Annons:

SAS: ”San Franciscolinjen bokar över förväntan”

SAS öppnar sin direktlinje från Köpenhamn till San Francisco 8 april. Enligt flygbolaget bokar den nya rutten över förväntan.

Det beskedet lämnade Elisabeth Milton Hemmingsen, ansvarig för Global B2B Sales på SAS, när hon deltog i ett stort pressevent i Köpenhamn förra veckan.

– Våra kampanjer mot privatresemarknaden har gått över förväntan och nu startar vi bearbetningen av affärsresemarknaden, förklarade hon.

San Franciscolinjen är den första nya USA-linjen för SAS på 20 år, då en linje till Los Angeles startade och sedan lades ner. En direktrutt till San Francisco skulle ha öppnats 2001, men lades ner redan  innan den startat efter 11 september.

– Linjen blir en flygbro mellan amerikanska västkusten och Skandinavien. Vi har bra avgångstider från Köpenhamn, som ger oss möjligheter att feeda in trafik från Polen och norra Tyskland och det är även bra vidareförbindelser till andra delar av Kalifornien från San Francisco.

Varför valde då SAS San Francisco framför Los Angeles eller Seattle? SAS allianspartner United är det största flygbolaget på San Franciscos flygplats ( 42 procent av all trafik) vilket ger smidiga förbindelser till andra destinationer. San Francisco är samtidigt ett viktigt nav för många amerikanska it-bolag, exempelvis Apple och Facebook och universitetet Stanford.

Linjen öppnas i ett skede där det svenska och skandinaviska USA-resandet nått nya höjder. 2011 reste 439 000 svenskar till USA, en ökning med 18 procent. Från Norden och Baltikum var antalet besökare 1 162 000. I år från januari till september har antalet svenska besökare legat på samma nivå som året innan, 316 000.

Till Kalifornien reser drygt 200 000 skandinavier, vilket ger en marknadsandel på nästan 19 procent av de europeiska besökarna enligt San Franciscos turistorganisation, San Francisco Travel.

Köpenhamns flygplats räknar med att resandet till Kalifornien kommer att öka kraftigt tack vare den nya direktrutten.

– En direktrutt brukar fördubbla antalet passagerare, det var den effekten vi såg exmepelvis när Delta öppnade rutten Köpenhamn-Atlanta, sade Carsten Norland, försäljningschef på Copenhagen Airport.

Kommentarer är stängda.