Annons:

Annons:

Krönika: Snart är sommartiden slut!

Sista dagen på det som jag kallar sommartid. Alltså dagar när jag reser omkring i världen och ser vad som händer i reseindustrin. Precis som alla andra har jag varit runt på Österlen de senaste dagarna. (Det kommer en lång lista i Travel News systertidning RES om någon vecka.) 

Österlen är inte det hemesterkaos som jag läser om i medieapparna. Men det är klart att det blir bilköer vid Stenshuvud och att man kan få vänta på ett bord i 45 minuter på Franskans Creperie om man inte bokat bord. Men så är det ju på Mallorca också alla andra somrar utom just denna. 

I går träffade jag Per Lindau som driver Hanöbris, ett magiskt litet retrohotell i Kivik. Rummen bär namn efter hans designidoler och favoritförfattare. Det är pretentiöst och töntigt på ett sätt som jag älskar. Varje detalj på hotellet har en historia och ändå blir det inte musealt och mossigt. Det blir levande eftersom det är på riktigt. När man brinner för något blir det ofta så. Hotellet består av två huskroppar. En huvudbyggnad som närmar sig hundra år och en nyare som kom på sextiotalet. Hotellet är i sextiotals kroppen. Då var det handelsresande som behövde någonstans att sova vilket innebär att de flesta rummen är enkelrum. Idag är detta behovet minimalt på Österlen och de små rummen har fått en extrasäng och en rejäl balkong. Men det är i de maffiga dubbelrummen med ännu större uteplats som jag hänga med min fru när vi firar vår bröllopsdag nästa gång. Det är till Hanöbris som du ska åka med någon du älskar och fira något. Eller bara fördjupa din relation. 

Per berättade att ekonomin blev bättre när en del av matsalen byggdes om till fler hotellrum. Totalt är det nu 16 rum. I år hoppas Per och hans fru Carolina på en beläggningsgrad på helåret på 30 procent…. Sommarmånaderna är helt avgörande för att de ska bli någon vinst överhuvudtaget. 

Jag älskar att träffa entreprenörer i reseindustrin som Per. Jag förstår att alla  inte kan vara på denna nivå, att det behövs bulk, miljarder och kvartalsrapporter för att det ska bli en industri och en volym. Men jag gillar växelbruket mellan elefanterna och myrorna. Bägge kan lära av varandra. Och jag vill lära av alla. 

På måndag är jag tillbaka på kontoret vid Mariatorget i Stockholm och min ambition är att Nordens ledande affärstidning Travel News ska växa ännu mer. De senaste åren har vi fått nästan dubbelt så många läsare online. Jag är stolt över att vi har 50 000 läsare i veckan.

Vår satsning på svensk turism ska förstås öka och intensifieras. Jag kan inte säga att jag gillar covid, men sakernas tillstånd gör ju att vår satsning på Sverige är hand i handske med läget i reseindustrin. 

Har du idéer och tankar på vad vi ska skriva om i höst så hör av dig till mig

Och ja, är du fortfarande på semester – enjoy. 

Hösten 2020 kommer att bli en uppförsbacke, men kanske kan vi hoppas på lättnader i restriktioner och pandeminer inom några månader. Att stå på balkongen på Hanöbris och blicka ut över bukten och se Östersjön glittra är i alla fall balsam för min själ. 

 

2 kommentarer

  1. Thomas Larsson 🌞: Hej Viggo Kan Du inte ta tåget från Sthlm till Abisko turiststation även utforska fjällvärden, kanske upp till Treriksröset och Nordnorge efter att Norrmännen öppnar upp (nu tio dagars karantän) varför har vi Svenskar bara åkt söder väster och österut (inklusive jag) när vi har sån storslagen natur i Norr Kebnekaise etc. Denna resa skulle ge en mkt intressant reseskildring med många som följer efter, så även jag. Svara
    • Travel News: Det gör vi nästa sommar. Tack för tips! Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.