Annons:

55 största hotellen i Sverige – vinnarna och förlorarna

Fortsatt hotellboom och hårdare konkurrens, försämrad lönsamhet i toppen och ett Arenaprojekt som tynger. Utifrån de förutsättningarna var hotellåret 2013 – skapligt.

Hotellåret 2013 kommer inte att gå till historien som det mest spektakulära i modern tid. Lyftet som branschen hoppades på infann sig visserligen aldrig, och flera aktörer redovisade sämre resultat jämfört med året innan, men på det hela taget var året ändå skapligt med tanke på det svaga konjunkturläget. Tuffast var det i toppen där flera av jättarna gick sämre än året dessförinnan. Det visar Travel News årliga kartläggning över de 55 största hotellen i Sverige.
Den sammanlagda omsättningen för de 55 största bolagen ökade med 5 procent till 18,7 miljarder, vilket är ungefär i nivå med resultatökningen som landade på 4,7 procent (1,21 miljarder). Av listans 55 bolag redovisade 16 förlust, att jämföra med 14 året dessförinnan.
Av de fem största bolagen ökade två försäljningen, Nordic Choice och Elite Hotels. Nordic Choice försämrade dock sitt resultat, och det gjorde även First Hotels samt den största aktören på den svenska hotellmarknaden, – Scandic, vars rörelseresultat för Sverigeverksamheten sjönk från 584 miljoner kronor 2012 till 506 miljoner 2013. Även omsättningen sjönk, från 4,28 miljarder kronor till 4,09 miljarder.
Hela koncernens omsättning backade från 926 till 913 miljoner euro, motsvarande ungefär 8,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet föll från 32,1 till 21 miljarder euro, ungefär 198 miljoner kronor.
– Vi ska inte sticka under stol med att 2013 var tufft år, bland annat på grund av det avbrutna samarbetet med Expedia som nu är återupptaget. Men vi fick också sota för den prisarrogans och bristfälliga lyhördhet vi visade upp gentemot kunderna tidigare. Men nu har vi lärt oss av misstagen och ser ljusare på framtiden. 2014 blir ett mellanår, men 2015 blir bra, säger Scandics Sverigechef Martin Creydt.

Vad får dig att tro det?
– Vi har fördubblat vår säljstyrka och vi satsar hårt på det digitala med en ny modern webbplattform och mer målinriktade kampanjer. Scandic har bättre förutsättningar att sälja rum idag än för ett år sedan och vi märker redan att vi fått tillbaka kunder.
Snabbväxande Nordic Choice ökade omsättningen med 9,8 procent och närmade sig därmed Scandic ytterligare under 2013. Men eftersom resultatet samtidigt minskade med 13 procent till 119 miljoner kronor kunde den norska hotellkedjan ändå inte fira. Resultatförsämringen förklaras i stort sett med ett ord: Arenastaden i Solna.
– Arenaprojektet har varit mycket tuffare än man kunnat tro. Vi har lagt mer mycket pengar och energi på detta och med facit i hand ser man att vi öppnade det hotellet för tidigt. Men det är inte bara Quality Friends-hotellet utan även vår serveringsverksamhet inne på Friends som inte kommit igång som vi hoppats, säger Torgeir Silseth, koncernchef på Nordic Choice, som har noterat en viss förbättring under hösten.
– I september ligger beläggningen på mellan 50 och 70 procent. Och nästa år öppnar det stora köpcentret vid arenan samtidigt som allt fler stora företag flyttar in i området. Vår närvaro i Arenastaden är en långsiktig satsning som vi fortfarande tror på.
Listans trea, Elite Hotels, svarade för den största resultatökningen i toppen, + 152 miljoner kronor till 361 miljoner kronor. Men bolagets ekonomichef Lars Djurberg kan inte glädjas åt siffrorna:
– Tyvärr är det inte så bra som det ser ut. Förklaringen är att vi hade en reavinst på
169 000 kronor under 2013 så rörelseresultatet var negativt, vilket bland annat beror på att vi öppnade ett nytt hotell hösten 2012 och tre nya under 2013. Dessutom öppnade vi två nya pubar, så 2013 drabbades av stora startkostnader.
Den enskilt största händelsen i den nordis-ka hotellnäringen på senare tid är naturligtvis Scandics förvärv av Rica Hotels i februari 2014.  På en dag gick Scandic från 151 till 222 hotell i Norden. I Norge, där affären är mest påtaglig, ökade hotellkedjan antalet hotell från 19 till 84. Under sommaren skyltades Ricas svenska hotell om, nu pågår samma arbete för fullt i Norge.

Att Scandic i och med affären rycker ifrån Nordic Choice i toppen och numera är Nordens största hotellkedja med god marginal har stor betydelse för kedjans framtida arbete, enligt Martin Creydt.
– Kostnaderna för att marknadsföra sig blir mindre eftersom kunderna lättare känner igen den som är störst på marknaden. Det är fler som söker sig till nummer ett, det gäller allt från företag till personal. Det numeriska tillskottet kommer såklart också att synas i resultat och balans, säger han och tillägger med ett skratt:
– Och så är det lite roligt att vi nu kan kalla Stordalen för Lilldalen.
Torgeir Silseth på Nordic Choice räds inte effekterna av Scandic-Rica-affären. Tvärtom.
– För oss har Rica varit en tuff konkurrent i Norge. Jag tror inte att det blir lika tufft med Scandic, säger han och fortsätter:
– Rica var en stor och högt ansedd aktör i Norge. Kvalitetsmässigt ligger de över Scandic, så vi känner att ett bra varumärke försvinner när Scandic skyltar om. Det är bra för oss.

När framtiden i Sverige diskuteras handlar det som vanligt mest om storstäderna i allmänhet och Stockholm i synnerhet. Det är i huvudstaden den största efterfrågan finns och det är där den stora kapacitetsökningen äger rum.
Bland de större satsningarna märks Nordic Choices satsning på ett nytt storhotell med 540 rum vid Brunkebergstorg i centrala Stockholm samt Scandics pågående citysatsning HTL där första hotellet öppnade på Kungsgatan i våras. 2016 ska dessutom Scandic Continental på Vasagatan i Stockholm vara färdigrenoverat vilket innebär att huvudstaden begåvas med ytterligare 400 nya rum.
Hotellboomen som alla talat om de senaste åren är alltså i allra högsta grad fortfarande en realitet, vilket får aktörerna att skruva ner förväntningarna något.
– Tillväxten äts upp av kapacitetsökningen. Därmed får man räkna med att RevPar (intäkten per tillängligt rum, reds anmärkning) stannar på plus minus noll under 2015, säger Martin Creydt på Scandic.
Lars Djurberg på Elite Hotels:
– Konkurrensen hårdnar och vi tror att de som drabbas är de som inte haft möjlighet att uppgradera sin produkt. Det finns alltid plats för det bästa hotellet i stan.

Hallå där …

Patrik Attini, ägare och vd för Hotell Södra berget i Sundsvall som förra året hade en vinstmarginal på 18,6 procent. Året dessförinnan låg den på 17,9 procent.

Vad är hemligheten?
– Hemligheten är att paketera. Gästerna ska inte bara sova och äta frukost här och sedan dra vidare ut på stan. Vår affärsidé är att ge dem en helhetsupplevelse så de inte behöver lämna hotellet.

Och vilken typ av helhetsupplevelse är det ni erbjuder?
– Vi har många ben att stå på – egen mässhall, konferensanläggningar, shower, spa och en aktivitetsanläggning. Så när familjer eller konferenser kommer hit finns det alltid något att göra.

Hur viktigt är det att kunna ta bra betalt för rummen?
– Vi är inte ett högprishotell utan beviset för att det inte måste vara dyrt och exklusivt för att man ska få marginal. Vi har billiga rum som lockar hit folk och så tjänar vi pengar på alla våra andra ben. Vi är som en Finlandsfärja som gått på grund.

Hallå där …

Daniel Stenbäck, vd för Gothia Hotels i Göteborg som ifjol ökade omsättningen med 43 procent, samtidigt som ni försämrade resultatet från 50 miljoner till 1,8 miljoner.  

Hur förklarar du detta?
– 2013 marknadsanpassades koncernstrukturen, vilket bland annat medförde att två affärsområden flyttades från ett systerbolag till Gothia Towers AB. Dessutom är mässbranschen väldigt cyklisk och 2013 var enligt plan ett betydligt lugnare mässår än 2012. Slutligen öppnade vi efter sommaren vårt nya femstjärniga hotell Upper House, där alla pre opening-kostnader togs under 2013.
 
Vad betyder tredje tornet som öppnar under oktober för er?
– Det nya tornet innehåller både 450 nya rum, två nya restauranger, lobby och fler mötesrum fördelat på 29 våningar. Vi räknar med 80 – 100 miljoner kronor i ökad omsättning under 2015 jämfört med 2014.
 
Hur ska ni fylla det?
– När allt står klart så kommer vi vara Europas femte största hotell. Det ska fyllas med gäster från alla segment, men framförallt ska vi sälja mötesplatsen som helhet genom stora internationella kongresser och möten, samt med hjälp av nya produkter som vår nya arena, The Theatre.

Hoteltoppen 2013

Klicka på bilden för att öppna en pdf.

Största vinst (tkr)

1. Scandic Hotels* 506 212
2. Elite Hotels    361 000
3. Nordic Choice Hotels 119 000
4. Carlson Rezidor Sverige 69 191
5. Econtive  20 767
6. Sleeping Fox Hotel Group 20 100
7. First Hotels Sverige* 19 000
8. Varberg Stadshotell & Asia Spa  17 476
9. Connect Hotel 14 967
10. Rica Hotels 13 108

* Scandics och Firsts resultat är rörelseresultat, inte resultat efter finansnetto som gäller för övriga hotell

Största förlust (tkr)

1. Norse Hotels Scandinavia  –34 687
2. Lapland Resorts –14 082
3. Grand Hôtel –13 050
4. Courtyard Hotel by Marriott Stockholm   –11 686
5. Comwell Sverige  –8 863
6. Ligula Hospitaly Group –5 300
7. Tanums Hotell- och Konferensanläggning –3 277
8. Svenska Stadshotell  –3 115
9. Ronneby Hotell –3 030
10. Smögen Havsbad och Vann Spa –2 689

    
Största resultatförbättring (tkr)

1. Elite Hotels 152 000
2. Sleeping Fox Hotel Group 18 550
3. Mornington Hotels 16 850
4. Grand Hôtel 15 748
5. Hotel Norrmalmstorg 7 626
6. Stockholm Meeting Selection 5 731
7. Carlson Rezidor Sverige 4 604
8. Lapland Resorts  4 456
9. First Hotels Sverige* 3 600
10. Varberg Stadshotell & Asia Spa 3 173

* First Hotels avser rörelseresultat, inte resultat e finansnetto som övriga bolag   

Högsta vinstmarginal

1. Sleeping Fox Hotel Group  23,9 %
2. Elite Hotels 19,7 %
3. Econtive  19,2 %
4. Connect Hotel 19,1 %
5. Hotell Södra Berget 18,4 %
6. Chinem Hotels 18,2 %
7. Hotel Skeppsholmen 16,0 %
8. Nova Park / Steningevik 14,2 %
9. Scandic Hotels* 11,8 %
10. Stayat Hotelapart 11,5 %

* Scandics resultat är rörelseresultat, inte resultat efter finansnetto som gäller för övriga hotell

Största resultatförsämring (tkr)

1. Scandic Hotels* –77 965
2. Gothia Towers –48 256
3. Norse Hotels Scandinavia –24 434
4. Rica Hotels –23 999
5. Pite Havsbad Group –18 464
6. Nordic Choice Hotels –18 000
7. Holiday Club Spahotels –9 225
8. Tylösands Havsbad –8 803
9. Comwell Sverige  –7 678
10. Courtyard Hotel by Marriott –6 876

* Scandics och Firsts resultat är rörelseresultat, inte resultat efter finansnetto som gäller för övriga hotell

Bäst resultat per anställd (tkr)

1. Stayat Hotelapart 355
2. Freys Hotel 330
3. Sleeping Fox Hotel Group 324
4. Hotel Skeppsholmen 311
5. Chinem Hotels 286
6. Elite Hotels 269
7. Hotell Södra Berget 265
8. Connect Hotel 220
9. Econtive   185
10. Excellence Hotels 185

Kommentarer är stängda.