Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Vi måste tänka som pingviner och andra insikter

Ännu en vecka i den nya eran går mot sitt slut. Jag har fått ett nytt verktyg för att bevaka reseindustrin. Flygresor.se har gjort sin statistik tillgänglig via en sajt. Jag måste säga att jag tycker att detta är ett generöst och smart sätt att sprida kunskap om reseindustrin. Staten gör en del av detta viktiga arbete genom SCB:s insamling av data. Även Tillväxtverket har koll på hur många som bor på hotell. Deras siffror kan förstås inte mäta sig (ha-ha) med Benchmark Alliance dagliga rapport av priser och beläggning på landets hotell. Men om jag jämför med statliga Swedavias minst sagt bristfälliga statistik från sina tio flygplatser är Tillväxtverkets siffror lysande.

Just siffror är avgörande när man producerar en daglig affärstidning. Drömmar och visioner om hotell och destinationer är inget om det inte finns en affär i botten. 

Det är konstigt att statliga Swedavia kan vara så hemliga, samtidigt som de verkar i ett system som är mycket transparent. Varje månad presenterar alla större flygbolag sina trafiksiffror och fyra gånger om året kommer ett gäng kvartalsrapporter med ytterst detaljerad information om läget. 

Det gillar jag. Men det finns fler exempel på bra siffror i reseindustrin.

I veckan kom Skistars kvartalsrapport. I den stod det att skidliftbolaget minskat förlusten under sommarmånaderna med hundra miljoner. Bra jobbat.

Nya chefens uppdrag tycks vara att få Skistar att leva och tjäna pengar även de månader på året som saknar snö. Jag intervjuade vd Stefan Sjöstrand för någon vecka sedan om dessa planer, läs eller lyssna gärna på intervjun här.

Tillbaka till flygstatistiken. De siffror som kommer fram nu är förstås svindlade. Allting som är mindre än minus 80 procent måste anses vara bra. 

I veckan intervjuade jag Lufthansas Sverigechef Håkan Bäverstrand. Deras prognos är att först 2025 kommer vi att vara tillbaka på förra årets nivåer. Det är bara att konstatera att vi är kvar i istiden. Men det är viktigt att vi i reseindustrin, precis som pingvinerna, håller värmen genom att visa upp oss och stå samlade. Den 5 november kör vi Travel News Market på Stockholm Waterfront Congress Centre för sjätte gången. Just nu har vi lika många utställare som första året. Det tycker jag är fantastiskt.

Jag är övertygad om att vi som arbetar i reseindustrin måste visa upp att vi kan umgås och mötas säkert för att få igång efterfrågan på resor. Självfallet kör vi en mässa med bara förbokade sittande möten  och massor av handsprit. Vi ska inte som en känd president i USA kindpussas och förklara att munskydd är fula och onödiga. Men i värld där tusentals människor kan mötas i shoppinggallerior och på krogen måste vi också kunna ha affärsmöten.

Här kan du anmäla dig till Travel News Market. 

Och till er som skickar pressmeddelande till Travel News om grejer som händer i reseindustrin: kryddar du ditt budskap med siffror blir jag otroligt glad. Travel News är en affärstidning, inte ett medlemsblad och inte bara en supporter-tidning. Jag är övertygad om att relevanta och uppdaterade siffror om reseindustrin är det absolut viktigaste för att få branschen upp på fötterna igen. Vi kan inte blunda för verkligheten utan vi måste ta av oss solglasögonen och stirra sanningen i vitögat. Ett utmärkt sätt att göra detta på är flygstatistik.se och sen fatta välunderbyggda affärsbeslut. 

***

Turerna om 50 och 500 personersreglerna är absurda. 

***

Jag tror det kommer ett beslut om Brommas nedläggning före jultomten.

***

Anrika hotell betyder ofta murriga korridorer och gamla badrum. 

***

Att som Lufthansa sänka biljettpriserna för att locka tillbaka kunderna är rätt väg. 

***

Läste en framtidsprognos för 2070 i lokaltidningen. En chef trodde att våra barn skulle bli lika beresta som människor var på sextiotalet. Det tror jag inte. Har man släppt ut anden och lusten att resa ur flaskan får man aldrig ner den igen. Jag längtar efter att resa varje dag. Det är jag och resten av mänskligheten.

***

Idag äter jag lunch på Riche. Stockholms bästa mötesplats. Det är sen gammalt. Vi hörs på måndag igen!

 

4 kommentarer

  1. hans: Just siffror är avgörande när man producerar en daglig affärstidning. Då gäller det att granska siffrorna först, innan de publiceras, om man vill vara en daglig affärstidning. Svara
    • Travel News: Vilka siffror är det som du tycker vi ska granska extra noga? Svara
  2. Thomas Larsson: Travel news och krönikören Viggo Resandet i EU är politik i dess innersta kärnvärde, det är orsaken till att EU bildades; fri rörlighet för varor tjänster och människor. Se mitt inlägg under Lufthansa intervjun. Viggo åk ner till Brussel och prata med EU för att se vad de gör, hur de promotar att få igång resandet, hotell boendet, restaurang besöken etc. Nu är läget mkt. allvarligt för hela den reseindustrin som Ni skildrar. Nästa år blir en katastrof för branschen om inget görs nu. Svara
  3. Cilla: Jag tror att det är viktigt att resebranschen också visar ett bra omdöme nu vad gäller pandemin och inte tror att det bara att köra på för att få igång branschen. För att resenärer ska ta branschen på allvar är det inte bara att prata pengar utan också människors hälsa och rädsla att få Covid-19. Folk är inte dumma! Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.