Annons:

Annons:

KRÖNIKA: Att resa har blivit en politisk handling

Jag rundar just nu mitt andra år på Travel News. Det känns fortfarande som jag precis har börjat, även om jag har lärt mig massor. Jag känner mig trygg när jag ska förklara de senaste teorierna om varför 737 800 Max-planet störtade och jag börjar förstå hur Petter Stordalen blev miljardär. Det var inte genom att driva hotell, men vi återkommer till detta snart i en framtida artikel och analys. 

Min stora insikt och det som kanske har förändrats i reseindustrin sett i ett längre perspektiv är att allt resande är eller kan tolkas som en politisk handling. Denna insikt blev djupare för mig efter förra veckans Travel News Studio på Grand Travel Award.

Nästa helg ska jag ta mig till Malmö. Bil, tåg, buss eller flyg är inte bara en fråga om pris och tid, det är också en fråga om politik. Att ta tåget har blivit en politisk handling. Det är en lika politisk handling att flyga.

Var ska jag åka på semester? Ska det bli till en politisk diktatur eller en demokrati som Donald Trumps Amerika? Och vad ska vi säga om Turkiet, stödjer jag Erdogans krig i Syrien när jag solar i Antalya? Eller stödjer jag de demokratiska krafterna i Thailand när jag äter middag i Bangkok? Mellanöstern är riktigt speciellt, några blir upprörda när jag berättar att jag älskar Tel Aviv, men själva tycker de om att åka till Dubai. 

Reseindustrins lösning på detta har länge varit att blunda. 

Jag kan verkligen förstå detta. Jag är övertygad om att förträngning är en utmärkt lösning på många problem. Jag är helt emot terapi där man ska analysera allt som hänt. Jag menar, det förflutna är omöjligt att ändra. Men det går inte att blunda för det faktum att resande har blivit en politisk handling. 

Det är speciellt uppenbart i Sverige. Vi har just nu en regering som gör allt för att människor inte ska flyga. Staten har beordrat sina medarbetare att åka tåg. Löfven & Co har infört flygskatt. Det gör att inrikesflyget minskar radikalt. Flygbolagen kontrar med mindre kapacitet och högre priser. De kommunala flygplatserna går på knäna och ju längre du kommer från Stockholm desto värre är det. Att flyga inrikes i Sverige är en politiska handling som stödjer idén att hela landet ska leva. Följaktligen borde jag förstås flyga ner till Skåne, men i mitt fall är det plånboken som styr privata resor och då blir det Snälltåget som vanligt. 

***

Vi byter ämne. I veckan var jag på Möten och Events på Kistamässan. Konferenser är en stor industri i Sverige som omsätter ungefär sex miljarder. Marknaden växer inte, trots detta bygger man just nu om gamla Eurostop vid Arlanda till en gigantisk mässanläggning. Scandinavian XPO vill bli Nordens närmaste mötesplats. 20 000 kvadratmeter som kommer att bli en vass konkurrent till Stockholmsmässan i Älvsjö. Och som inte detta är nog planerar Swedavia att bygga en stor konferensanläggning precis bakom nyöppnade Comfort på Arlanda. Jag gissar att utvecklingen i denna sektor kommer att bli ungefär som i skidvärlden. De stora elefanterna kommer att krossa myrorna. Men konferensvärlden skiljer sig från skidvärlden i att de senare har bara en elefant: Skistar. Konferensvärlden har två elefanter Nordic Choice och Scandic. De senare har haft en bra vecka på Stockholmsbörsen, upp knappt tio procent, men på Arlanda har man hamnat på efterkälken. Just nu planerar man 5 882 nya hotellrum runt om i Norden, men inte ett enda ytterligare på Arlanda. Det är inte hållbart. Mitt stalltips är att Scandic kommer att göra allt de kan för att få driva den nya konferensanläggningen på Arlanda och att det inom sex månader kommer ett besked att man även ska bygga ett nytt hotell på Arlanda. 

***

Pratade lite med Per G Braathen på Scandics kapitalmarknadsdag. Han är ordförande i Scandic, men hans stora engagemang i reseindustrin är som ägare av BRA flyg. Han har det minst sagt tufft just nu med tanke på att det är botten ur på inrikesflyget. Han var mycket missnöjd med utvecklingen på Landvetter. Förr gick det snabbt att checka in och ut på Landvetter, men nu måste man gå flera mil för att komma till utgången. “Mina resenärer har inte tid och lust att handla något, ändå måste de gå förbi en massa affärer.” Jag kan verkligen hålla med, de senaste gångerna jag har varit på Landvetter i tjänsten har jag tänkt att nästa gång tar jag tåget. Men jag kommer att ta flyget, för jag vill att hela Sverige ska leva. Om ni undrar så är det statens television som brukar betala min resor till Sveriges framsida.

***

Och med detta löfte tar Travel News helg. Nästa vecka är det sportlov i Stockholm och mina barn är och surfar på Kanarieöarna, men jag är redaktionen och arbetar precis som vanligt så har du tips om högt och lågt är det bara att höra av sig.  

2 kommentarer

  1. Peter Hellman: Viggo, om du talar med några som har historisk erfarenhet av resande-så spelade politik en viktig roll när det gällde resande! För att nämna bojkott av resande till Sydafrika, Grekland o Spanien... Om du kan din historia så har du lättare att förstå vad som händer idag o imorgon... Svara
    • Travel News: Det nya enligt mig är att även inrikesresor har blivit politiska. Men när man titta upp mot solen ser man ganska mycket är sig likt. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA