Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Så blir du rik, SJ:s monopol och regeringens pressträff

I veckan kom ett intressant pressmeddelande. SJ meddelade att de kanske måste byta namn. Det var en så kallad testballong. Frågan som det statliga tågbolaget vill ha svar på var: “Vad händer om vi säger till staten att det kommer att bli en massa extrakostnader när SJ:s tågverksamhet ska ska skiljas från biljettförsäljningen?” 

Som ofta när man frågar regeringen är det som att skrika ut i rymden. 

Alltså sannolikheten att man får ett tydligt svar är liten. 

Men till skillnad från rymden så lyssnar regeringen och tänker: “Hur ska vi kunna lura någon att det är marknadsekonomi som gäller när människor i Sverige åker tåg”

Nu blir det en kort lektion i ekonomi.

Fakta är att det finns bara ett sätt att bli rik och det är monopol. Hur blev Steve Jobs världens rikaste människa? Svar han hade monopol på smarta telefoner i några år. Och hur blev Bill Gates världens rikaste människa? Jo, han hade monopol på operativsystem i några år. 

Varför tjänade SJ förra året 776 miljoner kronor? Svar man har monopol.

Monopol varar sällan för evigt. Men ju längre desto bättre tycker oftast den som har monopolet. 

I SJ:s fall har det rullat på ganska länge. 

Exakt hur stort SJ:s monopol är vet bara SJ. De vägrar nämligen att släppa ifrån sig någon data, men jag skulle tippa att 95 procent av de längre tågresorna som sker i landet är med SJ. Och det är troligen ännu fler som köper sin tågbiljett genom SJ. Pendeltåg, konkurrenter och bussar måste förstås betala en provision till SJ när biljetter säljs på deras plattform. Det ger SJ fina intäkter, men förstås också kunskap och vart människor vill resa och när. Data. Kunskap. Vår tids olja. 

SJ har alltså två sorts monopol: ett på biljettförsäljningen och ett på tågverksamheten i Sverige. Det är självklart att man inte vill släppa ifrån sig detta. 

Och rymden, jag menar förstås regeringen, ja den sitter förstås i en rävsax. 

Å ena sidan ska man verka för fri konkurrens. Å andra sidan äger man SJ som fram till corona har sprutat in pengar i statskassan och uppehållit infrastrukturen i landet. Vore SJ ett “riktigt” kommersiellt företag skulle man lagt ner halva verksamheten och tjänat dubbelt så mycket. Att köra tomma tåg på vischan där få bor är förstås en usel affärsidé. Frågan om SJ:s biljettförsäljning är under utredning och om några månader vet vi hur SJ:s testballong landar.

Mitt stalltips är att SJ:s monopol kommer att fortgå. 

Det politiska trycket i denna fråga är minimalt utanför Travel News läsekrets på runt 70 000 läsare i veckan. Gungar man SJ:s verksamhet för hårt finns risken att båten börjar läcka och det vill ingen i Sveriges riksdag. Det finns ett gäng heliga kor i Sverige: SVT, Systembolaget och SJ är kanske de tre mest kända. 

Med på listan hittar vi också SAS. Bolaget har nu lyckats med sin rekapitalisering på 14 miljarder. Just i detta fall var staten, riksdagen och regeringen snabb att svara på ropet uti rymden. 

Jag har lite svårt att begripa detta, men kanske är förklaringen att jag varken tror på heliga kor eller Gud. 

***

Apropå regeringen så träffade jag stora delar av den igår torsdag. Jag besökte statsministerns pressträff när han förklarade att dans på nattklubbar är ett hot mot folkhälsan. Några bevis förutom att det förekommit bilder i sociala medier redovisades inte. Alltså, det är mig veterligt första gången som bilder i sociala medier är beslutunderlag för regeringen. Min erfarenhet är att verkligheten och sociala medier sällan är samma sak, men det vågade jag inte ta upp med statsministern. Enligt samma logik borde man kanske stänga alla ålderdomshem i Sverige eftersom det är vad jag förstår där smittan sprids mest effektivt…

Jag frågade dock varför man kan vara 2000 personer på en fotbollsarena i Portugal när svenska landslaget spelar fotboll där, men varför detta inte funkar i Sverige. FHM:s general Johan Carlson förklarade att det kan funka i framtiden. Kultur- och idrottsministern sa att vi ser över systemen och eventuellt höjer vi gränsen över 300 personer för allmänna sammankomster snart. Oklart när förstås.

Men sen klippte statsministern av och sa att gränsen även kan sänkas. 

Självfallet sades det inte ett ord om hur de verksamheter som idag har näringsförbud ska överleva 2021. 

Några planer på att stänga ner GeKås och Mall of Scandinavia aviserades inte. Även Terminal 5 på Arlanda lär få rulla på som mötesplats för människor. 15 000 resenärer sammanstrålar där dagligen, plus några hundra i personalen.

Kanske ska en bli religiös och överge sin bild av logik och likhet inför lagen? Nej, mitt mål är att förändra världen så att reseindustrin kan få verka som alla andra näringar i Sverige. Jag har bara börjat. 

***

Pilotfacket stämmer SAS på 200 000 kronor. Detta måste vara ett av vd Rickard Gustafson mindre problem.

***

Nystartade sajten YOYVOY som ska marknadsföra östra Östersjön är en rolig idé, men jag tror det blir tufft de första fem åren. 

***

Nu släpper vi Travel News Markets seminarieprogram.

***

Kul att TUI börjar flyga till Sälen. Jag älskar att flyga. 

***

Och ja. Ha en bra helg så hörs vi igen på måndag. 

 

5 kommentarer

  1. Jan M: Om monopol: Viggo glömde Arlanda Express som inte bara är monopol, det är ett monopol som staten har skapat, och det är inte så många år sedan det skedde. Svara
  2. Ulf Adelsohn: Viggo är välkommen ringa mig så ska jag ge honom lite fakta om Svensk järnvägspolitik. Det är mycket mer komplicerat än som framgår av kommentaren här. Svara
    • Travel News: Jag ringer snart. Svara
  3. Thomas: Det var Ulf som var med och släppte taxi branschen fri helt oreglerad till oseriösa åkare som skörtade kunder på löpande band, i London övervakas och regleras taxi branschen av Scotland yard. Svara
  4. Ulf Adelsohn: Thomas har fel. Det var kommunikationsminister Sven Hulterström (S) som avreglerade taxi,. Det var jag som med hjälp av nye kommunikationsminister Mats Odell (KD) återinförde bl a vandelsprov, kartprov och viss form av svenskkunskaper. Tyvärr lyckades jag inte få senare regeringar införa maxtaxa. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.