Annons:

Fredagskrönikan: Utan flyget blir det världskrig!

Förra året besökte jag ön Langkawi i Malaysia. En dag åkte vi runt och tittade på ön med hjälp av en guide. Han hette Syah Rizal Osman och pratade varmt om sin mamma. Osman var i min ålder, runt 50 år. Hans mamma födde elva barn, men bara sex överlevde. När Osman var åtta dog hans pappa vilket tvingade honom att vid tio års ålder börja arbeta som caddie på den finaste golfbanan på ön. Han var tvungen att bidra hemma, trots att hans mamma också arbetade hela tiden. Barnarbete är förbjudet i Malaysia, men vad gör inte ä familjer för att överleva i ett fattigt land i tropikerna?

I dag har Osman fem egna barn och kan försörja dem på sin lön som guide. Han arbetade tidigare i statlig förvaltning från åtta till fem, men trivs bättre som frilansguide med fria arbetstider. Varför berättar jag om detta i en fredagskrönika? För att alla ska förstå att turismen alltså är en enorm möjliggörare för Osman och minst 10 procent av världens befolkning. 

Norr om muslimska Langkawi ligger det buddhistiska landet Thailand. Under århundradena har det då och då varit krig mellan de två länderna. Länge slogs man om territorier och naturtillgångar med hänvisning till respektive gudar. 

Men det gör man inte längre. Nu är kampen om turisterna. 

När jag berättade för mina värdar på Visit Malaysia att man hela vintern kan flyga direkt från Stockholm till Phuket så undrade de hur man får liknande trafik till sitt land. För dem är flyget en självklarhet om ett land ska kunna häva sig ur fattigdom. Flyget leder till turism och handel. 

Redan på sextio- sjuttiotalet bjöd Malaysia sin tids största företag att starta fabriker i landet. Det har gjort att några av världens största företag har tillverkning i landet och man har en ganska välmående medelklass av ingenjörer, tekniker och fabriksarbetare. Självfallet är flyget en förutsättning för att detta ska fungera. Tillgänglighet och kontakt är en förutsättning tillväxt i en global värld.

I Sverige ser debatten om flyget helt annorlunda ut. Flyget utmålas som slutet för mänskligheten. Idag utgör flyget ungefär 2 procent av världens globala utsläpp. Detta ska ställas mot att flyget har lyft miljontals människor, ja troligen miljarder människor ur fattigdom. 10 procent av världens BNP kommer från turism och minst lika stor del av mänskligheten arbetar med turism. Detta förstår förstås inte de unga människor som aldrig haft ett jobb i hela sitt liv som nyligen blockerade ingången till vårt parlament eftersom de har klimatångest.

Jag är helt övertygad om att Syah Rizal Osmans mamma inte mådde bra när fyra av hennes tio barn dog, men att hon skulle sittstrejka var inte lösningen på hennes problem. Ekonomisk utveckling i Malaysia var hennes enda möjlighet till ett bättre liv för hennes barn. 

Och ja, det funkade. Nu kan hon agera barnvakt när hennes son har uppdrag när det är skollov och det kommer turister.

När klimataktivisten Greta Thunberg var i USA för några år sedan åkte hon runt i en elbil som skådespelaren och muskelbyggaren Arnold Schwarzenegger lånade ut för att han vill framstå som god. Jag är övertygad om att det finns miljontals människor i USA som har större behov av en elbit än Thunberg. Hon har ekonomiska muskler hemifrån så hon kan hyra ett eget fordon. Anledningen till att det överhuvudtaget finns elbilar är för att det finns en efterfrågan på bilar. El eller bensin är en smaksak. 

Det är samma sak med flyget. Om vi någonsin ska få flygplan som går på el eller vätgas eller kanske ett drivmedel som vi ännu inte känner till så måste det finnas en efterfrågan.

I Sverige ser vi inte turismens positiva effekt lika tydligt som i många andra länder. Besöksnäringen här utgör under 2 procent av BNP. I länderna runt Medelhavet är samma siffra 20-30 procent. Det finns öar på Kanarieöarna där 88 procent av ekonomin utgörs av turism. Skulle man dra undan den ekonomiska mattan för dessa länder skulle vi ha ett världskrig inom kort. Hade Ryssland haft en större andel av sin BNP från turism hade de aldrig startat krig mot Ukraina. 

Inte nog med att turism leder till jobb, det leder också till att människor möts, bildar familjer och blir vänner. Motorn i denna utveckling är och förblir flyget. Det ska vi aldrig mer skämmas över.  

Och med dessa ord tar vi helg och hörs igen på måndag. Njut, det ska jag göra på några av huvudstadens bästa hotell, restauranger, nöjespalats och barer. Rapport i en mediekanal nära dig inom kort.

8 kommentarer

  1. Rolf Blomkvist: Bra skrivet! Det är viktigt att lyfta fram turismens ekonomiska/sociala betydelse. Möten mellan människor kan ju också ge nya perspektiv och förhoppningsvis ömsesidig förståelse och respekt. Dessutom tar artikeln upp symbolfrågan för de som vill försöka belysa klimatproblemen - flygets del av utsläppen. Det är inte bara felaktigt, utan även löjligt irriterande när vi ständigt matas med att växthuseffekten beror på flyget. Visst, flyget är en del, en liten del. Men, har det någonsin visats ett inslag om klimatfrågan i svensk TV utan att bilder av flygplan läggs ut för att illustrera faran? Svara
  2. Claes Pellvik: Mycket bra krönika och perspektiv! Svara
  3. Tomas: Mer än 80 % av världens befolkning har aldrig flugit. Av svenskarnas klimatgaser kommer 1/6 från flyget. Lika mycket som från all vår biltrafik. Läs också artiklarna om Amsterdam och Kanarieöarna. Massturism funkar allt sämre! Vilka måste ändra sitt resande? Självklara svaret måste varje klok människa inse. Svara
  4. Haris: Bra skrivet – klart och fängslande! Svara
  5. Galt Falk: Flyget är en förutsättning för en fungerande planet. Flertalet aktivister förstår inte det. Sverige som land skall nog inte räkna med att bli en attraktiv semesterdestination utan vi bör koncentrera oss på utbildning, forskning och att utveckla vår industri - och därigenom få ett konkurrenskraftigt näringsliv vilket stärker vår valuta. Den svaga kronan är den främsta orsaken till att vårt flygande minskar, ungdomarna utanför riksdagen betyder ingenting för svenskens vilja att flyga. Svara
  6. Pär Kjellin: Bra skrivet Viggo. Vi behöver blir fler som belyser de positiva sidorna av turismen i världen. Debatten är alltför ofta ensidig. Svara
  7. David Karlsson: Instämmer. Bra och viktigt Viggo att du återkommande lyfter vår industris mest betydande styrkor för världen. Det finns så många områden där vår industri gör skillnad, allt från arbetstillfällen till ekonomiska incitament som ger möjlighet för skydd av natur och vilt djurliv. Resandet och människors möten över världens gränser, kulturer och religioner ger stöd för en bättre utveckling. Svara
  8. M C L B: Svenskar konsumerar alldeles för mycket. Även om flyget globalt sett står för 2-3 % av CO2-utsläpp så står våra flygresor många gånger för över 30 % av våra individuella klimatavtryck, för oss i resebranchen ännu mer. Sen finns det såklart olika nivåer av personligt ansvarstagande men är det inte rätt så otidsenligt att uppmuntra till ett ökat flygande när EU försöker ställa om till en grön ekonomi? Såklart en komplex fråga, bra att ni på Travel News nu är på GSTC-konferensen i Stockholm, ser fram emot era tankar efter den! Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 kommentarer Öppna
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024
Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024