Annons:

Lägg ner första klass och rädda planeten

Förra veckan var jag på en pressresa till Munchen. Det var Lufthansa som ville visa upp flygplatsen och speciellt terminal 2 som bolaget äger tillsammans med staden och regionen. I Tyskland är det mesta regionalt, eftersom man länge var rädd för den stora och för starka nationalstaten. Man var just i det här fallet de allierade som vann andra världskriget.

Nyhetskroken på denna pressresa var att Skytrax gett flygplatsen fem stjärnor. Exakt hur en får dessa stjärnor är precis som när Guide Michelin delar ut sina stjärnor till världens bästa krogar höljt i dunkel. Men i bägge fallen är det hemliga kontrollanter som spionerar på objektet som ska granskas. Och på samma sätt som Guide Michelin gillar franska krogar så verkar Skytrax främst uppskatta asiatiska flygplatser och flygbolag. Munchens flygplats är den enda i Europa med fem stjärnor. Och ja, Lufthansa är också mycket nöjda med sina fem Skytrax-stjärnor.

En enda gång har jag träffat en Guide Michelin-kontrollant. Jag blev mycket besviken. En tråkigare domare får man leta efter. Ett säkert ställe där dessa personligheter håller till är säkert Skytrax-högkvarter. Anonyma smakpoliser är sällan sång- och dansmän. Hur ska de kunna bedöma livets guldkant? Följaktligen tar jag ofta deras betyg med en axelryckning. Att Lufthansa tänker annorlunda är – som alla läsare av denna text förstår – uppenbart.

Väl på plats i Bayern kunde jag konstatera att Arlanda har mycket att lära av Munchens flygplats. Exempelvis är takhöjden i gångarna den dubbla om vi jämför med vår egen storflygplats. Det är svårt att jämföra trängseln, eftersom vi lämnade Arlanda vid peaktime och kom till Tyskland vid lunch då flesta flygplatser är ganska ödsliga. Men att detta är en av Europas största flygplatser med över 20 miljoner resenärer märktes inte alls.

En annan lärdom var att Arlanda är en enda lång tarm. Att vandra med stora resväskor från ena sidan till den andra tar några år. I Munchen var terminalerna parallella och förbundna med ett gulligt tåg utan lokförare och ett maffigt torg med tak.

Våra värdar var speciellt stolta över sin nya First Class Lounge i den nybyggda satelliten till terminal 2. För att komma in i detta lyxparadis måste du i princip flyga i första klass med Lufthansa varje vecka. Du ska alltså spendera 12-15 000 euro i månaden i några år för att komma upp i denna klass. Då blir du hämtad vid flygplanet i en Mercedes eller Porsche Cayenne och körd till loungen. Där kan du äta och dricka vad du vill och till och med bada i ett badkar eller duscha. Det finns ett minimalt gym, men utan löpband eller träningscykel för då måste en tränare vara på plats 24/7. Buffen byts ut varannan timme. Vågade inte fråga om jag fick ta med resterna tillbaka till Sverige. Vill du ha varm mat är kockarna redo i köket vad än du beställer. Menyn är bara inspiration om du inte kommer på vad du är sugen på.

Tyvärr för Lufthansas del så blev min viktigaste lärdom på denna utflykt att det bästa vi kan göra för att rädda planeten är att förbjuda första klass fullständigt. Världens största flygplan A380 har idag i Lufthansas regi 400 stolar. 18 av dem är första klass, 80 är business och resten är monkey class. Det är i denna kategori jag har rest hela mitt liv och jag kan berätta att en kommer lika fram snabbt där som i första klass. Skulle man packa det jättelika planet fullt med stolar skulle 800 personer få plats och då skulle man kunna spara in en hel resa. Tänk, genom att flyga fullsatt minskar vi utsläppen med hälften. Det är ju helt sanslöst att 18 personer ska få ta nästan lika mycket utrymme som 400 personer. Deras bekvämlighet är faktiskt inte viktigare än miljön.

Nu kanske någon säger att de som betalar har rätt till mer benutrymme. Absolut. Vi tänkte på samma sätt när vi införde demokrati för hundra år sedan. Bara de rika fick rösta. Kvinnor och fattiga hade ingen rösträtt. Det är 2018 nu. Jag är övertygad om att ett förbud mot första klass skulle innebära att de som reser i längst fram i flygplanet skulle stanna hemma och ha videomöten istället för att trängas med mig och mina likar. Det skulle förstås inte vara jättebra för Lufthansas vinstmarginal, men miljön skulle som vi alla förstår vinna på detta förslag. Världens största flygbolag skulle också överleva.

Lufthansa hade ett annat förslag för att rädda planeten som jag också tycker att vi ska genomföra. Nämligen att harmonisera himmelen över Europa. Idag flyger vi i nationszoner. Det hade ju varit mycket bättre om alla flygplan istället flög raka vägen till sin destination. Lufthansa trodde att de kunde spara/minska 10/tio procent av sina utsläpp på detta förslag. Det handlar förstås om flygsäkerhet, men lika mycket handlar det förstås om byråkrati. Skickar detta förslag till vår nya regering när de dyker upp om några månader.

Nu kanske vän av ordning tycker att en person (jag) som flyger sex timmar på ett dygn för att titta på en flygplats i tre timmar inte ska ha så mycket åsikter om miljön och hur vi ska rädda planeten. Men se, det får jag visst ha för jag bad Lufthansa klimatkompensera mina resa. De 1,3 ton CO2 som min resa spydde ut mellan Stockholm och Munchen är kompenserade av My Climate Neutral i Schweiz. Detta att klimatkompensera har Travel News vd Nils Norberg bestämt att vi ska göra på alla press- och affärsresor. Har ditt bolag i reseindustrin kommit fram till samma slutsats, mejla gärna mig så skriver vi en rad om detta.

Skriver för övrigt dessa rader på ett SJ snabbtåg till Skåne där jag ska intervjua Linda Bjernstål. Kan rapportera att tågets wifi fungerar utmärkt. Det gjorde det inte på mina två resor med Lufthansa, trots att jag hade blivit lovad detta. På vägen ner var planet för litet så det gick inte att sätta en antenn på taket. På vägen hem funkade nätet inte, trots att det fanns en antenn på taket. Lufthansa använder en annan wifi-teknik än SAS som är bäst i klassen enligt mina mätningar.

Enligt Lufthansa är det dock ett nytt wifi-system på väg in i Europa. Ett teknikbolag håller på att sätta upp antenner som är riktade upp i luften så att vi som flyger ska kunna surfa utan problem. Dagens system med satelliter i rymden kommer alltså snart att fasas ut. Antennerna som pekar ner mot marken ska också vara kvar om nu någon blev orolig att de ska tas bort.

Och med dessa ord önskar jag alla Travel News 55 000 läsare en riktigt skön helg.   

 

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024