut de närmaste veckorna. Nu kanske någon vän av ordning säger att ALLA bolag i reseindustrin är Travel Tech och det är förstås helt rätt. Ving, First Camp och ja SAS sysslar alla med e-commerce och AI. Men samtidigt är det viktigt att ha koll på alla nya bolag. Jag säger inte att något av de bolag vi skriver om kommer att bli det nya Airbnb eller Uber, men de kan ändå bli viktiga och framgångsrika. Sverige har mycket goda förutsättningar när det gäller att ta fram digitala enhörningar. Vi är välutbildade, är vana att köpa och sälja saker via nätet och det finns mycket riskkapital. Det sista lyfte Anders Borg fram när han pratade på Grand Travel Award för några månader sedan. Framgångsrika entreprenörer investerar gärna i nya företag, systemet främjar detta framför att ta ut inkomst och betala en massa skatt. Det kan man ha åsikter om sa Borg, men det har onekligen lett fram till många nya bolag. Före Travel News höll jag på med en startup som kunde rubriceras under Travel Tech. Det gick fullständigt åt helvete och jag förlorade några hundratusen. Men jag lärde mig mycket och den kunskapen kan ingen ta ifrån mig. Nu lever jag på att sälja kunskap om reseindustrin och ja, det går stundtals riktigt bra. 

”Jag är en ganska ovanlig journalist eftersom jag är mycket intresserad av att tjäna pengar”

Viggo Cavling och Anders Borg.

Jag är en ganska ovanlig journalist eftersom jag är mycket intresserad av att tjäna pengar. Det sista får man inte lära sig på journalistutbildningar. Där predikas istället att man ska se den lilla människan och avslöja det onda systemet. Det sista är förstås viktigt, men det är inte alltid som rättshaveristerna i media har rätt. Om du undrar så jag har ingen utbildning alls när det kommer till journalistik, men jag har jobbat på de senaste 30 åren enligt min hagelsvärmsmetod. Den går ut på att skjuter man mycket träffar man ibland rätt. En bieffekt är att det blir mycket larm som frigör energi och ja, energi är det viktigaste av allt. Det får man av att runda ett hörn. Exempelvis ta studenten och sen hitta sitt första sommarjobb. Ofta, ofta, ofta sker detta i reseindustrin och det är en av många anledningar till att jag älskar att skriva för Travel News. 

Nu är det snart helg. Vi hörs snart. Glöm inte bort att njuta den svenska försommaren. Livet blir inte vackrare än nu. 

 

2 kommentarer

  1. Ekbergh: Som vi brukar säga ”energy and persistance conquers all things”. Fast Benjamin Franklin tänkte ju på något annat när han myntade det. Fast det stämmer i livet rent generellt och Viggo är ett levande bevis på detta. Svara
    • Travel News: Tack för fina ord. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna