Annons:

Annons:

Krönika: Åttiotalet ringde och vill komma tillbaka. Jag försöker lägga på luren!

I torsdags kom ett deppigt besked. Regeringen har planer på ett voucher-system som ska hjälpa de krisande resebyråerna, men säger nej till den fond på sex miljarder som SRF lobbar för. Det blir Kammarkollegiet och Konsumentverket som ska utreda tillsammans och resultatet ska redovisas efter sommaren. Det innebär att de hundratusentals kunder som ligger ute med pengar fortsätter att sväva i ovisshet och att de som funderar på att boka en resa någon gång i framtiden också tvekar. 

Jag brukar säga att det är den mest oroliga som får bestämma på semestern och om hela kalaset riskerar gå åt helvete kommer de flesta att stanna hemma. 

Tyvärr tror jag också att förslaget efter sommaren kommer att bli urvattnat på samma sätt som Trafikanalys utredning om miljömärkning av längre resor blev. Det senare ska enligt en plan leda fram till en lag, men i praktiken kommer det bara att bli mer byråkrati. För att redovisa hållbarhet för en flyg eller bussresa är inte samma sak som att sätta en dödskalle på ett cigarettpaket. En resa är så många parametrar som kan förändras under äventyrets gång.

Vi går tillbaka till torsdagens voucher-förslag. 

Ett presentkort istället för en resa till Medelhavet är lika smart som att kissa i byxorna. Det blir först varmt, men sen blir det väldigt kallt och jobbigt. För problemet kvarstår. Flygbolagen har stuckit med kundernas biljettpengar och de kommer inte att komma tillbaka. 

Reseindustrin, SRF och ja även vi på Travel News har misslyckats med att få frågan om ersättning för inställda resor under radarn. Medierna liksom regeringen struntar i om några tiotusentals konsumenter blir blåsta på sina resor och om majoriteten av landets resebyråer går i konkurs. Kan man rädda krogar och hotell och hålla 400 000 människor under armarna i permitteringar så är det gott nog. Att få upp ett särintresse på dagordningen samtidigt som äldre äldre dör på ålderdomshem är de facto nästan omöjligt. 

En oväntad men inte bara dålig effekt utav Corona-krisen är att den svenska besöksnäringen har blivit mer synlig i svensk offentlighet. Inhemska hotell och krogar har blivit en del av vårt blodomlopp. Så var det inte när jag växte upp på sjuttio- och åttiotalet. Jag minns varje krogbesök på min vänsterhand. Mina barn är vana äta på Riche varje vecka. Bara under tvåtusentalet har Stockholms krogekonomi fördubblats.

Sverige har de senaste decennierna förvandlats till en event-nation. Vi har byggt arenor och kongresshallar över hela landet och för att fylla dem har stjärnor flugits in från hela världen. Jag säger bara Elton John i Karlstad 2004. Vem hade trott på det 1984?

I Corona-krisens kölvatten riskerar vi att återvända till åttiotalet. Flyget är snart statligt kontrollerat i hela Europa och flygbiljetter lär bli svindyrt. Krogbesök gör man bara på högtidsdagar. Och ordet weekendresor kommer att bli lika hett som ordet modem. 

Det är min deppiga framtidsprognos för de närmaste fem åren. 

Tro nu inte att jag vill detta. Jag vill att livet ska återgå till det normala. Min förhoppning är att resande och turism ska fortsätta att vitalisera fattiga länder som genom att sälja tjänster och varor kan lyfta sig själv ur fattigdom. Jag menar, det har ju i grunden funkat fint sedan muren föll. Det är viktigt att behålla den större bilden i huvudet, även om de akuta problem just nu är på alla sätt akuta.

Ha en fin helg så hör vi igen på måndag.

 

5 kommentarer

  1. Anonym: Håller med dig! Svara
  2. Vera: Håller med dig. Det är väldigt upmuntrade,att veta att regeringer struntar om hundratals konsumenter ,som blir blåsta på sina resor ,efter att dem vill inte stödja resebråer. Det sorgliga är, att många konsumenter betalar sina resor ,för att kunna åtmistone en gång per år träfa sina syskor-sina släkten och väner ,som lever inte här i Sverige.Hos dem mäniskorna handlar ordet semmester bara semmester ,utan mycket annat som siter jupt inne i hjärtan. Det visar sig even att enbart dem konsumenter som har sinna somar ställe i Malorca ,kommer inte ha sodana problem .Dem behöver inte vara oroliga ,eller deppiga,eftersom dem flesta flygbolag planerar sina flygningar redan i början av Juni. Man kann inte ricktig förstå ,varför reda med statliga pengar flygbolaget som förblir stående på marken ,istelet för ,att flyga pasagerna till sinna destinationer.Det handlar inte om mindre efrerfrågan för flygresor., annars hade inte behövt hundratals pasagerare kräva sin flygbiljet ersätning tillbaka. Even om jag är mån om mina pengar som jag betalade för fligbilt och even för ombokningsbar biljet ,är jag endå merra mån om minna närra och kärra,som jag ler inte kunna träfa . Jag känner mig för första gången i mitt liv fånge. Alla som öveväger att köppa flygbiljet ,gör inte deta,innan ni vet att flygningen blir möjligt. Slusa inte onödigt pengar på ombokningsbara biljeter eftersom dem gäller inte heller i evigheter,och flyger inte nogån flyg ,så hjälper dem inget. Svara
  3. Helena Andrén: Om och när den här krisen är över, hur ska vi researrangörer våga sälja paketresor igen med risk för ytterligare pandemier? Denna fråga är minst lika viktig för oss som att hitta en lösning för återbetalningar under den pågående krisen. Vad händer sen?? Känner mig totalt maktlös. Helt ofattbart att vi researrangörer ska agera som ett försäkringsbolag utan att kunna ta ut någon premie och dessutom inte ens får dra av en självrisk (arvode för nedlagt arbete) är ju helt absurt. Nej jag tror inte att en fond löser våra långsiktiga problem utan skulle mycket hellre se att försäkringsbolagen tar över denna risk och att det blir mer eller mindre obligatorisk för kunden att köpa en reseförsäkring. Svara
  4. Anders P: Det är konstigt att regeringen inte accepterar branschens förslag. Ut med pengarna nu och sen återbetalningar och inbetalningar över tid. Däremot är inte 20 år en rätt tidsfrist för branschen, men 5 år är rimlig och mot en ränta på 3% under tiden. Det finns inga skäl att staten skall stå för notan, ej heller risken, detta är ett branschproblem som branschen måste lösa, eller gå i konkurs för. Svara
  5. Nisse: Hela problemet är att man inte kan göra en egen Svensk lösning, ej heller en dansk lösning eller en norsk lösning som nu alla i Norge rasar över (blir nog inte godkänt av EU heller). Det måste ändras i lagen, på EU nivå. En gemensam lösning. Så länge paketreselagen styrs på EU nivå av EU direktivet, för att harmonisera branschen på EU nivå, så kan man inte hålla på med lokala hittepå lösningar som snedvrider konkurrensen bland bolag som säljer i flera länder. Och detta verkar vara på gång.... Ha nu lite tålamod. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.