Annons:

Krönika: Hjälp mig att hitta nästa Airbnb eller Uber

Äter lunch på nyöppnade brasserie Astoria på Nybrogatan med entreprenören Alexis Barnekow. Han är på gott humör, hans affärsidé Chatflights börjar flyga. Idén är att hjälpa människor att omvandla deras poäng till resor. Du måste ha minst 280 000 Eurobonus-poäng för att komma in i systemet. Det innebär att jag omöjligen kan att bli en kund eftersom jag aldrig hittar mitt SAS-kort när jag ska boka nästa resa. Jag är en sån som letar upp den billigaste biljetten dit jag ska och sen kollar var det är för flygbolag. Jag har förstått att ska man bli en poängmiljonär ska man börja i andra ändan. 

Det är det uppenbarligen många som gör. Jag har flera kompisar som pratar varmare om sitt guldkort än om sin flickvän. Jag har faktiskt även träffat en kvinna som pratade upphetsat om sin nästa poängresa. Men jag skulle säga att det går tio manliga poängjägare på varje kvinna.

Chatflights affäridé är alltså att hjälpa människor att omvandla sina poäng till resor. Att det överhuvudtaget behövs ett företag för detta visar hur sjukt systemet är. Jag menar att alla tillgångar som är omöjliga att realisera är en sorts bedrägeri, men även här känner jag att stora delar av Travel News läsekrets inte håller med mig. Poäng är ett sätt att skapa kundlojalitet och det faktum att SAS har miljontals Eurobonusmedlemmar visar ju att jag har fel. 

Men i alla fall.

Det positiva är ju att folk har börjat omvandla sin poäng till resor. Det tyder ju på att vi börjar se ljuset i corona-tunneln. När väl vaccinet är i kroppen tror jag det kommer att bli en extrem boom. Då hoppas Alexis Barnekow att hans poängkunder ska komma tillbaka med riktiga pengar och boka genom Chatflights. Jag är inte säker på att poäng är rätt kofot in i reseindustrins kassaskåp. 

Men det är inte min sak att döma någon. Speciellt en person som är god nog att bjuda mig på lunch.

Jag är tvärtom mycket intresserad av alla nya affärsidéer inom Travel Tech. Min analys säger mig nämligen att väldigt mycket riskkapital vill investera i reseindustrin. Varför? Två av de senaste tio årens största globala tech-succéer heter Airbnb och Uber. Vem vill inte sitta baksätet på en liknande startup? Och var ska man göra detta om inte i Norden som är världens mest utvecklade marknad när det kommer till resor, e-handel och tech. 

Jag efterlyser med andra ord fler bolag som Chatflights som vill omstörta det nuvarande systemet. Travel News planerar att göra en lista med de hetaste nya bolagen inom Travel Tech. Vårt mål är också att spåra vart det nordiska riskkapitalet gjort sina investeringar i Travel Tech. 

Har du kunskap om detta ämne eller vill tipsa om din startup inom Travel Tech? Mejla mig.   

***

 

Det är fullsatt på den nya öppnade Astoria. Det är en berusande känsla att sitta mitt i havet av gäster på en barstol mellan köket och matsalen. Någon exakt summa om hur mycket fastighetsägaren Humlegården har betalt för att skapa Sveriges just nu hetaste brasserie vet jag inte. Men 100 miljoner är inte långt från sanningen. Jag tippar att det kommer att ta minst 10 år innan investeringen är hemma. Det lär dröja innan krögaren och stjärnkocken Björn Frantzén kan betala en miljon i månaden i hyra. 

Det är rikligt med personal både i köket och matsalen. Det är över 70 personer på lönelistan.

Vår mat smakar suveränt och tajmingen i service funkar suveränt ända fram till att vi ska betala. Då går 15 minuter långa minuter utan att någon ser oss. Det är alldeles för lång tid om du är en konsult som ska fakturera 10 000 om dagen. Att få in notan och betala borde vara löst redan när man bokar bordet. Jag tippar att Klarna redan har en lösning. Eller att man köra med appen Happy Order. Detta funkade suveränt när jag var i Branäs senast. 

Väl ute på gatan skiner solen. 

Snart är det sommar. 

Då jävlar.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024