Annons:

Krönika: Några ord om det sista geniet och många om Travel New Premium

Min fru arbetar som barnmorska. Varje morgon när hon kommer hem, hon arbetar nätter, har det kommit ett nytt liv till världen. Senast kom det tre (3) under hennes pass. Det är mycket bra dramaturgi i en kärleksrelation att det hela tiden händer nya roliga grejer i ens partners liv. Jag är mycket glad att min älskade inte arbetar som skattejurist eller begravningsentreprenör. Vem vill varje dag lyssna på deppiga historier egentligen? 

Inte jag iallafall.

Men nu har jag en historia som påminner om min frus arbetsliv. 

Vi på Travel News har sjösatt Travel News Premium. Det är vår baby. Den är ännu bara i sin linda, men jag tror att premium kommer att bli lika viktigt för oss som vår gala Grand Travel Award och vår mässa Travel News Market. Alltså viktiga ekonomiska motorer för vår verksamhet. Men också en plats som definierar vad reseindustrin är och ska vara. Jag tänker alltid på en tidning som ett torg, det är till den man går för att höra senaste nytt, för att göra affärer och för att hänga och bli stärkt i sin identitet. 

Jag är en Stureplanskille och jag är också en Södermalmssnubbe. 2021 är det okej att ha flera identiteter. Travel News Premium vill stärka alla som arbetar professionellt i reseindustrin. Vi vill att vår affärsjournalistik ska vara verktyg i ditt dagliga arbete och på lång sikt. Med stöd av våra analyser och genomgångar av små och stora företag ska du kunna fatta bättre beslut om din egen verksamhet och få bättre koll på dina konkurrenter. 

Nästa vecka trycker vi ut en klassiker: resebyråtoppen. Vår analytiker och researcher Leif Holmkvist har gått igenom över 300 bolag och vaskat fram de 100 största. Siffrorna presenteras med Infograms publiceringsverktyg vilket gör det lätt att se och skrolla i dokumentet. Det är i mitt tycke extremt mycket premium. 

Veckan efter kommer researrangörstoppen och veckan därefter kommer hotelltoppen och veckan efter det kommer lönetoppen. Undrar du vad din chef tjänar? Eller vad din värsta konkurrent har i årslön. 

Om bara några veckor kommer du att ha svaret. Är detta relevant affärsjournalistik? I högsta grad. Lönekostnaden i reseföretag är helt central eftersom det i många fall är den i särklass högsta kostnaden. Att se vad andra tjänar är bra eftersom du då har argument att höja din egen lön. Ju mer människor tjänar desto mer pengar har de till att resa och ja, det är ju också bra för reseindustrin. 

***

Vad har mer hänt i veckan? Två ikoner har gått bort. Lars Norén och Annette Kullenberg. Jag hade förmånen att träffa bägge för femton-tjugo år sedan. Dock inte tillsammans. Bägge var excentriska och lyckades kontrollera det mest runt omkring sig med hjälp av nycker och infall. Det sades att de var genier, speciellt Lars Norén och ja när man hör sånt är det lätt att hålla med. 2021 finns det inga genier mer och det tycker jag är ganska skönt. Jag tror det är jobbigt att uppfattas som ett geni och det är ännu jobbigare att vara nära någon som ser sig som ett geni. De senare har en tendens att suga upp allt syre i ett rum och sedan lämna det när man minst av allt vill vara ensam.

***

I och med att vi börjar med Travel News premium kommer jag varje fredag att skriva två krönikor. Denna min vanliga kåserande krönika om ditt och datt. Och en Viggos wild and crazy krönika med spekulation, skvaller och galna åsikter. I denna krönika kommenterar jag den senaste händelserna i reseindustrin och tittar in i framtiden och berättar vad som kommer att hända härnäst. För att ta del av dessa tankar måste du köpa premium. Det är inte billigt, men det är värt varenda krona tycker jag. För mig är Travel News Premium värt nästan lika mycket som de barn min fru hjälper till världen. 

Så är det bara. 

Ha nu en skön helg så hör vi på måndag igen. 

 

8 kommentarer

  1. Vägs ände: Nja, Stureplansnskillen och Södermalmskillen känns väl sådär. Vi som sliter för att klara våra företag förlitar sig inte Richkillen. Svara
  2. Carolina: Det är kul läsning. Men, du säger det väldigt bra själv, du lever så långt borta från resebyrån i Ängelholm, hotellet i Umeå och marknadsavdelningen på Air Leap som man kan komma. Tack för veckan. Svara
  3. Gösta: Frågan är ju vad vi hittar i Travel News nyhetsbrev numera, när allt av intresse ligger bakom en betalvägg? Timingen att öka branschens kostnader för känns ju så där, i det här läget... Svara
  4. Theres: @Gösta, Helt rätt, hur tänkte ni här Viggo? Svara
    • Travel News: Vi tänker att 299 kronor i månaden är rimlig kostnad för ett företag som vill ha unika analyser och genomgångar av den näring man verkar i. Svara
  5. Dan Blomberg: Förvisso olycklig timing i rådande läge men rimligt pris för ett företagsabonnemang under normala omständigheter. Men det hade varit snyggt om ni i rådande läge haft något bra erbjudande för alla dessa tusentals arbetslösa resebyråmänniskor, frånkopplade från sin sin tidigare arbetsgivare. Som gissningsvis är mer än nånsin intresserade vad som händer i branschen. Hur är trenderna ? finns det ljusning ? kan jag få tillbaka mitt jobb ? eller ska jag byta bransch ? etc. Viktiga signaler som de nu ska betala 300 spänn i månaden för att få ta del av. Svara
    • Travel News: Mer än hälften av materialet på Travel News är helt gratis.När det vänder i reseindustrin kommer ingen att missa det som läser Travel News. Svara
  6. Margalie: Gla Travelnews tidning hade alla dåligt betalda resebyråanställda råd med. Tycker nog Premium satt priset för högt. Chefer eller vissa kanske kan lägga kostnaden som ”affärskostnad”. Blir nog adjö till Travelnews för en som varit prenumerant från tidningen startade, tyvärr. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 kommentarer Öppna