Annons:

Några ord om veckans mest laddade begrepp: förskottsbetalning

 Måste säga att jag blev lite förvånad över de våldsamma reaktionerna på debattartikeln: ”Resebranschen måste sluta med förskottsbetalning”. Jag menar, om vi i en affärstidning om reseindustrin inte kan prata om våra betalningsvillkor och vad som kommer att trigga i gång ökad försäljning så är det illa. Vi är i ett läge där vi måste vända på alla stenar och se vad som finns på baksidan. 

Jag minns för några år sedan när jag träffade en hotelldirektör som var upprörd på fenomenet fritt bredband. Varför skulle gästerna inte betala extra för detta? Det kostade ju att sätta upp servrar och ledningar? Ja, det är klart att sitter man inte i kundens knä och kan hens verklighet så är dessa frågor självklara. Den framgångsrike entreprenörens uppgift är både att ta fram det kunden tycker är självklart och det som inte förväntas. För det senare kan man ta bra betalt. Men wifi, toalettpapper och rena handdukar är självklarheter på ett hotell, inget man vill betala extra för. Spa, champagne och en cykeltur är jag dock beredd att betala ganska mycket för vid behov. Jag gillar också hörnrum och det vill jag betala riktigt mycket extra för. 

***

Jag tycker personligen att förskottsbetalning är okej, men hade jag valet skulle jag förstås gärna betala min resa i efterhand när jag är framme. Nyligen åkte jag tåg från Malmö till Stockholm och resan blev försenad i fem timmar på grund av en olycka utanför Hässleholm. Vi blev uppmanade  av konduktören att gå och söka ersättning på nätet. Där läste jag att halva biljetten skulle kunna komma tillbaka efter en utredning. Svar om några månader. I skrivande stund har det inte hänt något alls och jag väntar fortfarande på ett besked. Det är klart att om min resa skulle betalas i efterskott så hade jag hållit inne med pengarna.

Att det kan bli problem vid förskottsbetalning är ingen nyhet efter corona. Att ta någons pengar och inte leverera är något av det mest korkade man kan göra. Varje vecka får jag fortfarande mejl från frustrerade kunder som vill ha pengar tillbaka vid inställda flygresor. Jag har förstås ingen lösning på detta problem, men jag tror att de är viktiga att prata om. Speciellt i en affärstidning om reseindustrin. Det faktum att reseföretag tycks rädda för förskottsbetalning gör det bara än mer intressant.

***

På Facebook rasar just nu en debatt om SAS och det faktum att man flyger med estniska flygplan och irländska piloter. SAS sägs sälja en Bentley, men i verkligheten är det en Skoda som flyger runt i Sverige och Europa. Hur kan den svenska, socialdemokratiska regeringen som sponsrat vårt fina flygbolag med åtskilliga miljarder godkänna detta? Ja, det är konstigt, men jag är inte förvånad. SAS måste hålla nere sina kostnader om bolaget ska kunna ta marknadsandelar från Ryanair och Wizzair. Jag tror tyvärr att de resenärer som vill betala några hundralappar extra för att flyga med en svensktalande pilot är ganska få. Men debatten lär fortsätta. 

***

Nästa vecka är det augusti och det innebär att vi skruvar upp nyhetstempot ytterligare några snäpp på Travel News. Nyhetsbrev ska komma i ottan och det blir fler dagliga nyheter och förstås mer premium-material. Hösten kommer att blir otroligt intressant när vi kommer att se hur affärsresandet utvecklas. Jag är inte alls lika säker på att raset kommer att bli så stort som många befarar. De meningslösa mötena kommer förstås att bli zoom-möten även efter pandemin, men att träffa kunder och faktiskt sälja är alla företags själ. De riktiga affärerna uppstår när människor möts och kan ta och lukta på varandra. Det är i dessa möten som två plus två blir sex och tio. I höst är vår plan att åter köra Travel News Market den 11 november. Du bokar din monter här. Vi planerar också en regional turné vid namn Travel News Business Forum, målet är skapa reseindustrins eget Gasellen. Mer om detta inom kort. Ha en skön helg så hörs vi igen på måndag.

7 kommentarer

  1. Per, BKWine Vinresor: Jag läste artikeln, kommenterade, men har sedan inte läst andra kommentarer. De fyra kommentarer som fanns när jag kommenterade var inte på något sätt ”våldsamma reaktioner”. Jag antar att de kom senare. Att det kom reaktioner var knappas konstigt. Debattartikelns författare verkar inte alls förstå hur resebranschen fungerar. Jag utesluter de som endast sysslar med transport (flyg, tåg…). Där är situationen kanske lite annorlunda, som han tror. Kanske. Men de – som vi – som sysslar med ”paketresor” kan inte ta de kostnader som vore förbundna med t.ex. sena avbokningar och liknande. Eller ”vi fick inte det vi trodde vi skulle få så vi betalar inte”. Missnöjda kunder är viktigt att hantera, men de har inte alltid rätt. Eller, visst kan vi ta de kostnaderna, om vi höjer priserna först med, säg, 50 %. Vilket innebär att alla de andra kunderna får stå för kostnaderna. För övrigt tror jag inte att analysen är riktig, när det gäller paketresor (möjligen med undantag för stor-volym standarcharter). Kunden förstår att man betalar i förskott. Man betalar i förskott precis på samma sätt som man betala i förskott för allt annat som man köper på internet. Som sagt, debattskribenten sa många konstiga (och felaktiga) saker i sin artikel. Svara
  2. Ulrika: Helt enig med ovan. Jag kommenterade med inlägget men kan absolut inte säga att det var våldsamt eller ens aggressivt utan mer att poängtera att jag tyckte han missade en hel del. Svara
  3. Gunnar: Problemet var väl att honorärkonsuln uppenbarligen inte har en aning om hur branschen fungerar, att han sedan driver ett bolag som bygger på betallösningar för kund gör det extremt osmakligt att ens ta in det i TN. Svara
  4. Tp: Jag håller med skribenten! Jag väljer nästan aldrig att betala i förskott iaf inte hela summan och det handlar mer om att inte behöva vara bunden till ett hotell eller ett flyg etc utan att beroende på hur min situation ändras så har jag en större frihet att välja. Sannolikheten att jag väljer något annat i slutändan handlar mer om tillfälligheter som hastigt uppkommer. Konsumenternas val kommer styra hur och när vi bokar och framtidens resenärer vill ha en större frihet. Dom arrangörer som inte erbjuder åtminstone ett sådant alternativ kommer förlora kunder/gäster i längden. Svara
  5. Sir Gerschen: Detta är ett icke ämne. Paketresan och flygresan betalas i förskott. Punkt. Den som har en annan idé och skall försöka nå framgång med den är ju välkommen att pröva. ”Luften är fri”. Men kunden kommer aldrig att på allvar kräva kredit för denna typ av tjänst. Om någon vill pröva att utveckla ett kreditsystem så får man börja med att fundera ut vem som skall finansiera alla kunders ”fiktiva” missnöje för att slippa betala. OBS! Detta är ingen ny kreativ idé. Tankegången har funnits sedan 70-talet och varje initiativ har lagts ner som ett fiasko. Svara
  6. Tim: Var hittar jag debatten om SAS ? Svara
  7. Ersätt SAS: Ett mysterium att flygbranschen överlevt så länge som den gjort med den icke-service den erbjuder. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

7 kommentarer Öppna
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024