Annons:

Annons:

Krönika: Om Petter Stordalens lögner och att vi borde vara ärliga om Parisavtalet

Låt mig börja att tacka alla som var med på Travel News Market. Tack för att ni kom och gjorde vår stora dag till den viktigaste i reseindustrin i Sverige. Det är i alla fall min åsikt. Travel News Market har blivit reseindustrins epicentrum. Dagen när mycket händer och alla möts. Och som alltid när 1 600 personer är på samma golv under några timmar kan ingen överblicka allt och alla. 

Min hemvist under vår stora mässa på Stockholm Waterfront Congress Centre var två trappor upp i A2 där jag och Paulina Modlitba var moderatorer och höll i tio programpunkter. Min gissning är att de flesta besökare nere på mässgolvet inte hade en aning om vårt program, men nästa år kanske de hittar upp till oss. Dock var det tillräckligt många som kom och lyssnade för att det flera gånger skulle kännas riktigt tätt på scenen. 

Mest laddad var jag inför vår debatt om svenskt flygs framtid. Där råder det som bekant mycket delade meningar. Vissa tycker att vi ska flyga mindre, andra tycker att vi ska bygga ut Arlanda och några vill lägga ner Bromma. Alla är överens om att svenska utsläpp av CO2 bara är en droppe i det internationella havet, men att vi i Sverige har en uppgift att gå före och visa vägen. Eller att EU ska göra det. Eller… Över oss alla hägrar Parisavtalets mål 2020. Det säger att EU:s utsläpp ska minska med 40 procent för att förhindra en temperaturökning på mer än 1,5 grad. 

Jag är ledsen att behöva skriva detta, men det kommer aldrig att gå. 

Världen kan inte sluta flyga. Det skulle leda till världskrig. Bara uppgiften att 90 procent av allt vaccin transporteras med flyg säger mycket. Jag är helt övertygad om att vi 2050 kommer att ha en helt annan värld och radikalt mindre utsläpp. Det kommer att vara elflyg och el-lastbilar. Fartyg kommer att drivas med vindkraft och kanske kommer vätgas att lyfta våra flygplan. 

Men vi kommer inte att hinna ställa om hela världen till 2020. 

Vi kommer troligen att fixa detta till 2050, och det är inget snack om vart vi ska, men att hota med något som aldrig kommer att gå känns konstigt. Pratade om detta med en person i Finanspolitiska rådet på ett mingelkalas, hen höll med mig.

Det enda som kan få världen att ställa om radikalt är att temperaturökningen leder till en permanent naturkatastrof. Men fram till dess, om det någonsin sker, kommer klimatomställningen att ske i maklig takt. Det vore bra om våra politiker tog bladet från munnen och började diskutera det uppenbara. 

Det var min insikt efter vår debatt om det svenska flyget.

***

Min andra stora insikt denna vecka är att du blir inte miljardär genom att vara snäll. Jag har precis läst klart Petter Stordalens bok “Min hemlighet”. Och sanningen är att norrmannen ljuger, bryter mot alla regler som finns och fuskar när helst det ges möjlighet. Speciellt när han är trängd. För det mesta är det personer i samma liga som Petter Stordalen spelar själv som drabbas. 

Men du blir inte miljardär genom att spela schysst, det är armbågar i fejjan, tröjdragningar och filmningar som gäller om det ska bli mål. Ett bra exempel är Vings pressträff förra veckan. 

Idag i Skavlan berättar Petter Stordalen att pressträffen som annonserade köpet av Ving egentligen var ett sätt att skrämma bort andra köpare av bolaget. Köpet skedde först efter att de nya ägarna försatte ett gäng Ving-bolag i konkurs. På detta sätt fick man bort ett gäng av de avtal och pantbrev som fanns utställda på Thomas Cook North Europe. 

Missförstå mig inte, jag tycker det är bra att Ving räddas och jag är övertygad om att bolaget har en fantastisk framtid. 

Men prislappen och affären måste granskas mer än vad som skett fram till nu. 

Travel News som är Nordens ledande affärstidning för reseindustrin ska förstås göra vad vi kan. 

Helt klart är i alla fall att Petter Stordalen är vår tids Simon Spies. Bägge är verkligen barn av sin tid. 

***

Och för er som vill ha mer åsikter av Viggo Cavling kan jag berätta att jag börjat skriva fem i topp-tips i Travel News systertidning RES. Denna vecka tipsar jag om ställen i Malmö. Nästa vecka blir det fem tips från Stockholm och veckan efter planerar jag att skriva om fem till Berlin. 

Ska dit om en vecka på IATA-konferens och lyssna på flygplansdirektörer. 

Du kan även titta på mig när jag var med i Expressen tv och pratade om Destination 2020.

Och vad det gäller framtiden så börjar vi ladda inför Grand Travel Award den 13 februari 2020. Här är listan på alla nominerade. 

Vi planerar också att köra ett gäng Travel News Studio i vår. Har du tips på vad vi ska ha för tema så tveka inte att höra av dig.

8 kommentarer

  1. Tomas A.: Jag tycker du kan ge dig lite. "affären måste granskas mer än vad som skett fram till nu" - kan du vänligen lämna Ving lite i fred. Tycker du på ett otrevligt sätt, gång på gång, rent av attackerar dem. Det hela känns bittert. Trist. Svara
  2. Stefan N.: Nya Ving får saker och ting att hända i nutid medan andra ser- eller undrar vad som hände! Svara
  3. Anders: Jag tycker det är bra att Ving överlever men viktigt att affären granskas och att det förhoppningsvis framkommer vad notan blir för skattebetalarna. Lycka till med grävandet! Svara
  4. Kalle L: Skattebetalarna????? Svara
  5. Larsa: Skattebetalarna får stå för massor med lönekostnader, och och med att bolagen försattes i konkurs, och den statliga lönegarantin slog då in. Bland annat. Finns mera. Petter är ingen gud, och godhjärtat samarit. Det vet alla som har följt honom genom många år. Han är en rå och brutal businessman, som inte skyr några medel för att få det som han vill. Han är dock en mycket skicklig förhandlare och rätt så karismatisk och "galen" i sina uppträdanden. En säljare med en annan agenda än vad han säger. Inget nytt med det. Mer förvånande att så många går på det.... så ja, denna affär tål granskas. Svara
  6. Arne: Mig veterligen har inte en krona betalats ut i lönegaranti då alla anställda fick behålla sina tjänster och anställningsavtal. Svara
  7. Jesus: För de här som ser Stordalen som någon slags barmhärtig samarit så tar jag istället upp vad han köpt för 6 miljarder tillsammans med de andra två investmentbolagen: https://www.allabolag.se/5564597689/thomas-cook-nordic-holdings-aktiebolag Det där är LÄTT värt mycket mer än 6 miljarder (de hade ju för jesikens namn 3 miljarder i vinst förra året) och det är pengar som Thomas Cooks konkursbo aldrig ser röken av. Svara
  8. Gud: Naturligtvis genomförde han affären för att tjäna pengar, jag betvivlar att någon tror något annat. Jag är dock övertygad att alla anställda i ving-gruppen dock är glada att de fick behålla jobben, något som inte är självklart vid en konkurs och nystart. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 KOMMENTARER ÖPPNA
Manager Cities + Tours
Sista ansökningsdag:
24 november 2019
Travel Consultant to FCM Travel Solutions Sweden
Sista ansökningsdag:
11 december 2019
Ticket Privatresor söker Product Manager Flyg
Sista ansökningsdag:
1 december 2019
Haman Scandinavia söker Key Account
Sista ansökningsdag:
24 november 2019