Annons:

Annons:

Krönika: Viggo summerar veckan och blir avundsjuk på Anders sex minuters planka

Veckans roligaste läsning och lyssning här på Travel News är med risk för självskryt vår podcast-intervju med Rosa Bussarnas ägare och grundare Anders Eriksson. Jag har många gånger cyklat förbi Anders rosa bussar som står här och var i Stockholm och tänkt: världshistoriens fulaste bussar. Och samtidigt blivit en smula avundsjuk. Jag menar, när man väl är inne i clownoverallen måste det ju bli kul. Och att vara i den tillsammans med andra är alltid kul. Känslan av att vara en i grupp och att man tillsammans upptäcker världen är oslagbar. Det har gjort att Rosa Bussarna har rullat på i 51 år och att Anders Eriksson 77 år är mer vital än många personer i min egen ålder. Han är den absolut mest slanka busschauffören jag har träffat i hela mitt liv. Efter intervjun drog Anders upp sig i kontorets romerska ringar, snurrade fram och tillbaka innan han landade mjukt på golvet igen. Jag blev genast inspirerad att köpa liknande träningsredskap och börja träna hemma i lägenheten. I dess corona-tider hänger jag på ett utegym i Tanto. Brukar köra plankan i en minut. Anders hävdar att han gör samma sak – i svindlande sex minuter.

Veckans mest sorgliga läsning är i hård konkurrens att Resia genomgår en rekonstruktion. Jag förstår smärtan hos de över 300 medarbetarna vars framtid nu blivit ännu mer oviss. Det är uppenbart att corona kommer att bli den största omställningen någonsin i reseindustrin. Många kända varumärken och företag kommer att försvinna och i askan kommer nya slå rot och några kommer att växa sig stora och starka. Jag tror också att resandet kommer att minska radikalt och att det kommer att dröja länge innan vi är tillbaka på volymerna vi hade 2019. Men jag tror att de företag som lyckas överleva krisen kommer att komma ut starkare på andra sidan. Krisen tvingar fram kostnadsbesparingar och bemanningsnivåer som vi aldrig sett tidigare. Dock tror jag inte att marginalerna kommer att bli högre eftersom vi verkar i en bransch som många vill vara i och nästan alla drivs av lust framför vilja att tjäna pengar. Det som gör Rosa Bussarnas Anders Eriksson unik är inte bara hans fysik utan att han har lyckats tjäna pengar och ha bra marginaler trots att han har erbjudit låga biljettpriser. 

Veckans stora fundering är förstås vad Kina vill med sitt ägande i Norwegian. Det globala kapitalets vägar äro lika outgrundliga som Gud, men jag har svårt att se norska staten hälla in mer pengar i ett flygbolag som drömmer om att skicka pengar till regeringen i Beijing. Nu läser jag att analytiker tror att SAS inte kommer att gå mot samma öde. Men då undrar jag om “experten” vet om att kinesiska regeringen redan är största ägare i Arlanda Express. Vår svenska regering passade nyligen på att förlänga det unika avtalet med Arlanda Express till 2050. Just nu är snabbtåget till Arlanda en tveksam vinstmaskin, men sett till hela kontraktstiden tror jag att det blir en bra affär för kommunistpartiet. Det enda parti i Sveriges riksdag som ogillar detta är en smula oväntat, Vänsterpartiet. Jag gissar att Moderaterna kommer att vakna om SAS hotas av kinesiskt uppköp. Och ja, alla andra partier. Det kallas populism.  

Veckans ljus i tunneln är att Scandic ser att antalet gäster blir fler. De hoppas på en hygglig svensk sommar och att många kommer att vilja turista i landet. Det är förstås min plan också. I morgon lördag kommer jag att besöka High Chaparral för första gången i mitt liv. Det har varit en dröm sedan jag var åtta år gammal och sträckläste Lucky Luke. Mannen som kunde dra snabbare än sin egen skugga. Självfallet åker vi runt i en hyrbil. Och håller avstånd, tvättar händerna och är som folk från Sthlm. 

Vi ses och hörs om en vecka.  

 

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.