Annons:

Krönika: Kaos på SAS och framtidstro på Novair

Jag måste börja och skriva om SAS. Jag vet ett tjatigt ämne, men kaoset fortgår. Förra veckans pressmeddelande om att sparprogrammet Forward inte funkar plus att piloterna hotar med strejk ena dagen och stämning den nästa är inte bra. 2019 när det gick som bäst sålde SAS biljetter för 42 miljarder och hade kostnader på 40. I år finns förutsättningarna att sälja lika många biljetter, men då måste det vara lugn och ro i kabinen. Det är tre saker som är viktiga när det ska säljas resor är: prislappen, prestigen och tryggheten. Det sista är förstås att man kommer iväg överhuvudtaget. Det är här SAS flyger farligt. Trovärdigheten är bolagets bästa tillgång. SAS är en national carrier med statligt ägande. Det vet kunder och bokar sin biljett inför sommaren. 

Men nu… 

Oro är det sämsta när man ska sälja resor. 

***

Den intressanta frågan är förstås vad man sa till Anko van der Werff när man anställde honom som ny högsta chef på SAS. Antingen förklarade Styrelsen: ”ta med dig knogjärnet från Sydamerika och kom”. 

Eller så sa man: ”leta upp kudden du hade när du jobbade på KLM i Stockholm senast och gulla med piloterna.” 

Nu tyder allt på att man sa det första. Det krävs järnhänder för att få rättning i ledet på SAS. Men då måste man också backa sin vd och i det här fallet heter stödet Karl-Petter Thorwaldsson och är näringsminister i Sverige. Att Wallenbergarna struntar i bolag vet vi sedan länge. Senaste i veckan förklarade en representant att det inte blir mer pengar ner i SAS svarta hål. 

Då återstår skattepengar eller någon form av konkurs. Det kommer inte att bli kul när SAS uppskattade guldkort förvandlas till sand, men det är svårt att se varför skattekronor ska gå till den grupp som förkroppsligar ordet flygskam. Jag tycker att flygindustrin om den menar allvar med sina hållbarhetsmål borde gå till EU och säga att om ni lägger ner flygskatten så avskaffar vi systemet med poäng på flygresor. Det skulle minska okynnesresandet som Di:s Gabriel Mellqvist skrev om för några veckor sedan i Di Weekend. 

Men det kommer förstås aldrig att hända. Ytterst få vågar såga på den gren de sitter på. 

Allra minst SAS.

”Jag tycker att flygindustrin om den menar allvar med sina hållbarhetsmål borde gå till EU och säga att om ni lägger ner flygskatten så avskaffar vi systemet med poäng på flygresor”

Vad har mer hänt i veckan? Jag har varit på pressresa med Carribean Cruises och besökt Wonder of the Seas. Ännu ett gigantisk kryssningsskepp med overkligt många restauranger och kaféer ombord. Jag bodde på våning 16. Mitt rum var stort och fint och jag hade en bra balkong ut mot havet. Det var inte jättevarmt vilket gjorde att jag frös en smula. Det är svårt för oss nordbor att förstå att solen inte alltid är jättevarm vid Medelhavet. 

Kryssningsindustrin är på gång efter covid. Det kommer hela tiden ut nya båtar på havet och tävlingen vem kan bygga störst är ännu inte avgjord. För en barnfamilj är storleken viktig, det ska finnas många aktiviteter så att mamma och pappa kan sitta i lugn och ro vid en pool och dricka färgglada drinkar och läsa böcker. Ett kryssningskepp är en resort som rör sig på vattnet. Det funkar som bäst i USA, men jag tror att kryssningsindustrin kan ta en större del av den skandinaviska chartermarknaden. Exakt hur detta funkar ska vi på Travel News förstås gräva mer i vad det lider. Det är intressant när man tittar tillbaka och ser att ett gäng varumärken som var starka vid millennieskiftet nu är helt borta. 

***

Föreläste i veckan för Novair på deras kick off och vi pratade förstås om detta. Novair är Apollos gamla flygbolag som ska nu stå på egna ben. Vad innebär det? En möjlighet förstås, men det är inte lätt att bli singel när man varit ihop med en sugerdaddy i tjugo år. 

Det var i alla fall mycket god stämning bland personalen och man var stolta över sin produkt. Men den kan som allt och alla bli bättre. Man har till exempel inte ens ett Instagramkonto så att kunderna kan berätta hur kul det är att resa med bolaget. 

Vill du att jag ska komma och föreläsa på ditt företag är det bara att mejla mig. Jag är lite ringrostig efter covid, men övning ger färdighet. 

***

Skriver dessa rader i terminal 1 på Barcelonas flygplats. Det är hur mycket folk som helst här och stämningen är förväntansfull som alltid när man ska ut och resa. Planet ner var fullsatt och jag förväntar mig att det är lika trångt i kabinen på vägen hem. Det är bara att konstatera att reseindustrin lever och har hälsa. Det är ett gott tecken för mig, för Travel News och för dig som läser detta. 

Ha nu en skön helg så hörs vi snart igen. 

 

2 kommentarer

  1. Anders: Novair har två A321 i sin flotta. Hur kan man ha en verksamhet som Novair har, på bara två flygplan?!. Är det lämpligt att försöka stå på egna ben när man har en kapacitet som motsvarar ungefär lokaltrafiken på Kalfjället. Svara
  2. Henrik: Hej, du har aldrig jobbat i branschen. Novair är sålda till Jettime. Ett lågprisbolag ala öststat med avtal efter det, går i konkusr sen startar man om.. Dom kommer att sugas upp deras produktion, Airbus blir Boeing och personalen får välja finns inget glatt i det bara en sorg att ett svenskt bolag Apollo på sikt fasar ut sina anställda. Svenska TUI har gjort likadant då en viss ledning ville ha kortsiktigt resulatat med egen bonus. dock säger fågeln att dom är påkomma av globala ledníngen. finns en mytoman med bra excel kunskaper... fortsättning följer.. For the record min story.. så ni inte får skit Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna