Annons:

Nyårskrönika: Regeringens hantering av reseindustrin under corona är en skandal!

Nu är det bara en dag kvar på det värsta året någonsin för reseindustrin. 

Nyligen skickade PG Nilsson, grundare av koncernen Svenska Brasserier med krogar som Riche och Sturehof i Stockholm, ett nyhetsbrev till sina stamgäster. I mejlet berättade PG att han varit igång sedan 1983 och hunnit med: “den svarta måndagen 1987, fastighetskrisen i början av nittiotalet, IT kraschen vid millennieskiftet, finanskrisen 2008, terrordådet 2017 och många andra kriser som har påverkat oss. Vi har lyckats överleva alla dem och vi kommer att klara även denna kris, även om den slår många gånger hårdare än alla de andra tillsammans.”

Hårdare än alla andra kriser tillsammans. 

Det finns inget annat sätt att rättvist beskriva 2020 än med dessa ord. 

Och trots detta har vi inte sett en lavin av konkurser i reseindustrin. 

Staten har sträckt ut en nyckfull hand och delat ut små plåster till ymnigt blödande sår. Man har lovat likviditetsstöd som har anlänt månader för sent. Just nu sitter många bokföringsmänniskor och undrar hur de ska kontera pengar som staten eventuellt kommer att betala tillbaka nästa år. Skuld eller fordran? Något vettigt svar från finansminister Magdalena Andersson tycks inte vara i sikte.

Det är uppenbart att hon och resten av Sveriges riksdag inte tycker att reseindustrin är speciellt viktig. Vi utgör knappt tre procent av BNP, men minst det dubbla när det kommer till sysselsättningen. Detta skulle kunna vara en brist, ett bevis på att reseindustrin inte är effektiv om vi jämför med biltillverkning eller livsmedelsproduktion. Men man kan också se det från andra sidan, reseindustrin skapar sysselsättning som få andra näringar i Sverige. Jag håller med Petter Stordalen som jag intervjuade för några veckor sedan. Reseindustrin är den stora integrationsmotorn i Sverige.

Det är skrämmande att regeringens politik har fått fortgå snart ett år utan någon egentlig diskussion. 

Det enda företag som regeringen verkligen värnat under pandemin är SAS. 

I just detta unika fall har miljarderna regnat över bolaget. Jag håller med om att flyget är motorn i reseindustrin. Utan flyg kan vi glömma besökare på turistbåtarna i Stockholm och utan flyg är det tomt på de flesta hotell och krogar. Men rimligheten i att ge SAS 4,5 miljarder och hålla tiotusentals entreprenörer i reseindustrin och deras hundratusentals anställda på halster i månader med tveksamma löften och paket som tar månader att realiseras är noll.

Här tycker jag att både Visita och fackförbunden i dessa näringar varit alldeles för tysta i debatten.

Jag har förstått att man är rädd för att provocera och reta statsmakterna, men ärligt talat är det Löfven och Andersson som är de provocerande. Deras ton vid pressträffar antyder hela tiden att reseindustrin försöker sko sig med skattebetalarnas pengar, men sanningen är ju den att reseindustrin inte har skapat corona eller sprider den mer än någon annan. De företag som har rätt till stöd har betalt in miljarder i skatt i årtionden. När de nu drabbas av näringsförbud från en dag till en annan borde snabb kompensation vara en självklarhet. Läget nu kan inte jämföras med någon tidigare ekonomisk kris. Corona är en naturkatastrof som främst drabbat landet eftersom vi inte stängde våra gränser i början på året och aldrig fick igång någon testning eller smittspårning. Alltså regeringen och regionerna svek sitt uppdrag. De gjorde inte sin plikt. 

Och nu får reseindustrin stå för notan. Det är fan en äkta skandal. 

Men det är inte försent att göra om och göra bättre.

 

På kort sikt handlar det om att mobilisera krafter som gör att regeringen åtminstone lever upp till de löften som meddelats på pressträffar. I exempelvis Tyskland, Danmark och Belgien betalar staten utlovade bidrag efter några dagar. Varför det inte funkar här är obegripligt. 

I nästa led handlar det om att få i gång en mer genomtänkt politik för reseindustrin. 

Jag lovar i alla fall att det senaste kommer att vara Travel News agenda för 2021. 

Och med dessa ord vill jag önskar alla läsare ett riktigt gott nytt år. Jag är övertygad om att nästa år har mycket gott i sitt sköte. Värre än 2020 kan det nämligen inte bli!

 

   

 

16 kommentarer

  1. Kent: Amen Svara
  2. Jennifer: Kunde inte hålla med mer! Svara
  3. Thomas Larsson: Till regeringens försvar, de är pressade speciellt på finansdepartementet, jobbar troligen 24/7 staten blöder nu enorma summor, det redovisas inte i media hur akuta statsfinanserna är, att bara dela ut till höger och vänster är inte ansvarsfullt, de måste dessutom ha en helhetssyn på landets ekonomin, framförallt hur starta upp Sverige igen, samtidigt ska pandemin hanteras. Jag tror faktiskt de skulle vara lättade om ett nyval kommer upp, men oppositionen vill heller inte sätta sig i det här läget och ta ansvar, oavsett uttalanden om tidigare överenskommelser. Varför har inte restauranger och reseindustrin gjort som Kamprad sparat i ladorna under goda tider? som han blev mycket kritiserad för i just media? Man ser inte några konkurser hos IKEA. Sitta och gråta ut nu i media är bara patetiskt. Låt de företag som inte garderat sig konka, det kommer alltid nya och i alla branscher, så fungerar kapitalismen oavsett om vi gillar den eller inte. Svara
  4. Peter Hellman: Bra skrivet Viggo! Problemet är att vår industri och bransch har låg status eftersom de säger att den bara genererar ca 3% av vår BNP... Branschen förknippas med lyx, flärd och att konsumtionen delvis inte genererar moms och, skatter i Sverige. Vidare är det många stora internationella aktörer som digitalt kommunicerar lokalt i Sverige ,men pengarna försvinner internationellt, Jag menar att det är ca 9% av BNP om vi räknar in allt som har sina rötter i Travel relaterade transaktioner i Sverige av svenska och internationella aktörer. Jämför med ex Tyskland, Canada som har en liknande näringslivs struktur som Sverige. Ett annat viktigt mått är att ca 15-20% av alla nya första gångs jobb som skapas för våra ungdomar och invandrare innan Corona var i vår industri. Eftersom det är kris i vår bransch ,borde man anlita en expert, grupp som kan hjälpa till med en strategi hur vi framöver kommunicerar... Jag har några i mitt nätverk som säkert skulle kunna bidra, sätta fokus och blåslampa på vår bransch-gentemot politiker och media! Gott Nytt Peter Hellman Svara
  5. @von_Augsburg: Jan Eliasson har i alla fall dragit sitt strå till stacken genom att köpa en resa till Kanarieholmarna 🤡 Svara
  6. Monica: Mycket bra skrivet Viggo! Den som inte har varit i resebranschen förstår inte att det är mer eller mindre omöjligt att spara i ladorna för en händelse av denna magnitud. Det är ju inte så att vi inte vill fylla ladorna, men skulle vi som många handlare göra lägga på 100% t.ex. på flygbiljetten eller hotellet så faller det på sin orimlighet. Ekvationen går inte ihop... Så att tycka att resebranschens företag som inte har lyckats spara i sina lador (de flesta) ska gå i KK är ett ytterst patetiskt yttrande som förmodligen beror på inkompetens om hur denna branschen fungerar. Svara
  7. ÅVJ: Dan Eliasson, chef för MSB, har åkt och åker nog efter det.... Svara
  8. Jakob: @von_Augsburg - Det var Dan Eliasson, generaldirektör för MSB som åkte till Kanarieöarna. ;-) Svara
  9. Thomas Larsson: Jag vet mycket väl hur branschen fungerar, vad är viktigare att landet tar sig ur krisen än att resebranschen i nuvarande struktur överlever. Det spelar ingen roll hur många miljarder man kör in i resebranschens svarta hål den kommer ändå inte att klara sig i nuvarande struktur. Det är bara att ställa ner allt nu, och komma igen senare med nya fräscha idéer. Pandemin oavsett vaccinet kommer att pågå många år. Svara
  10. Benedikt Kristinsson: Thomas Larsson. Det går inte att se att du vet hur branschen fungerar utifrån dina kommentarer. Vilka företag klarar sig utan intäkter i ca 6 månader oavsett bransch? Om du kan branschen borde du veta att hos oss så tillverkas våra produkter i förväg och fördärvas om dem ej nyttjas. Hotellnätter, flygstolar, restaurangplatser eller resor ligger inte på lager efter tilltänkt förbrukning. Lite som livsmedel. Du borde även veta att generellt har omsättningen i branschen gått ner med ca 85%, Ikea har ingen sådan nedgång. Sverige är ett väldigt rikt land och denna kris är ännu ingen stor risk för ekonomin som helhet. Pengarna som satsats är förhållandevis små belopp. Den stora kostnaden är nedgången i bnp som slår direkt på skatteintäkterna. Staten har hittills haft kostnader på ca hundra miljarder netto. Tex så är permitteringsstödet ingen kostnad eftersom staten hade fått högre kostnader om drabbade företagen sagt upp alla. Av de 300 miljarderna som riksgälden skulle hjälpa till med är endast någon miljard nyttjad. Omställningsstödet täcker endast ca 15% av de fasta nuvarande kostnaderna hos en arrangör. Jag kan bara beundra mina kollegor i branschen som klarat sig så här långt. Vintern är lång ifrån över. Läget kommer inte att stabiliseras förre än till hösten. Gott nytt år. Svara
  11. Flygkonsult: Mycket bra skrivet Viggo: Följande citat berörde mig mest: -Citat: -” är det Löfven och Andersson som är de provocerande. Deras ton vid pressträffar antyder hela tiden att reseindustrin försöker sko sig med skattebetalarnas pengar, men sanningen är ju den att reseindustrin inte har skapat corona eller sprider den mer än någon annan. De företag som har rätt till stöd har betalt in miljarder i skatt i årtionden. När de nu drabbas av näringsförbud från en dag till en annan borde snabb kompensation vara en självklarhet. Läget nu kan inte jämföras med någon tidigare ekonomisk kris. Corona är en naturkatastrof som främst drabbat landet eftersom vi inte stängde våra gränser i början på året och aldrig fick igång någon testning eller smittspårning. Alltså regeringen och regionerna svek sitt uppdrag. De gjorde inte sin plikt.”, slut citat. Min kommentar till detta är att (s) i princip alltid haft samma åsikt om det privata näringslivet och då framförallt småföretagare. Dessa (s)-ledda regeringar betraktar i stort sett samtliga småföretagare som något som katten släpat in. Svara
  12. Vågen: @Thomas Larsson det skulle vara kul att veta var du jobbat eller gör för du verkar inte ha någon riktig koll på branschen. Tacksam om du svarar, Har själv arbetat inom branschen sedan sent 80-tal och varit med om olika scenarier och kriser. Och vet att våra marginaler är små och vi kan inte spara i ladorna med dessa. Vi kan inte lägga på skyhöga avgifter på produkterna för då går kunden till en annan byra och handlar. Bra skriver Viggo, organsiationer och facken borde ta mer ansvar för denna bransch och berätta mer för de styrande. Sedan behöver vi väl inte följa Coronaregler heller eftersom de styrande flyger och far som de vill ändå, HI HI Svara
  13. Thomas Larsson: Ving + många researrangörer har funnits sen sextiotalet sjuttiotalet, De pengar man byggt upp under åren har gått till så kallade risk kapitalister/ köpare, inkompetenta Brittiska resekoncerner, JC tjänade några hundra miljoner, dessa har alla sugit ut miljarder ur den Svenska/ Nordiska resebranschen, akumulerade resurser har inte gått till dem som byggt upp bolagen, vilket personalen gjort genom åren. Varför sålde man bolagen överhuvudtaget? och inget snack om stordriftsfördelar och annat strunt som inte kan påvisas i ekonomiska termer. Varför sparade man inte intjänade resurser på Skattefria konton? Speciellt i en bransch med små marginaler. Varför garderade man sig inte under alla åren för framtiden? och ett ev. år på marken med hela verksamheten? Jo jag kan branschen. Svara
  14. Magnus: Resebranschen syns allt för dåligt i massmedia ! Inslag efter inslag om hur covid 19 drabbat ekonomin och arbetslösheten handlar uteslutande om restaurangbranschen och kulturen 😢 Väldigt väldigt lite om besöks- och besöksnäringen i allmänhet och resebranschen i synnerhet 😢🤬 Svara
  15. Thomas Larsson: att; Vågen och Benedikt vad har ni jobbat med i resebranschen? reseledare? svara på mina frågor när Ni kritiserar mina inlägg och säger att jag inte kan branschen. Alla branscher kräver utan undantag framförhållning, att spara i goda tider, bygga upp buffertar är grunden till alla långsiktiga affärer, som exakt Kamprad gjorde, han insåg att han måste kunna betala lönerna till hundratusen anställda, om även försäljningen markant dalat var viktigt. Vadå det har varit två världskrig under nittonhundratalet, askmoln, revolutioner, statskupper, andra pandemier, etc. så denna corona är väl inget nytt som lamslagit världen och reseindustrin? Så dåliga är inte marginalerna, hur kan det komma sig att riskkapitalisterna tjänat miljarder på den Svenska resebranschen?? svara på den frågan??? var kom dessa miljarder från? varför köpte inte personalen in sig i sina företag för att säkra sina anställningar? Det ska dessutom tas ut enorma löner under driften, se bara på SAS ledningsgrupp som nu kostar hundratals miljoner trots att de är oförmögna till rätta beslut och att adekvat utvärdera den rådande marknadssituationen, som är att vända minska förlusterna, nej man kör sin trafik med dårars envishet trots nästan tomma plan, tror trafiken ska återvända bara för att Vi flyger. Tror gör man i kyrkor synagogor moskéer etc. Flygplatser i Sverige som inte har nån trafik sen år tillbaka har vd ar som kostar en 90.000 per månad + sociala kostnader på + 36% och som dessutom inte har något resultatansvar, så även resebranschen vad tjänar era ledningsgrupper vdar etc? och speciellt nu när det går så dåligt för branschen, klart att detta inte håller. Vid kk rättas detta extrema till automatiskt, bara att invänta rättning i leden, det kommer att ske. Jag är på Magdas sida, håll hårt i skattepengarna, betala inte in i svarta hål? ' Svara
  16. Benedikt Kristinsson: LOL. Jag har varit VD i ett större resebolag i över 20 år. Har aldrig sagt att du inte kan branschen, bara att dina uttalanden inte visar på det. Det går inte att generalisera över en hel bransch. Tex jämföra Ving med liten arrangör. Vinstnivåerna i branschen är små utom i chartern, fast där är ju riskerna på en helt annan nivå också. Jag tycker att dina uttalanden visar även på brist i insikt i företagande. Företagande går ut på att ta ut vinster. Man tar en risk och sedan får man en avkastning på den. Det är viktigt att ett företag är väl kapitaliserat utifrån vad det sysslar med. Egenkapitalnivå på 30% till 40% i genomsnitt anses vara bra, även om det är olika från bransch till bransch. Att ett företag ska lämna alla vinster kvar i bolaget för framtida eventuella förluster är helt enkelt galet för att utrycka det milt. Covid är en naturkatastrof som händer för många en gång i livet (hittills). Det är helt naturligt att staten går in och stöttar företag och enskilda branscher i kris vid sådana situationer. Den enskilt största intressenten i företagen är samhället, det glöms fort bort. Resebranschen är en framtidsbransch som bara kommer att växa framöver men den kommer att förändras en hel del..... Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

16 kommentarer Öppna
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024