Annons:

Annons:

KRÖNIKA: Pust efter Grand Travel Award och några ord om ett provocerande flygbolag

Fredagskrönikan och hela Travel News pustar ut efter Grand Travel Award på Grand Hôtel i går. En gång om året gör vi en all inclusive-resa till Blasieholmen i Stockholm med 550 glada men kräsna resenärer. Det är en ganska svettig uppgift för en liten redaktion, men jag är i alla fall nöjd med det mesta. Det finns alltid detaljer som kan bli ännu otroligt mycket bättre, men på det hela taget tycker jag att våra gäster fick valuta för pengarna.

Nytt för i år var att vi körde hårt i sociala medier med #grandtravelaward2020 och att vi gjorde korta filmer från galan som nu är ute på sajten och Instagram. Ett stort tack till kvällens moderator Magnus Skogsberg med orkester som bjöd på en fantastisk och oförglömlig show.

Min analys av vad som sades på Travel News Studio under eftermiddagen återkommer jag till nästa vecka. Nu vill jag bara tacka alla talare för många spännande insikter och kunskaper om reseindustrins utveckling. Det är häftigt att bevaka en bransch där det ständigt händer saker och som trots alla hinder fortsätter att utvecklas och tjäna pengar, även om det inte finns några enkla segrar.

***

Byter ämne en smula. Kan inte låta bli att skriva lite mer om SAS reklamfilm. Har kommit fram till att jag tycker den är provocerande. Jag menar, ”vad är demokrati?” är en av frågorna som flygbolaget tar upp. Jag vet att demokrati är ett grekiskt ord, men demokrati för mig är inte att ett gäng gubbar sitter på ett torg och pratar och ibland röstar. Kvinnor hade ingen röst och slavarna som städade var inte vatten värda under antiken i Aten. För mig är den skandinaviska formen av rösträtt för alla, yttrandefrihet för alla och offentlighetsprincipen grunden i det som är demokrati.

En av de viktigaste läxorna från sociala medier och dagens kommunikation som jag har lärt mig är att du ska säga ditt budskap först. För år 2020 orkar ingen titta ända till slutet. Att SAS då gör en flera minuter lång reklamfilm och blir förvånade när ingen orkar titta på slutet är ganska konstigt. Enligt det första pressmeddelande har ett 50-tal personer varit med i produktionen. Någon borde ha insett att man tillverkade en brandfackla i debatten om Sverige 2020. Vårt land är kluvet mellan stad och land, mellan rika och fattiga, mellan globalister och Sverigevänner. Det är med detta ord Jimmie Åkesson inleder alla sin tal. I reklamfilmen hörs Olof Palmes röst. Det är som ett rop från en annan epok, ska vi säga fornstora dagar.

Idag handlar allt om att producera en spetsig åsikt blixtsnabbt. Eftertanken dog någon gång på 1900-talet. Det var inte bara de ryska spam-bottarna som var snabba när SAS reklamfilm kom ut. Landets samtliga debattörer inklusive mig själv hade också en åsikt klar efter bara några minuter. Att ett flygbolag som har svenska staten som största ägare vill leka med elden på minerad mark är ja, förvånande. Som gammal nyhetsreporter älskar jag när det brinner och speciellt självförvållade bränder är roliga. Men jag har svårt att förstå hur SAS-ledning kan godkänna något sådant. Att många av SAS anställda inte gillar filmen kan man förstå. De vill ju fokusera på att transportera folk till och från Skandinavien, inte diskutera med passagerarna var den “riktiga” demokratin föddes och när de turkiska köttbullarna blev svenska. Som chef brukade jag alltid tänka att man ska inte sätta griller i huvudet på medarbetarna om man inte kan ta hand om dem. Det är skribentens roll att få människor arga, glada och ja ibland till och med ledsna.

5 kommentarer

  1. Monica: Tack för trevlig läsning, i början läste jag aldrig fredagskrönikan, hoppade liksom över den, men har kommit på att jag verkligen ser fram emot den numera. Bra reflektioner om vad som är " up to date". Ha en superfin fredag och en alla hjärtans dag// Svara
  2. "Gullan": Bra surr Viggo! Svara
  3. Helena: Bra krönika! Svara
  4. Stig Sjöblom, BIG Travel Scandinavia: Viggo, jag förstår inte heller vad SAS ville åstadkomma. Åren har dock lärt mig att ibland får "reklambyrån" för mycket makt "när något måste göras". Skadan är nog skedd och SAS får slicka såren. Du har helt rätt i din analys. Stig Svara
  5. Travel News: Tack för alla kommentarer. Hälsningar Viggo Cavling Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA
Detur söker Nordic Sales Director
Sista ansökningsdag:
26 februari 2020