Annons:

Krönika: Megasatsningen på Arlanda är redo för Joe Biden

Livet som chefredaktör på Nordens största affärstidning för reseindustrin är på väg mot det normala. I veckan har jag varit på en pressträff för Stockholms nya konsthall, en övergiven butikslokal som Fotografiska museet fått disponera på Sergelgatan. 

Och sen åkte jag ut till Arlanda och tittade på Scandinavian XPO. En nedlagd ICA Maxibutik vid E4:an har förvandlats till Stockholms nästa största eventhall. Det är två gigantiska hallar, den ena har tio meter i tak, den gamla butiken är “bara” åtta meter. Bredvid detta finns dels det gamla Eurostop-hotellet från 80-talet och en ny huskropp med totalt 421 rum. Av det gamla sunkiga finns inte mycket kvar, utan detta är ljust och fräscht några stenkast från Arlandas terminaler. 

Först visade hotelldirektören Jessica Carlde mig runt på Quality Hotel Arlanda XPO. Sen tog XPO:s vd Anna Bauer över och visade mässområdet på totalt 18 000 kvadratmeter. Men det kommer inte att bli så mycket publika mässor här utan mest stora möten med riksdagspartier och globala företag. När jag var på plats i den stora hallen skruvade några gubbar ner de 13 padelbanorna. De har varit i ljuset i corona-mörkret. Nu ska bli ändamålsenlig verksamhet i XPO.

Anna förklarade att man får plats med både Fotbollsgala och Idrottsgala i den stora nybyggda hallen och vill man köra in med en OP-buss är det bara att rulla in genom stora porten. Köket är i två våningar och man kan servera 4500 personer varm mat samtidigt. 

Examensprovet för denna nya anläggning blir halvåret när Sverige är ordförande i EU. Start den 1 januari 2023. CIA och Säpo har förstås varit med under hela byggprocessen och ja, allt är klart för när Joe Biden dyker upp.

Det är en smula svindlande att gå runt och titta på en sån här gigantiskt investering. 

Men samtidigt är det självklart. 

(Exakt vad ägaren Per Taube vill med denna miljardinvestering ska vi på Travel News återkomma till inom kort.)

Vill du se hela min rundtur kan du titta här på Instagram.

***

Vi befinner oss i slutet på pandemin och jag är ganska övertygad om att det mesta kommer att bli som det var innan. Jag tror inte alls att affärsresandet kommer att minska i den takt som Ericsson och andra globala koncerner fantiserar om. Det är väldigt enkelt att i en enkät eller på IR-möte lova att man ska kapa resekostnader. Men att spara in på kundmöten, nya som gamla, är en livsfarlig strategi om ett företag vill växa och hitta nya intäkter. ”Fear of missing out” gäller inte bara tonåringar på TIkTok, det gäller alla. Jag tror ännu mindre på att affärsresandet i Sverige kommer att flytta över till tåget. För det första är det ofta fullsatt och jättedyrt att åka tåg i Sverige. Speciellt med SJ. För det andra är det få företag som vill att medarbetare sitter på ett tåg i många timmar. Av olika anledningar vill man hellre ha dem i en bil. Jag tycker personligen det är trist att köra bil, men har upptäckt att jag är ganska ensam om denna känsla.

***

Nästa vecka kommer jag vara i Skåne och arbeta med förberedelserna inför Travel News Business Forum som får VÄRLDSPREMIÄR i Helsingborg den 28 oktober på Clarion Hotel Sea U. Vårt mål är att samla alla som arbetar i reseindustrin i regionen en eftermiddag och tidig kväll. Och ja att alla när de går hem efter utdelning av Wilhelmina Skogh-priserna ska känna att de arbetar i världens roligaste bransch. Och att de ska bli ännu mer motiverade att tjäna mer pengar. Det är bara genom att bli än mer professionella som vi kan nå framgång. Mer om detta inom kort på sajten när vi släpper biljetterna.

***

På måndag kväll kommer jag att vara på Tivoli i Helsingborg och fira utgivningen av boken The Bok som högtidlighåller att verksamheten fyller 25 år. Det ska bli så kul. 

Vill du ha mer åsikter? Inom kort kommer Wild & Crazy-krönikan och veckopanelen för dig som har Travel News Premium. 

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024