Annons:

Annons:

Om SAS-strejken och Snälltåget genom ett brinnande Höör

Det brinner i Höör. Det meddelandet möter mig och min blivande fru när vi svingar oss upp i Snälltågets vagn 112. Det första beskedet är att vi måste vänta i Malmö i två timmar. Men vi ska inte lämna tågets absoluta närhet för kommer det nya besked går tåget omgående. Redan tio minuter senare rullar vårt tågset ut från stationen. Kvar på perrongen står ett SJ Snabbtåg och många frustrerade passagerare.

Snälltågets vagnar är i vissa fall från 1940-talet. Ventilationen är usel, men vagnarna kan ta sig fram överallt där det finns räls. X3000 är snabbare, men en mer känslig konstruktion. Vi tuffar på mot Eslöv och tanken är att vi ska åka en omväg via Helsingborg och sen återgå till stambanan i Hässleholm. På vägen genom ett grönt men torrt Skåne visar det sig att branden i Höör bedarrar och vi kan fortsätta som planerat. Om än med 30 minuters försening. Det som kunde bli en katastrof är nu helt okej. Trots detta matas vi hela tiden med ursäkter i högtalarna och besked om anslutande tåg som jag absolut inte bryr mig om. Det är samma sak när jag åker med SJ. Är tåget försenat är det ett evinnerligt tjat om detta i högtalarna. Borde inte detta gå att sköta via SMS och mejl? Jag vill inte veta om anslutningståg till Uppsala och Jönköping. Snälla konduktör håll truten.

Jag gillar i alla fall att åka Snälltåget. Speciellt på längre sträckor gör det inte så mycket att resan är en timme längre än med X3000. Jag menar, när tåget blir försenat är det ändå ingen skillnad, mer än prislappen. Betydligt mer irriterad blir jag på att internet kommer och går. En grej till om denna resa. Kaffet på Snälltåget är riktigt äckligt. Vidbränt och beskt.

***

När jag skriver detta är det bara några timmar kvar till SAS-piloternas strejk eventuellt ska börja. Oavsett hur det går tycker jag att det är nästan humoristiskt med de nordiska piloternas tondövhet för allmänhetens bild av deras arbete. Jag menar, här har vi en grupp extremt välbetalda män och några få kvinnor som argumenterar för ett lönelyft på 13 procent när övriga samhället får två procent. Jag brukar tänka att tjänar du mer än 50 000 kronor i månaden kan du glömma årliga lönelyft, först in sist ut och MBL. Åker du i samhällets gräddfil kan det inte vara nedförsbacke hela tiden. Jag hade betydligt högre lön när jag var chefredaktör på reklamtidningen Resumé än här på Travel News. Men jag accepterar detta och planerar inte strejka för jag har “halkat efter”. Jag trivs förträffligt med det jag gör nu och kan inte låta bli att skryta om Travel News sajt denna vecka har klättrat över 80 000 läsare i månaden. All time high. Så kul.

Min strategi är att jobba på och förr eller senare kommer det att löna sig. Det finns bara ett riktigt bra sätt att höja sin lön och det är att byta jobb. Det står alla 1 500 SAS-piloter fritt att flytta till Dubai.

***

Betydligt roligare är det att prata om utsikten från takbaren på Blique by Nobis på Gävlegatan i Stockholm. Den är med i tävlingen om huvudstadens bästa utsikt och öppnar upp ett nytt perspektiv på Stockholm. Vasastan är en asfaltsdjungel som nu med nya Karolinska och den framväxande Hagastaden inte bara halkar i ett stort ingenting utan bara fortsätter. Det är sedan några år omöjligt att ha koll på allt som händer i Stockholm. Staden växer på alla ledder och höjder. Takbaren ligger på våning 11/elva och här kommer det att bli trångt när solen skiner i sommar.

Jag gillar att lyxiga Nobis öppnar 250 nya rum i det som en gång var i utkanten av staden. Rummen är funktionella, men mysfaktorn är inte lika hög som på Nobishotellen Clara och Skeppsholmen. Jag tycker att det är modigt av Sandro Catenacci att våga satsa på en gata som de flesta i Stockholm inte hittar till och på ett hus som visserligen har en känd arkitekt (Sigurd Lewerentz), men som är ett gammalt lager för Philips. Stilen beskrivs bäst som funktionell betong.

Gert Wingårdhs firma har för fjärde gången fixat inredningen till Nobis. Det är mer coolt än mysigt. Helt avgörande blir om människor hittar hit eller inte. Jag menar, en lokal kan vara hur ful som helst, är den fylld av snygga, coola, roliga människor blir det ändå fest.

***

Vad har mer hänt denna vecka? Jo, en praktikant har börjat på Travel News: Saga Synnerholm. Hon ska vara här några veckor och sen ska hon bli resekonsult. Saga gör både högt och lågt här. En av sakerna är att hon filmar när Travel News Swedens konto på Instagram är ute och rör på sig. Till exempel filmade vi ganska mycket från Blique by Nobis presslunch och andra liknande tillställningar. Spana in våra Stories på Instagram. Kanske inte världens mest affärsdrivna information, men livet är ju mer än siffror.

***

Det har varit en kort vecka och snart den är snart slut. Nästa vecka gör vi klart nästa nummer av Travel News pappersupplaga. Som vanligt blir det full fart här på sajten. Och med dessa ord önskar jag alla 80 000 läsare en riktigt härlig helg.   

 

3 kommentarer

  1. Jens: ”...humoristiskt med de nordiska piloternas tondövhet för allmänhetens bild av deras arbete.” Allmänhetens bild av deras arbete stämmer föga överens med verkligheten, men det är många skribenter som tar det bolagsledningen trumpetar ut för fakta - de väljer ju vad de vill lyfta fram för att få opinionen på sin sida. Är sannolikt inte 13% löneförhöjning som strejken står och faller med, snarare att inte ha en aning om när, dvs vilka dagar och tider man är hemma nästa månad förrän 2 veckor innan, och att du kan åka på att jobba 7 helger på raken, och för piloter innebär jobb ofta att du ligger borta de dagar du arbetar - går det att ha ett liv att komma hem till ens?! Byta jobb är inte heller så enkelt, flygbranchen är unik på det sättet att du nästan aldrig kan ta med dig nyttan av din erfarenhet till ett nytt jobb, även om du flugit i 30 år, byter du jobb börjar du längst ner på listan som styrman i det nya bolaget med allt vad det innebär - 30år kanske är extremt men säg 8-9 år, inte ens då är det så kul o enkelt att börja om. Hade du velat börja på TravelNews som praktikant efter jobbet på Resumé? Eller hade du velat flytta till Dubai för att ta det nya jobbet, och då lämnat ev familj hemma? Det är alltför mycket förenklingar i media - försök sätta er in lite mer i fakta. Det tar ganska många år som styrman innan du är uppe i en månadslön på 40.000, och det är ett skiftarbete där du ofta växlar mellan tidigt och sent jobb samt förknippat med stort ansvar. (Ej SAS-pilot) Svara
  2. Anders: Vad är X3000? Det är inget som rullar för SJ. Svara
    • Redaktionen: Ändrat till Snabbtåg. Ber om ursäkt för slarv. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 KOMMENTARER ÖPPNA
AFFÄRSRESESÄLJARE GÖTEBORG
Sista ansökningsdag:
27 maj 2019
Är du vår nya Key Account Manager?
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019
Vulkanresor söker en resekonsult till Umeå
Sista ansökningsdag:
14 juni 2019
Affärsresesäljare – Kalmar
Sista ansökningsdag:
7 juni 2019